جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
۱۰ خاصیت شگفت انگیز گل ماهور (خرگوشک) در طب سنتی_657a6a0ee4032.jpeg
۱۰ خاصیت شگفت انگیز گل ماهور (خرگوشک) در طب سنتی_657a6a0ee4032.jpeg

۱۰ خاصیت شگفت انگیز گل ماهور (خرگوشک) در طب سنتی

سرفصل های این مقاله

آشنایی با خواص گیاه گل ماهور (خرگوشک)

1.فواید گل ماهور در درمان عفونت گوش

گل ماهور دارای خواص نرم کننده و رطوبت خوبی است و باعث می شود که این گیاه به یکی از بهترین درمان ها برای بیماری های عفونی تبدیل شود. دمنوش حاوی گل ماهور و همچنین ترکیب هایی که با این گل ساخته شده اند، امروزه در تمام دارو خانه ها برای درمان عفونت گوش وجود دارد.

یک مطالعه منتشر شده در بایگانی کودکان و نوجوانان در سال 2001 نتیجه گیری کرد که یک قطره گوش گیاهی حاوی گل ماهور درست به اندازه قطره های بی حسی گوش، موثر هستند. مردم همچنین از روغن گل ماهور استفاده می کنند تا به طور طبیعی عفونت های گوش سگ خود و دیگر مشکلات سلامتی را با موفقیت درمان کنند. درست است – فراموش نکنید که درمان های طبیعی را می توان بر روی حیوانات نیز انجام داد.

2. درمان بورسیت با خرگوشک

بورسیت به معنای التهاب بورس است. بورس ها کیسه های بافتی ظریفی هستند که عمدتا در اطراف مفاصل قرار داشته و وظیفه آنها تسهیل حرکت تاندون ها بر روی استخوان مجاور است. شایع ترین مکان برای رخ دادن این مشکل شانه، آرنج و ران می باشد.

برای درمان این مشکل شما می توانید به راحتی از خواص گل ماهور استفاده کنید، برای اینکار تنها کافی است تا یک پارچه را به دمنوش این گیاه آغشته کنید و سپس بر روی قسمت هایی که احساس درد می کنید، قرار دهید. این گیاه به دلیل خواص ضد التهابی اش می تواند به خوبی به شما کمک کند.

3. فواید ضد عفونی کننده ی گل ماهور

روغن گل ماهور یک ضدعفونی کننده قدرتمند است که می تواند عفونت های داخلی و خارجی را درمان کند. از جمله عفونت های داخلی می توان به عفونت در گوش، روده بزرگ، دستگاه ادراری (از جمله عفونت مخمر واژن) و کلیه اشاره کرد. اما اگر از این گیاه بر روی پوست استفاده کنید، به راحتی می توانید بر عفونت های پوستی غلبه کنید.

4. تسکین بیماری های تنفسی با گل خرگوشک

چای گل ماهور می تواند به طور طبیعی یک مجموعه گسترده ای از مشکلات تنفسی فوقانی شامل برونشیت، سرفه خشک، گلو درد، ضعف عمومی و لوزه ها را بهبود بخشد.

برگهای ماهور حاوی عصاره آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی است که به رهایی بدن از مخاط کمک می کند و بخش های خام و ملتهب سیستم شما مانند گلو را آرام می کند. بر رفع مشکلات ریوی می توان از سیگار های گل ماهور نیز استفاده کرد.

با این حال توصیه می کنیم که از این راه استفاده نکنید، یا اگر هم که مجبور به این کار هستید، بهتر است دفعات سیگار کشیدن را کاهش دهید. باید دقت داشته باشید که با استفاده از این طریق شما کمترین بهره را از این گیاه مفید خواهید گرفت. اگر سیگاری هستید و دارای احتقان ریه می باشید، مسلما استفاده از این گیاه بهتر از تنباکو است.

همچنین بخوانید:

روغن خرگوشک : خواص شگفت انگیز روغن خرگوشک برای سلامتی

5. برطرف کردن مشکلات خواب با گل ماهور

بی خوابی از جمله مشکلاتی است که روز به روز مردان و زنان بسیاری را در سنین مختلف گرفتار می‌کنند. به جای خوردن قرص‌های خواب شیمیایی، برای مبارزه با بی خوابی‌های شبانه می‌توانید به دمنوش گل ماهور متوسل شوید. این دمنوش مانند یک داروی آرام‌بخش طبیعی عمل می‌کند و اعصاب‌تان را آرام می‌کند.

6. تسکین بیماری سل با خرگوشک

امروزه، مطالعات زیادی در خصوص کاربرد گل ماهور برای درمان بیماری سل، بیماری‌های پوستی، و حتی بیماری جذام به عمل آمده‌اند. برخی از این مطالعات نیز نتایج قطعی و مثبتی را نشان داده‌اند. ولی آیا می‌دانستید، در قرن شانزدهم، از گل ماهور برای درمان برخی موارد بیماری سل استفاده می‌کردند؟

هم‌چنین، آزمایشی که در قرن نوزدهم در شهر دوبلین به عمل آمد، نشان داد این گیاه دارویی قادر است به مبارزه علیه این بیماری کمک کند. گل ماهور دارای خواص اکسپکتورانت و ضد باکتری است؛ البته، برای تایید خواص این گیاه برای درمان بیماری سل مطالعات بیش‌تری مورد نیاز است.

7. فواید مصرف گل ماهور در جهت درمان و بهبود مشکلات گوارشی

نوشیدن دمنوش گل ماهور می‌تواند به مبارزه علیه برخی وضعیت‌ها و مشکلات گوارشی کمک کند. این دمنوش می‌تواند مشکلات آدم‌های مبتلا به اسهال و یبوست را تسکین دهد. هم‌چنین، دمنوش گل ماهور به مقابله علیه مشکلات مربوط به اجابت مزاج و دفع آسان سموم از بدن نیز کمک می‌کند.

8. تسکین وضعیت‌های پوستی با گل ماهور

به غیر از دمنوش گل ماهور، جهت تسکین شمار مختلفی از وضعیت‌های پوستی می‌توانید از روغن گل ماهور نیز استفاده کنید. این روغن می‌تواند برای درمان تاول، زخم، و بریدگی‌های کوچک معجزه کند. در حقیقت، می‌توانید دمنوش برگ گل ماهور را نیز روی زخم‌ها و بخش‌های آسیب دیده‌ی پوست نیز بمالید. این دمنوش دارای اثر آرام‌بخشی روی پوست است. مالیدن ترکیب گل ماهور و روغن زیتون نیز می‌تواند به سرعت چنین وضعیت‌هایی را درمان کند.

9. تسکین درد مفصل و اسپاسم ماهیچه

برخی معتقدند، خواص ضد التهابی دمنوش ماهور، این دمنوش گیاهی را به دارویی ایده‌آل برای درمان درد مفصل تبدیل کرده‌اند. این گیاه دارویی می‌تواند التهاب را بر طرف کند، و هم‌چنین برای درمان اسپاسم ماهیچه به کار رود.

10. درمان بیماری آسم با گیاه خرگوشک یا گل ماهور

استفاده از دمنوش گل ماهور می‌تواند برای آدم‌های مبتلا به بیماری آسم نیز مفید باشد. به این منظور می‌توانید این دمنوش را نوش جان کنید، یا حتی بخار متصاعد از برگ‌های این گیاه را در آب داغ استنشاق کنید. هم‌چنین، گل ماهور برای درمان گرفتگی بینی نیز مفید است. به علاوه، با استفاده از برگ‌های خشک این گیاه دارویی حتی می‌توانید سیگارهای گیاهی و بی ضرر بسازید!


خواص دم کرده گل ماهور

 دم کرده گل‌ماهور

سال‌هاست که از گل ماهور برای درمان بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی استفاده می‌شود. دم کرده گل این گیاه ناراحتی تنفسی مانند آسم، سرفه های مزمن و ذات‌الریه را درمان می‌کند و خلط آور است. علایم بیماری‌هایی مانند اسهال، بواسیر و عفونت مثانه را بهبود می‌دهد و با انگل‌ها مقابله می‌کند.

  • دم کرده آن استرس و کم خونی را برطرف می‌کند.
  • خاصیت ضداسپاسمی آن گرفتگی معده را رفع می‌کند.
  • این گل برای نرم شدن پوست آسیب دیده مفید است.
  • سرشار از کلسیم، کرومیم، کبالت، منیزیم، نیاسین، فسفر، سیلیکون، سدیم، ویتامین A و C است.
  • دم کرده گل‌های این گیاه تسکین دهنده قوی است و برای درمان میگرن از آن استفاده می‌شود.
  • آب این گیاه و پودر تهیه شده از ریشه های خشک آن زگیل را از بین می‌برد.
  • دم کرده آن خواب آور است.
  • مالیدن دم کرده برگ آن روی زخم باعث بهبود عفونت می‌شود.
  • معروفیت درمانی این گیاه، بیشتر مربوط به تأثیر آن در معالجهء سرماخوردگی، آنژین و برونشیت است. به علت تأثیر آرامش‌بخش این گیاه، جهت تسکین حالت‌های عصبی، اضطراب، اختلال‌های ضربان قلب و ناراحتی‌های معده نیز استفاده می‌شود
  • عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌بخشد، بیمارانی که در مرحله درمان هستند قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.
  • خاصیت خلط آور دارد.
  • التهاب نای را درمان می‌کند.
  • مصرف آن به افرادی که از ناراحتی گوارشی مانند بواسیر، یبوست، اسهال و عفونت مثانه رنج می‌برند، توصیه شده است.
  • در از بین بردن کرم‌های روده ای موثر است.
  • گزش حشرات و تاول را درمان می‌کند.
  • روغن آن عفونت‌های میکروبی و بیماری‌ها را از بین می‌برد.
  • عفونت ادراری را برطرف می‌کند.
  • در معالجه تب یونجه موثر است.
  • ترکیبی از روغن زیتون و دم کرده آن، گوش درد را درمان می کند.

طرز مصرف گل ماهور به صورت خشک و تازه

می‌توان مقداری از گل‌های تازه یا خشک این گیاه را بعد از دم کردن در یک لیتر آب، صاف کرد و روزانه، 3 تا 4 فنجان نوشید. جوشانده‌ی آن، بیشتر جهت استعمال خارجی تهیه می‌شود.

در مورد سرماخوردگی، گرد را می‌توان به صورت انفیه به بینی کشید و همچنین می‌توان گیاه را به مدت یک هفته، در نیم لیتر روغن زیتون یا روغن بادام شیرین و نیم لیتر الکل قرار داده و به جهت مداوای رماتیسم و سرماخوردگی به صورت استعمال خارجی به کار برد.

25 گرم گل و 50 گرم شکر را در یک لیتر شیر بجوشانید، صاف کنید و در موارد سرفه مزمن و هر نوع ناراحتی ریوی یا سینه ای روزانه 6 قاشق از این شربت را بنوشید.

  • استعمال غیر خوراکی

اگر چند برگ گل ماهور را در شیر بجوشانید له شده آن به صورت ضماد بر روی کورک و انواع زخم‌های جلدی قرار دهید، تأثیر مفیدی می‌گذارد و نیز حمام آن‌ها برای مداوای اولسرها و بواسیر استفاده می‌شود.

گل ماهور و موارد مصرف آن در زیبایی

چند برگ تازه گل ماهور را در شیر بپزید و به صورت مرهم روی پوست قرار دهید. بسیاری از ناراحتی‌های خاص پوست‌های خشک و شکننده با این مرهم برطرف می‌شوند. از گل‌های گل ماهور رنگ زردی به دست می‌آید که بانوان روم باستان از آن برای رنگ کردن موهای خود از آن استفاده می‌کردند.

طریقه جمع آوری خرگوشک

گل‌های این گیاه را باید در هوای آفتابی به صورت تدریجی که گیاه گل می‌دهد چید و فقط کاسه و سیخک آن را بدون حقه گل جمع آوری کرد و گلبرگ‌ها نباید پلاسیده شوند و باید به سرعت آن‌ها را در خشک کن با حد اکثر دمای 60 درجه سانتی‌گراد خشک کرد که در این حال به رنگ زرد روشن می‌مانند و بوی آن‌ها عسلی است.

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: