دسته‌بندی نشده

۱۴ روش خانگی موثر برای درمان درد بالای کمر 

درد بالای کمر نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

درد بالای کمر یک درد آزاردهنده است که معمولا در نتیجه ضعف عضلات و ستون فقرات، استفاده بیش از حد از عضلات یا یک آسیب دیدگی شکل می‌گیرد. قسمت بالایی پشت بدن ناحیه بین گردن و زیر قفسه دنده در نظر گرفته می‌شود.

احساس درد در پشت بدن می‌تواند شرایطی آزاردهنده باشد و در صورت شدت زیاد می‌تواند فعالیت‌های روزانه انسان را مختل کند. اگرچه احساس درد در قسمت بالایی پشت بدن نسبت به کمر شیوع کمتری دارد، اما مواجهه با آن می‌تواند به بروز مشکلی جدی اشاره داشته باشد.

درد بالای کمر

درد بالای کمر را جدی بگیرید

علت درد بالای کمر چیست؟

درد بالای کمر ناشی از پشت میز نشینی

احساس درد در قسمت بالایی پشت بدن عمدتا از وضع اندامی ضعیف ناشی می‌شود. نشستن طولانی مدت و خیره شدن به نمایشگر رایانه می‌تواند موجب جمع شدن عضلات سینه و کشیده شدن عضلات قسمت بالایی پشت بدن شود. افراد بسیاری در نتیجه این شرایط یک اسپاسم عضلانی را بین تیغه‌های شانه خود تجربه می‌کنند.

درد بالای کمر می‌تواند ناشی از استرس باشد

در کنار وضع اندامی ضعیف و نامناسب، کشیدگی و فشار در عضلات اطراف گردن و شانه‌ها یا بین تیغه‌های شانه می‌تواند به واسطه دلایل مختلفی از جمله استرس، ورزش شدید و خوابیدن در وضعیتی نامناسب و عجیب شکل بگیرد.

درد بالای کمر به علت تومور در ریه!

اگر پس از درمان‌های خانگی، دریافت ماساژ یا حتی استفاده از بالش و تشک جدید، درد در قسمت بالایی پشت بدن همچنان پایدار و آزاردهنده باقی مانده است، در موارد بسیار نادر، این ممکن است نشانه‌ای از بروز یک تومور در ریه باشد. سرطان ریه پیشرفته ممکن است به استخوان درد منجر شود.

کاهش وزن، سینه درد، و ضعف از دیگر نشانه‌های سرطان ریه هستند. اگر درد در پشت بدن از بین نمی‌رود و شما را شب‌ها از خواب بیدار می‌کند برای بررسی دقیق این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

درد بالای کمر به علت تصادف

اگر پس از یک تصادف خودرو همچنان می‌توانید راه بروید و به نظر نمی‌رسد آسیبی جدی دیده باشید، شاید از مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط خود منصرف شوید. با این وجود، شدت تصادف و حرکات ناگهانی رو به جلو و عقب که طی این رویداد تجربه کرده اید می‌تواند موجب پارگی و التهاب در عضلات و رباط‌هایی شود که در ناحیه گردن و قسمت بالایی پشت قرار دارند.

اگر به واخوردگی گردن مشکوک هستید، به ویژه اگر با علائم دیگر مانند سرگیجه، خستگی و گردن درد مواجه هستید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

درد بالای کمر همراه با احساس درد در پهلو‌ها

سنگ‌های کلیه می‌توانند شرایطی بسیار آزاردهنده را ایجاد کنند و افزون بر احساس درد در پهلو‌ها ممکن است موجب احساس درد در قسمت بالایی پشت بدن نیز شوند. احساس درد و ناراحتی هنگام دفع ادرار و رنگ قرمز یا قهوه‌ای ادرار از دیگر علائم احتمالی سنگ کلیه هستند.

اگر درد پایدار و شدید است برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. احساس درد در سمت راست زیر تیغه شانه نیز ممکن است به بروز مشکلی در کیسه صفرا اشاره داشته باشد.

درد بالای کمر به علت تب

در برخی موارد خاص، احساس درد در قسمت بالایی پشت بدن که با تب یا بی حسی یا گزگز در دست‌ها همراهی می‌شود می‌تواند به یک عفونت ستون فقرات اشاره داشته باشد. این شرایط بسیار نادر است، اما برخی عوامل خطر در صورت ابتلا به سرطان، دیابت، چاقی مبتلا یا دارا بودن یک سیستم ایمنی ضعیف و سرکوب شده وجود دارند.

آزمایش‌های تصویربرداری مانند پرتو اکس، سی‌تی اسکن و ام‌آر‌آی می‌توانند به پزشک در تشخیص یک عفونت ستون فقرات کمک کنند. بیمار برای دریافت آنتی بیوتیک‌های درون وریدی به مراجعه به بیمارستان نیاز خواهد داشت.

خستگی و درد بالای کمر

گاهی اوقات خستگی باعث درد بالای کمر می شود

درد بالای کمر به سینه نیز سرایت می‌کند

بی حسی یا ضعف در دست‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک سکته مغزی یا یک پارگی در دیواره سرخرگ آئورت، بزرگ‌ترین رگ خونی بدن انسان که در پشت سینه امتداد دارد باشد. فشار خون بالا در بلند مدت انسان را در معرض خطر این شرایط قرار می‌دهد. همانند سکته مغزی، پارگی سرخرگ آئورت نیز یک وضعیت اضطراری است و به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد.

درد بالای کمر می تواند ناشی از خستگی باشد

احساس فشار شدید در ناحیه سینه تنها علامت یک سکته قلبی نیست و باید به نشانه‌های ظریف‌تری مانند حالت تهوع، احساس درد در پشت بدن، تنگی نفس و خستگی شدید نیز توجه داشته باشید.

درد بالای کمر به علت ضعف پا‌ها

بلند کردن اجسام سنگین و اعمال فشار بیش از حد بر کمر و پشت بدن به جای استفاده مناسب از پا‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیرون‌زدگی دیسک که به نام فتق دیسک نیز شناخته می‌شود را افزایش دهد. اگر با احساس درد در قسمت بالای پشت بدن همراه با بی حسی یا ضعف در دست‌ها یا پا‌های خود مواجه هستید، این ممکن است نشانه‌ای از یک آسیب نورولوژیک ناشی از فتق دیسک باشد.

تنفس عمیق با ایجاد درد بالای کمر همراه است

اگر تنفس عمیق شرایطی دردناک برای شما محسوب می‌شود باید در پی دریافت کمک پزشکی باشید. آمبولی ریوی، یک دلیل خطرناک برای این شرایط است. لخته‌های خون می‌توانند از مکان تشکیل در سیاهرگ دست یا پا جدا شده و وارد ریه شوند و با ایجاد گرفتگی در رگ‌های خونی این اندام موجب گردش خون ضعیف، التهاب و مرگ بافت شوند.

درد شدید و تیز و دشواری در تنفس پس از یک مسافرت طولانی با خودرو یا هواپیما یا پس از عمل جراحی از نشانه‌های آشکار این شرایط هستند. اگر پشت درد شما با هر نفس عمیق بدتر می‌شود، با تنگی نفس مواجه هستید، سرفه خونی دارید یا احساس خستگی شدید دارید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

درد بالای کمر می تواند ناشی از تنگی نفس باشد

به ندرت، احساس درد در قسمت بالایی پشت بدن به واسطه هواجنبی یا نوموتوراکس رخ دهد که می‌تواند در نتیجه یک آسیب دیدگی شکل گرفته باشد. در صورت احساس درد همراه با تنگی نفس یا احساس درد شدید هنگام تنفس عمیق باید در پی دریافت کمک پزشکی فوری باشید.

درد بالای کمر هنگام حرکت تشدید می‌شود

اگر یک آسیب تروماتیک مانند افتادن جسمی سنگین روی پشت یا زمین خوردن را تجربه کرده اید، ممکن است استخوان مهره یا یک دنده شما دچار شکستگی شده باشد. با توجه به مکان قرارگیری استخوان شکسته، ممکن است درد در قسمت بالای پشت بدن یا سمت راست خود را احساس کنید. شدت درد می‌تواند متوسط تا شدید باشد، اما در صورت حرکت هرچه بیشتر تشدید شود. برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

درد بالای کمر به دلیل بد نشستن

بد نشستن یکی از علل درد بالای کمر است

برای تسکین درد بالای کمر چه کاری می‌توانید انجام دهید

موارد خفیف و عادی کشیدگی عضله معمولا تنها چند روز ادامه دارند. استراحت و عدم اعمال فشار بر قسمت تحت تاثیر قرار گرفته طی این دوره اهمیت دارد. در کنار استراحت، فرد می‌تواند از کمپرس یخ، مصرف دارو‌های ضد التهاب مانند ایبوپروفتن یا ناپروکسن، و یا برخی درمان‌های خانگی ساده برای تسکین کمر درد استفاده کند.

ویتامین های کاهش دهنده‌ درد کمر

ویتامین های B12:

یک ویتامین محلول در آب است که در تولید سلول های قرمز خون و پشتیبانی از سلول های عصبی کمک می کند. شیر، تخم مرغ،ماهی،پنیر و جگر بخورید!

ویتامین C:

یک ویتامین محلول در آب است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. پرتقال، گریپ فروت، زغال اخته،توت فرنگی، کلم بروکلی،گوجه فرنگی و اسفناج بخورید.

ویتامین D:

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که باعث تولید سلول های استخوانی جدید می شود و باعث جذب کلسیم شده و خطر پوکی استخوان و نرمی استخوان را کاهش می دهد. ماهی قزل آلا، ماهی تن، مارگارین، سالمون، غلات و شیر بخورید.

ویتامین E:

یک ویتامین محلول در چربی است که درد عضلانی را کاهش می دهد. این ویتامین باعث بهبود گردش خون می شود. جوانه ی گندم، ذرت، آجیل، زیتون، اسفناج، کلم پیچ، برگ چغندر، مارچوبه، روغن زیتون و روغن سویا بخورید.

درمان درد بالای کمر با ویتامین ها

ویتامین ها می توانند باعث کاهش درد بالای کمر شوند

درمان های خانگی برای تسکین درد بالای کمر

1. درمان درد بالای کمر با کمپرس گرم:

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است:استفاده از یک بطری آب داغ و یا یک تشک داغ برای ایجاد گرمای خشک. حوله را دور بطری آب بپیچید تا از سوختگی پوستتان جلوگیری کنید. هنگام استفاده از پدهای حرارتی به طور مداوم بیش از 15 تا 20 دقیقه استفاده نکنید. یک وان داغ و یا دوش نیز به شما کمک می کند تا به درد کمر بالا غلبه کنید.

2. تاثیرات کمپرس سرد بر درد بالای کمر:

برای تهیه یک بسته سرد حوله را با آب سرد مرطوب کنید.آب باقیمانده را بگیرید. حوله را تا کنید و آن را در یک کیسه پلاستیکی با زیپ قرار دهید. برای 15 دقیقه در فریزر بگذارید. سپس می توانید آن را برای 10 دقیقه روی منطقه آسیب دیده بگذارید.

کیسه منجمد یا کمپرس یخ را در یک پارچه یا حوله بپیچانید، و این درمان را 3 بار در روز تکرار کنید، تا بهترین نتیجه را به دست آورید. همچنین می توانید از سبزیجات کوچک، مانند نخود یا ذرت هم استفاده کنید. این کار به پخش منظم خنک کننده کمک می کند.

ترکیب کمپرس گرم و سرد چیزی است که باید امتحان کنید. ابتدا، کمپرس آب گرم را برای 15 دقیقه اعمال کنید و سپس کمپرس سرد را برای 15 دقیقه. این کار را هر 2 ساعت به مدت 5 روز اعمال کنید.

این درمان می تواند التهاب افرادی که درد حاد یا مزمن دارند را کاهش دهد ؛ شما باید دقت کنید که تصمیم بگیرید آیا کمپرس سرد را انتخاب کنید یا گرم را. استفاده بد از این روش می تواند شرایط شما را بدتر کند ؛ بنابراین لطفاً دستورالعمل های ما را به دقت مطالعه کنید.

3. استفاده از صفحه های اسفنجی رولی برای درد بالای کمر

روی رولی دراز بکشید. این رول باید درست زیر تیغه شانه شما قرار گیرد. باسن خود را چند سانتی متر از زمین بلند کنید. سر و شانه خود را از روی زمین بردارید. از کف پاهای خود برای عبور کردن روی رول از جلو تا عقب پس از دراز کشیدن بر رویش برای چند دقیقه استفاده کنید.

شروع به تمرین با غلتک های فوم نرم. برخی از انواع رولرهای اسفنجی بطور کامل سخت هستند و معمولاً در سطح برای ایجاد نقاط تحریکی و مبتدی ممکن است با این رولرها آشنا نباشند. لطفاً این درمان را یک بار برای درمان شرایط خود اجرا کنید.

4. رفع درد بالای کمر با بهبود حالت بدن:

به نشستن و ایستادن خود در طول روز توجه کنید. شانه های شما باید آرام باشند و نباید آن ها را به جلو دراز کنید. سر باید در موضع مستقیم باشد، آن را به جلو یا پایین خم نکنید. هم چنین نشستن خود را برای مدتی طولانی محدود کنید.

هر 30 دقیقه به مدت 5 دقیقه بایستید و به مدت 5 دقیقه راه بروید. بیایید حالت بدنی خود را اغلب زمانی که نیاز دارید برای مدت های طولانی بایستید، تغییر دهید. در ابتدا عادت ندارید که حالات بدنی خود را اصلاح کنید، اما فقط کمی دقت کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

تسکین درد بالای کمر

درد بالای کمر را می توان با ورزش تسکین داد

5. ایمنی محیط کار برای کاهش درد بالای کمر:

دو پا را روی زمین مسطح بگذارید. آرنج و کمر باید پشتیبانی شوند. صفحه کامپیوتر باید هم سطح یا کمی پایین تر از سطح چشم تنظیم شود تا سر مجبور نشود به جلو خم شود. علاوه بر این، موس و کیبورد را خیلی دور نگه ندارید.

شما همچنین باید گوشی را در گوشه دیگر کنار صندلی قرار دهید تا زمانی که تلفن کنید بایستید. هیچ ژست یا ترتیبی از میز وجود ندارد که بتوان آن ها را برای همه اعمال کرد. با این حال، پیروی از اصول اولیه می تواند به شما کمک کند درد کمر خود را کاهش دهید.

6. تمدد اعصاب ماهیچه پیشرفته (PMR) برای درمان درد بالای کمر:

یک مکان آرام برای انجام این تمرین پیدا کنید. برای حدود 15 دقیقه برنامه ریزی کنید. خودتان را راحت کن. لباس های تنگ نپوشید. بنشینید یا دراز بکشید. اگر بخواهید، می توانید به موسیقی گوش دهید. با ماهیچه های صورت و یا پا شروع کنید.

ماهیچه ها را تا جایی که ممکن است محکم فشار دهید. برای مثال، برای پیشانی، شما می توانید ابرو ها را تا حد ممکن بالا ببرید و پیشانی را چین و چروک کنید. این حرکت را برای 5 ثانیه نگه دارید، سپس آرام بگیرید. چشم و بینی خود را پایین بکشید.

تا جای ممکن چشمان خود را ببندید. 5 ثانیه صبر کنید، بعد آرام بگیرید. ادامه دهید تا گروه های ماهیچه ای را در بدن خود کشش دهید. هر گروه ماهیچه ها را برای 5 ثانیه نگه دارید و بعد آرام بگیرید. ماهیچه های اصلی باید بر روی پیشانی، چشم ها، بینی، لب ها، بازوها، بازوها، بازوها، بازوها، شانه ها، کمر، کفل، پاها و پاها متمرکز شوند.

7. تعویض تشک برای درد بالای کمر

یک نوع تشک ممکن است برای یک نفر مناسب باشد، اما برای شخصی دیگر مناسب نباشد. شما باید نوع تشکی را انتخاب کنید که راحت باشید. به عنوان یکی از موثرترین درمان های خانگی برای دردهای بالای کمر در نظر گرفته می شود.

8. استفاده از طب سوزنی برای درد بالای کمر:

از پزشک خود برای متخصص طب سوزنی سوال کنید، مهم است که تمام ارائه دهندگان خدمات بهداشت و درمان با یکدیگر کار کنند تا از کمیسیون گواهی طب سوزنی ملی ایالات متحده برای طب سوزنی و طب شرقی مراقبت کنند.

طب سنتی و درد بالای کمر

طب سنتی می تواند به درمان درد بالای کمر کمک کند

9. حمام گرم برای درد بالای کمر:

این تنها آرامش بخش نیست بلکه به شما در مبارزه با درد به طور طبیعی کمک می کند. دوش آب گرم اثرات مشابهی با پدهای حرارتی یا کمپرس آب گرم دارد. گرما با خواص ضد درد آن در ترکیب با اثر ترمیم آب می تواند درد همراه با التهاب همراه با درد کمر را تسکین دهد.

10. کمک به درد بالای کمر با روغن اسطوخودوس:

با خواص ضد التهابی و ضد درد، این روغن ضروری در این لیست از درمان های خانگی برای درده ای بالای کمر, درد مفاصل و غیره ارزشمند است. 3-4 قطره روغن اسطخدوس را بر روی منطقه قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را حداقل دو بار در روز تکرار کنید.

11. حمام نمک اپسوم برای تسکین درد بالای کمر:

اضافه کردن چند قطره روغن اساسی به نمک اپسوم, می تواند باعث آرامش بیشتری شود. برای استفاده از نمک اپسوم به عنوان یکی از درمان های خانگی این مراحل را انجام دهید.

1-2 فنجان نمک اپسوم را به یک سطل آب اضافه کنید و 15 دقیقه در وان بمانید. این برنامه روتین را برای نتایج بهتر در هفته تکرار کنید
یا اینکه نمک اپسوم, نمک دریا و جوش شیرین را با نسبت 2:3:1 ترکیب کنید. سپس 6 قطره روغن اکالیپتوس را به هر 2 قاشق سوپ خوری این ترکیب اضافه کنید. سپس این مخلوط را در آب وان حمام بریزید و در وان بمانید. این برنامه روتین را در هفته تکرار کنید.

12. زردچوبه کمک کننده به رفع درد بالای کمر:

یک قاشق چای خوری زرد چوبه را در یک لیوان شیر داغ حل کنید. این ترکیب را حداقل دو بار در روز مصرف کنید. زرد چوبه در صورتی ایمن است که به صورت ادویه مصرف شود و احتمالاً یا با دوزهای دارویی ایمن. با این حال, شما ممکن است عوارض جانبی از استفاده از زردچوبه مثل اسهال, تهوع, و واکنش های آلرژیک را تجربه کنید.

افرادی با مشکلات کیسه صفرا مانند سنگ صفرا و یا افرادی که ظرف دو هفته آینده جراحی دارند، زرپچوبه نخورند. زنان باردار و شیرده همچنین باید از این ترکیبات اجتناب کنند.

13. نحوه درمان درد بالای کمر با زنجبیل:

1-2 اینچ زنجبیل را در یک فنجان داغ بریزید و بگذارید 5-10 دقیقه بماند. عسل (اختیاری) اضافه کنید و این مخلوط را زمانی که هنوز گرم است مصرف کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. یا می توانید از روغن زنجبیل برای ماساژ دادن خود استفاده بکنید.

14. درمان درد بالای کمر با ورزش منظم:

شما می توانید انعطاف پذیری بدن را برای کمک به تسکین درد بهبود بخشید. تمرینات کششی و یوگا برای تسکین درد و جلوگیری از تکرار, ثابت شده اند. تای چیچوان یک هنر از حرکات آ،ام چینی است که با مدیتیشن مخلوط است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این هنر رزمی در تسکین بخشیدن به یک زن باردار که مشکلات مربوط به استخوان ها و مفاصل را تجربه می کند موثر است, آن ها باید قبل از شروع تمرینات تای چی با یک پزشک مشورت کنند.

درمان درد بالای کمر توسط پزشک

در صورت طولانی شدن درد بالای کمر به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی برای درد بالای کمر به پزشک مراجعه کنیم

همواره نمی‌توان این گونه فرض کرد که احساس ناراحتی و درد در قسمت پشت بدن با مساله‌ای جدی ارتباط ندارد. اگر درد بیش از چند روز ادامه داشته است یا برای تسکین آن نیازمند مصرف دارو‌های مسکن هستید باید برای ارزیابی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. همچنین، اگر درد توانایی شما برای انجام فعالیت‌های عادی روزانه را محدود کرده است به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

درد در ناحیه پایین کمر نشانه چیست؟

علت درد بعد از عمل دیسک کمر + درمان

با ۵ کمردرد هشدار دهنده آشنا شوید !

علت درد در سمت راست کمر

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا