جواب تمرینات درس دوم عربی نهم
گام به گام درس 2 عربی نهم
نام درس : درس 2 | موضوع : معنی متن | پایه نهم
گام به گام درس 2 عربی نهم
گام به گام عربی نهم
درس دوم
ترجمه صفحه 16 عربی نهم
رَجَعَ سَجّادٌ مِنَ الْمَدرَسَهِ حَزیناً؛ عِنْدَما جَلَسَ عَلَی الْمائِدَهِ مَعَ أُسْرَتِهِ، بَدَأَ بِالْبُکاءِ فَجْأَهً وَ ذهََبَ إلِیَ غرُفتَِهِ؛ ذهََبَ أبَوهُ إلَِیهِ وَ تَکَلَّمَ مَعَهُ وَ سَأَلَهُ: «لِماذا ما أَکَلْتَ الطَّعامَ؟!» أَجابَ: «هَلْ تَعْرِفُ صَدیقی حُسَیناً؟» قالَ: «نَعَم؛ أَعْرِفُهُ؛ هوَ وَلَدٌ ذَکیٌّ وَ هادِئٌ. ماذا حَدَثَ لَهُ؟» أَجابَ سَجّادٌ: «هوَ رَقَدَ فِی الْمُسْتَشفَی؛ تَصادَمَ بِالسَّیّارَهِ؛سجاد با ناراحتی از مدرسه برگشت؛ وقتی که با خانوادهاش بر سر سفره نشست. ناگهان شروع به گریه کرد و به اتاقش رفت. پدرش نزد او رفت و با او صحبت کرد و از او پرسید: «چرا غذا نخوردی؟!» جواب داد: «آیا دوستم حسین را میشناسی؟» گفت: «بله» او را میشناسم. او پسر باهوش و آرامی است. چه اتفاقی برای او افتاده است؟ سجاد جواب داد: او در بیمارستان بستری شد؛ با ماشین تصادف کرد.
حَدَثَ التَّصادُمُ أَمامی؛ عِندَما شاهَدْتُهُ عَلَی الرَّصیفِ الْمُقابِلِ؛ نادَیْتُهُ؛ فَقَصَدَ الْعُبورَ بِدونِ النَّظَرِ إلَی السَّیّاراتِ و مِنْ غَیْرِ مَمَرِّ الْمُشاهِ؛ فَاقْتَرَبَتْ سَیّارَهٌ مِنْهُ وَ صَدَمَتْهُ. کانَتْ سُرعَهُ السَّیّارَهِ کَثیرَهً.»«تصادف جلوی من اتفاق افتاد؛ هنگامی که او را دیدم او را صدا زدم، ناگهان از خیابان عبور کرد و به چپ و راست نگاه نکرد، ماشینی به او نزدیک شد و به او برخورد کرد.»
قالَ أَبوهُ: «کَیْفَ حالُهُ الْآن؟»پدرش گفت: «حالا چطور است؟»
قالَ سجّادٌٌ: «هوَ مَجروحٌ.»سجاد گفت: «او زخمی است.»
فِی الْیَومِ التّالی طَلَبَ الْمُدَرِّسُ مِنْ تَلامیذِهِ کِتابَهَ قَوانینِ الْمُرورِ وَ رَسْمَ إشاراتِ الْمُرورِ فی صَحیفَهٍ جِداریَّهٍ و رِعایهَ الْأَعمالِ الصَّحیحَهِ فِی الشَّوارعِ و الطُّرُقِ.در روز بعد معلم از دانش آموزانش خواست قوانین رانندگی را در یک روزنامهٔ دیواری بنویسند.
ثُمَّ أَخَذَ الْمُدیرُ تَلامیذَ الْمَدرَسَهِ إِلَی مِنطَقَهِ تَعلیمِ الْمُرورِ و بَعْدَ یَومَینِ جاءَ شُرطِیٌّ إلِیَ الْمَدرَسَهِ مِن إِدارَهِ الْمُرورِ لِشَرْحِ إشاراتِ الْمُرورِ وَ طَلَبَ مِنهُم الْعُبورَ مِن مَمَرِّ الْمُشاهِ.سپس مدیر مدرسه از اداره راهنمایی و رانندگی خواست علامتهای راهنمایی و رانندگی را شرح دهند. پلیس راهنمایی و رانندگی آمد و علائم لازم برای دانشآموزان را توضیح داد و از آنها خواست که از محل عبور پیاده عبور کنند.
کَتَبَ التَّلامیذُ صَحیفَهً جِداریَّهً وَ رَسَموا فیها عَلاماتِ الْمُرورِ وَ شَرَحوا مَعانیَها.دانشآموزان یک روزنامهٔ دیواری نوشتند و در آن علامتهای راهنمایی و رانندگی را کشیدند و معانی آن را توضیح دادند.
ترجمه صفحه 17 عربی نهم
درست نادرست صفحه 18 عربی نهم
درستی یا نادرستی جملههای زیر را بر اساس متن درس بنویسید.
1- کانَ مَوضوعُ الصَّحیفَهِ الْجِداریَّهِ قَوانینَ الْمُرورِ. (درست)
2- أَخَذَ الْمُدیرُ التَّلامیذَ إلَی مِنطَقَهِ تَعلیمِ الْمُرورِ. (نادرست)
3- رَقَدَ حسینٌ فِی مُستَوصَفٍ قَریبٍ مِن بَیتِهِ. (نادرست)
4- رَجَعَ سجّادٌ إلَی مَنزِلِهِ مَسروراً. (نادرست)
5- أُسْرَهُ سجّادٍ ما عَرَفَتْ حُسَیناً. (درست)
» ترجمه درس دوم عربی نهم
جواب صفحه 20 عربی نهم
حروف اصلی و ترجمهٔ کلمات زیر را بنویسید.
عابِد، مَعْبود = ع ب د | عبادت کننده | عبادت شده
فاتِح، مَفْتوح = ف ت ح | گشاینده | گشاده شده
کاتِب، مَکْتوب = ک ت ب | نویسنده | نوشته شده
ضارِب، مَضْروب = ض ر ب | زننده | زده شده
خادِم، مَخْدوم = خ د م | خدمتکار | ، خدمت شده
شاهِد، مَشْهود = ش ه د | بیننده | دیده شده
اپلیکیشن همیار
جواب صفحه 21 عربی نهم
وزن کلمات جدول را بنویسید.
برای مشاهده جواب اینجا کلیک کنید!
جواب صفحه 22 عربی نهم
هر کلمه را به عبارت مرتبط با آن وصل کنید.
جاهای خالی را با کلمات داده شده پُر کنید.
هوَ – هُما – هُم – هیَ – هُنَّ – أَنتَ – أَنتُما – أَنتُم – أَنتِ – أَنتُنَّ – أَنا – نَحْنُ
جواب صفحه 23 عربی نهم
در جاهای خالی از کلمات داده شده استفاده کنید. «یک کلمه اضافه است.»
التّالی / جِداریَّهٍ / تَصادَمَتا / تِلْمیذٌ / الدُّموعُ / حَدَثَ
1- یا زَمیلی، ما بِکَ؟ لِمَ أنتَ حَزینٌ؟ ماذا حَدَثَ
ای هم کلاسی تو را چه شده است؟ برای چه ناراحت هستی؟ چه اتفاقی افتاده است؟
2- اَلتَّلامیذُ مَشغولونَ بِتَهیِئَهِ صَحیفَهٍ جِداریَّهٍ
دانشآموزان مشغول تهیهٔ روزنامه دیواری هستند.
3- أَخی تِلْمیذٌ فِی الصَّفِّ السّادِسِ الاِبتِدائیِّ.
برادرم دانشآموز کلاس ششم ابتدایی است.
4- اَلسَّیّارَتانِ تَصادَمَتا أَمامَ بابِ الْمَصنَعِ.
دو ماشین مقابل درب کارگاه تصادف کرد.
5- الدُّموعُ جاریَهٌ عَلَی وَجْهِ الطِّفلَهِ.
اشکها بر صورت کودک جاری هستند.
کدام کلمه از نظر معنا با سایر کلمهها «ناهماهنگ» است؟
جواب صفحه 24 عربی نهم
آیه و احادیث زیر را ترجمه کنید. سپس کلماتی بر این وزنها در آنها بیابید.
فاعِل: عالِم | یَفْعُلُ: یَسْتُرُ | فَعالَه: سَعاده – شَقاوَه | فِعْل: عِلم | فِعال: عِباد
1- «إِنَّ اللهَ عَالِمُ غَیْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (فاطر 38)
قطعاً خداوند به اسرار آسمانها و زمین دانا است.
2- مِنْ سَعادَهِ ابْنِ آدَمَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ مِنْ شَقاوَهِ ابْنِ آدَمَ سوءُ الْخُلُقِ.
از خوشبختی انسان اخلاق خوب و از بدبختی انسان اخلاق بد است.
3- شَرَفُ الْمَرْءِ بِالْعِلْمِ وَ الْأَدَبِ لا بِالْأَصْلِ وَ النَّسَبِ.
ارزش انسان به علم و ادب است نه به اصل و نصب.
4- إِنَّ أَحَبَّ عِبادِ اللهِ إِلَی اللهِ أّنْصَحُهُم لِعِبادِهِ.
قطعاً محبوبترین بندگان خدا نزد او اندرزگوترین آنها برای بندگانش است.
5- حُسْنُ الْأَدَبِ یَسْتُرُ قُبْحَ النَّسَبِ.
ادب نیکو، زشتی نسب را میپوشاند.
جواب صفحه 25 عربی نهم
متن زیر را بخوانید سپس پاسخ پرسشهای آن را بیابید.
… متن کتاب ادامه در اپلیکیشن همیار …
1- لِماذا لا تَذهَبُ مَهْدیم وَ لالین إلَی الْمَدرَسَهِ؟ لِأَنَّهُما صَغیرتَانِ
چرا مهدیم و لاین به مدرسه نمیروند؟
2- مَا اسْمُ أَکبَرِ الْبَنینَ فی هذهِ الْأُسُرَهِ؟ هاشِمٌ
اسم بزرگ ترین پسر خانواده چیست؟
3- مَن تَخَرَّجَ مِنَ الْمَدرَسَهِ؟ هاشِمٌ
چه کسی از مدرسه فارغ التحصیل شد؟
4- مِنْ أَینَ هذِهِ الْأُسُرَهُ؟ مِنْ مَدینهِ «سراوان»
این خانواده اهل کجا هستند؟
5- فی أَیِّ صَفٍّ إِسحاقُ؟ فی الصَّفِّ التاسِع
اسحاق در کدام کلاس است؟
6- کَم أُختاً لِإِسحاق؟ لَهُ اُختانِ
اسحاق چند خواهر دارد؟
جواب صفحه 26 عربی نهم
با استفاده از کلمات زیر جدول را حل کنید و رمز را به دست بیاورید.
1) ناگهان فَجْأَهً
2) نقّاشی میکنند یَرْسُمْنَ
3) بیمارستان مُسْتَشْفَی
4) افتادی وَقَعْتَ
5) نقره فِضَّه
6) صدا زدید نادَیْتُم
7) دانش آموزان تَلامیذ
8) ماهیها أَسماک
9) خواهران أَخَوات
10) صحبت کردن تَکَلُّم
11) تصادفات تَصادُمات
12) نزدیک شدی اِقْتَرَبْتَ
13) گریه کردن بُکاء
14) نگاه میکنید تَنْظُرونَ
15) برادران إخْوَه
16) شکوفهها أَزْهار
17) ورزشگاهها مَلاعِب
18) رنگها أَلْوان
19) اندرزگوترین أَنْصَح
20) هشدار دادید حَذَّرْتُما
21) غمگین حَزینَه
22) خودروها سَیّارات
23) بدبختی شَقاوَه
رمز: «فِی سِعَهِ الأخلاقِ کُنوزُ الارزاقِ» (امام علی (ع))
گنجهای روزی (روزیها) در خوش اخلاقی است.
جواب نور سماء صفحه 27 عربی نهم
بخوانید و ترجمه کنید.
1- مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ
کسی که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارد کار شایسته میکند. پاداش آنها نزد پروردگارشان است.
2- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
ای کسانی که ایمان آوردهاید چرا میگویید چیزی را که انجام نمیدهید؟!
3- لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ
به راستی که رسول خدا (ص) الگوی خوبی برای شما است.
4- إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ
هر گاه بندگانم از تو دربارهٔ من بپرسند پس همانا من نزدیک هستم.
5- یَرْفَع اللهُ الَّذینَ آمَنوا مِنْکُم
خداوند کسانی از شما را که ایمان آوردهاند بالا میبرد.