دسته‌بندی نشده

یام وحشی : خواص درمانی گیاه یام وحشی در طب سنتی

یام وحشی چیست ؟

یام وحشی یا Dioscorea villosa گونه ای از یک انگور زنبقی است که بومی شمال شرقی آمریکای شمالی است.

این گیاه بیشتر در تگزاس و فلوریدا شمالی، مینه سوتا، انتاریو و ماساچوست وجود دارد. جالب است بدانید که این گیاه به دلیل نابود شدن مراتع، در حال انقراض است.

از خواص یام وحشی می توان برای اهداف مختلف، از جمله پیشگیری از سرطان و درمان بیماری کرون و سرفه استفاده کرد.

در طب گیاهی سنتی روسی، از خواص یام وحشی به عنوان یک ضد انعقادی، ضد اسپاسم، کولاژژ، ضمائم، دیافراثمی، دیورتیک و وازودیلاتور استفاده می شده است.

ما در این مقاله شما را به مهمترین کاربرد های این گیاه در پزشکی آشنا می کنیم.

عصاره یام وحشی ، همچنین به عنوان ریشه کولیک یا Dioscorea villosa شناخته می شود، یک انگور tuberous است که بومی چین و آمریکای شمالی است.

اگر چه هر منطقه یک گونه متفاوت یام وحشی را تولید می کند، هر دو گونه شامل دایزن ژن، ماده فعال در گیاه است.

به طور سنتی، یام وحشی برای انواع بیماری ها استفاده می شود، از مسائل مربوط به یائسگی تا گرفتگی های ملایم، اما تحقیقات مدرن نشان می دهد نتایج متفاوتی نسبت به اثربخشی آن است.

قبل از مصرف عصاره یام وحشی، به ویژه اگر هر داروی دیگری مصرف می کنید، با پزشک متخصص بهداشت مشورت کنید.

خواص یام وحشی

1. تنظیم قند خون

کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که یام وحشی ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند.

در یام وحشی ماده ای به اسم دایوسورکتین وجود دارد که دانشمندان معتقدند نقش بسزایی در تنظیم قند خون دارد.

تحقیقاتی از آزمایشگاه پزشکی فیتوتراپی در دانشگاه نیجریه نشان داد که استفاده از دایوسورکتین در خرگوش هایی که مبتلا به دیابت بودند، اثر کاهش قند خونی داشته است.

2. مبارزه با سرطان

یک مطالعه در ژاپن برای کمک به تعیین اینکه آیا یام وحشی می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند، انجام شد.

نتایج این آزمایش ها رضایت بخش بودند. آنتی اکسیدان هایی در یام وحشی وجود دارد که می تواند به بدن در از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کنند.

رادیکال های آزاد اصلی ترین دلیل برای تبدیل سلول های بدن به سلول های سرطانی می باشند.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، محققان دریافتند که ریزوم موجود در داخل گیاه یام وحشی می تواند تاثیرات اثرات ضد انعقادی بر روی سلولهای لوسمی بگذارد.

تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی پزشکی چینی نشان داد ” خواص یام وحشی به عنوان یک فیتواستروژن ضعیف عمل می کند و بدن را در برابر تکثیر سلول های MCF-7 کارسینوم محافظت می کند.”

3. تنظیم سطح کلسترول

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات لیپید، دایزنژن موجود در یام وحشی ممکن است به افزایش کلسترول خوب HDL و کاهش LDL (کلسترول بد) کمک کند.

در این تحقیق به موش های آزمایشگاهی به مدت یک هفته دایزنژن داده شد تا بفمهند که آیا این ماده بر روی کلسترول تاثیر دارد یا نه. نتایج نشان داد که موش ها کلسترول خوبشان افزایش پیدا کرده است.

مطالعات دیگری که بر روی خرگوش ها انجام شده نشان می دهد که مکمل یام وحشی می تواند در کنترل هیپوکلسترولمی مفید باشد.

4. درمان دیورتیکولول

یام وحشی ممکن است به درمان اختلال روده ای به نام دیورتیکولول کمک کند. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کیسه های کوچک بر روی دیواره روده بزرگ شکل می گیرند.

اگر آنها ملتهب شوند، به عنوان دیورتیکولول نامیده می شوند و می توانند بسیار دردناک باشند، و در نتیجه یبوست و اسهال و حتی تب را بوجود می آورند. یام وحشی به عنوان یک یک ضد اسپاسم خوب و ضد التهاب شناخته می شود.

خاصت ضد اسپاسمی این گیاه می تواند به کاهش درد ناشی از گرفتگی شکم در اطراف ناحیه التهابی کمک کند.

5. کاهش مشکلات پوستی

مطالعات نشان می دهد که دیوژنیزین موجود در عصاره یام وحشی ممکن است “اثر ضد رنگدانه ای” داشته باشد.

این بدان معنی است که خواص یام وحشی می تواند به بر طرف کردن مشکلاتی نظیر ملاسما، ملانودرمیت، لنتیگو و هیپریگمانتاسیون کمک کند.

این بیماری ها غالبا بی خطر هستند ولی می توانند زیبایی شما را تحت تاثیر قرار بدهند چرا که در این گونه مشکلات رنگدانه های پوستی تحت تاثیر قرار می گیرد و در نتیجه رنگ پوست دچار تغییرات زیادی می شود.

گیاه یام وحشی
گیاه یام وحشی

استفاده سنتی یام وحشی

در آمریکای شمالی، یام وحشی به طور سنتی برای درمان زخم های قاعدگی، سرفه، بیماری صبحگاهی، التهاب و مشکلات مربوط به زایمان، و همچنین کولیک و انواع مسائل گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده های مشابه در طب سنتی چینی با افزودن استفاده از گیاه برای خواص ضد پیری آن، و نیز درمان مشکلات ادراری و کاهش فشار خون، فراوان است.

ماده فعال موجود در یام وحشی

مواد تشکیل دهنده فعال در یک گیاه بخشی است که در واقع بر شیمی شیمی بدن تاثیر می گذارد. در یام وحشی، این دایزن ژن است که یک نوع استروئید است.

با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، دیوسژنین می تواند برای ساخت پروژسترون، یک هورمون کلیدی در چرخه تولید مثل و یکی از آن که در معرض نامطلوب در معرض تهدید قرار می گیرد، سنتز می شود.

اولین قرص های کنترل زایمان با استفاده از عصاره های دیسژنین ایجاد شد. با این وجود یکی از مشکلات این است که دیازژنین باید در یک آزمایشگاه برای تولید پروژسترون پردازش شود؛ آن نمی تواند به طور طبیعی در بدن انسان پروژسترون تبدیل شود.

استفاده مدرن یام وحشی

با توجه به توانایی فعال مواد تشکیل دهنده خود را برای سنتز پروژسترون، شایع ترین استفاده از عصاره یام وحشی امروزه برای درمان و یائسگی است زمان در زندگی زن هنگامی که سطح هورمون ها شروع به کاهش می دهد، باعث نشانه های مختلف مانند گرم چشمک زدن و از دست دادن چرخه قاعدگی عصاره یام وحشی معمولا به شکل کرم به فروش می رسد، که به طور ظاهری باعث افزایش سطح پروژسترون می شود، علیرغم ناتوانی در مصرف دیوسژنین به طور طبیعی در بدن انسان.

در برخی موارد، به گفته انجمن سرطان آمریکا، تولید کنندگان پروژسترون را به یک کرم اضافه می کنند، اغلب بدون آن به عنوان یک عنصر فهرست نمی شوند، که ممکن است علائم یائسگی را تقویت کند.

عصاره یام وحشی نیز در فرم تنتور به عنوان یک مکمل به فروش می رسد، در درجه اول برای استفاده های سنتی آن.

بیشتر بخوانید :

منابع ویتامین دی در طب سنتی : 14 خوراکی سرشار از ویتامین D

۷ روش های اعجاب انگیز کوچک کردن بینی در طب سنتی

فواید معجزه آسا گیاه ایرسا (زنبق)

چگونه در خانه زنبق بکاریم ؟

هنوز به اندازه کافی اطلاعات در مورد خواص یام وحشی وجود ندارد و به همین دلیل شما باید قبل از استفاده حتما با متخصصان دارو های گیاهی مشورت کنید
خصوصا اگر باردار هستید یا از بیماری خاصی رنج می برید.
مرکز پزشکی دانشگاه مریلند هشدار می دهد که عصاره یام وحشی می تواند در صورت استفاده با استرادیول، که یک ماده فعال است و ممکن است در قرص های پیشگیری از بارداری یا درمان های هورمونی وجود داشته باشد، مشکلی ایجاد می کند.
ممکن است استفاده از عصاره این گیاه مشکلات آلرژیکی مانند احساس خارش، تورم زبان یا لب ها، دشواری تنفس یا تورم گلو ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا