دسته‌بندی نشده

کالری فلافل : فلافل چقدر کالری دارد ؟

همه چیز درمورد فلافل

فلافل غذایی ساده و بسیار خوشمزه است که قیمت پایینی دارد و طرفداران آن بسیارند. برخی معتقدند که خوردن فلافل مشکلاتی برای معده به وجود می آورد. ماده اصلی فلافل نخود است که از حبوبات معروف است و ممکن است باعث نفخ معده انسان شود.

کالری و ارزش غذایی فلافل

هر ۱۰۰ گرم فلافل حاوی ۲۳۸ کالری می باشد.

مقدار ۱۰۰ گرم
کالری ۲۳۸
کربوهیدرات ۲۵٫۵۷ گرم
پروتئین ۸٫۵۲ گرم
چربی ۱۱٫۹۷ گرم
آب ۸۲٫۶۲ گرم
فیبر ۶٫۵۸ گرم
قند ۳٫۶۸ گرم
کلسترول ۰٫۰۰ میلی گرم

فلافل/فلافل آبادان/کالری فلافل/ارزش غذایی فلافل/مضرات فلافل/طرز تهیه فلافل/طرز تهیه فلافل آبادانی/طرز تهیه فلافل لبنانی

بیشتر بخوانید:

کالری نان ساندویچی : ۱۰۰ گرم نان باگت چقدر کالری دارد ؟

همه چیز درمورد کالری، ارزش غذایی و خواص خیارشور

فلافل/فلافل آبادان/کالری فلافل/ارزش غذایی فلافل/مضرات فلافل/طرز تهیه فلافل/طرز تهیه فلافل آبادانی/طرز تهیه فلافل لبنانی

مضرات فلافل

فلافل از غذاهای لذیذ لبنانی است و نام آن از جمع کلمه عربی فلفل به دست می‌آید، چون چاشنی اصلی آن فلفل است. همین طعم تند و تیزش موجب شده عرب‌ها و مردمان خونگرم مناطق جنوبی کشورمان از طرفداران اصلی آن باشند.

فلافل بیشتر در قالب ساندویچ مصرف و با انواع ترشی یا کلم شور اشتها برانگیزتر می شود. البته جعفری و پیاز خرد شده با خیارشور و گوجه فرنگی یا برگ کاهو نیز از دیگر ترکیباتی است که می تواند جایگزین ترشی شود.

فلافل چند نوع دارد، ولی اصلی ترین آن با نخود، آب، آرد سوخاری، نشاسته، آرد گندم، پیاز، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می شود.البته در برخی مناطق یا کشورها فلافل را با ماش، عدس، باقلا، سیب زمینی و دیگر ترکیبات درست می کنند.

از آنجا که نخود عمده ترین جزء به کار رفته در فلافل و نفاخ است، بهتر است آن را از چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید.

برای هضم بهتر این غذا می توانید از زیره کمک بگیرید. با وجود آن که نخود کلسترول خون را کاهش می دهد و نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند و ملین خوبی است، اما قبول کنید که خواص نخود در فلافل کمرنگ می شود، چرا که فلافل باید مدتی در روغن عمیق غوطه ور باشد تا بخوبی طبخ شود

در نتیجه میزان زیادی روغن جذب آرد، نشاسته و آرد سوخاری آن می شود و خود می تواند افزایش دهنده چربی خون باشد و برشته شدن آن هم از فیبری و ملین بودن نخود می کاهد.

از طرفی این غذا به سبب نشاسته و روغن زیاد برای افراد دیابتی محدودیت مصرف دارد، البته نخود به دلیل داشتن پروتئین، روی، فولات، منیزیم، فسفر، پتاسیم و کلسیم تا حدودی می تواند موجب افزایش ارزش تغذیه ای فلافل شود.

خوب است بدانید در ۱۰۰ گرم فلافل حدود ۳۵۰ کالری انرژی نهفته است و به ازای مصرف هر کف دست نان با آن ۸۰ کالری دیگر نیز به انرژی آن افزوده خواهد شد.

این را هم بدانید برخی فروشندگان برای پف کردن و حجیم شدن فلافل از جوش شیرین یا بیکینگ پودر استفاده می کنند که در صورت افزایش مصرف باعث ایجاد کم خونی در مصرف کننده بخصوص کودکان و نوجوانان در حال رشد می شود و از طرفی سوزش سردل و ترش کردن از دیگر عوارض آن است.

فلافل/فلافل آبادان/کالری فلافل/ارزش غذایی فلافل/مضرات فلافل/طرز تهیه فلافل/طرز تهیه فلافل آبادانی/طرز تهیه فلافل لبنانی

بیشتر بخوانید:

کالری نخود : ۱۰۰ گرم نخود چقدر کالری دارد ؟

همه چیز درمورد کالری، ارزش غذایی و خواص خیارشور

فلافل/فلافل آبادان/کالری فلافل/ارزش غذایی فلافل/مضرات فلافل/طرز تهیه فلافل/طرز تهیه فلافل آبادانی/طرز تهیه فلافل لبنانی

طرز تهیه فلافل آبادانی

فلافل جزو غذاهای فوری به حساب می آید و با مواد ساده و ارزان قیمتی همچون نخود، سیب زمینی، پیاز و ادویه مخصوص تهیه می شود. البته امروزه در بسیاری از مناطق، فلافل را با مواد دیگری همچون گوشت چرخ کرده هم درست می کنند.

طرز تهیه و مواد لازم فلافل را برای ۴ نفر آماده کرده ایم که شما با این آموزش آشپزی می توانید فلافل خانگی خوشمزه و عالی درست کنید. توجه کنید اگر می خواهید برای ۸ یا ۱۲ نفر فلافل خانگی درست کنید می توانید از ۲ یا ۳ برابر مواد لازم گفته شده استفاده کنید.

مواد لازم جهت تهیه فلافل خانگی:

  1. نخود: ۳ پیمانه
  2. پیاز متوسط: ۱ عدد
  3. سیر: ۴ حبه
  4. آب سرد: نصف لیوان
  5. ادویه فلافل (پودر تخم گشنیز، فلفل سیاه، پودر زیره سبز): ۲ قاشق چایخوری
  6. نمک: ۳ قاشق چایخوری
  7. روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

طرز تهیه فلافل خانگی:

برای اینکه فلافل خوشمزه و بدون نفخی داشته باشیم بهتر است نخودها را از ۴۸ ساعت قبل خیس کنیم تا جوانه های کوچکی هم بزنند. در این مدت زمان بهتر است چند باری آب نخودها را هم عوض کنید تا نفاخی آن به طور کامل از بین برود. اگر هم فرصت کنید پوست نخودها را بگیرید این طوری هضم نخودها خیلی آسان تر می شود.

برای شروع آب نخودهای خیس شده را به طور کامل با آبکش می گیریم و با پیاز، سیب زمینی نیم پز شده، سیر و ادویه و با استفاده از چرخ گوشت دو بار چرخ می کنیم و بعدش حسابی ورز می دهیم تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

توجه کنید لازم نیست نخودها پس از چرخ کردن به صورت کامل له شود، اگر فقط به صورت دانه های ریز باشد کافی است. چون اگر نخود ها را زیاد چرخ کنید و له شوند، فلافل های شما موقع سرخ کردن وا خواهند رفت.

در صورتی که احساس کردید موادتان خیلی سفت شده است، می توانید مقداری آب سرد اضافه کنید و دوباره ورز بدهید. توجه کنید باید مایه فلافل باید قابل فرم دهی باشد پس بیش از اندازه آب اضافه نکنید.

حالا نوبت اضافه کردن ادویه جات مخصوص فلافل می باشد. بهترین ادویه برای پخت فلافل زیره است. افزودن زیره به فلافل باعث می شود فلافل به خوبی هضم شود. البته فرقی نمی کند که شما از زیره سبز استفاده کنید یا سیاه. پس از افزدون می توانید مقداری نعنا خشک یا جعفری هم به مواد فلافل اضافه کنید تا فلافل عطر بهتری داشته باشد.

پس از آماده کردن مایه فلافل، باید فلافل ها را قالب بزنید. می توانید با دست هم فلافل ها را به صورت گنبدی قالب بزنید. اگر داخل خمیر فلافل آب افتاد می توانید با اضافه کردن کمی آرد نخودچی با پودر سوخاری آب خمیر را جمع کنید.

پس از اینکه تمامی مواد را قالب زدیم آن ها را داخل روغن داغ غوطور شده می ریزیم تا هر دو طرف فلافل ها با حرارت ملایم سرخ شوند. توجه کنید اگر فلافل ها را با حرارت خیلی زیاد سرخ کنید، فلافل های شما مغز پخت نخواهند شد.

پس از اینکه فلافل ها به خوبی سرخ شد آن ها را روی دستمال تمیز یا صافی فلزی مخصوص این کار بگذارید تا روغن اضافی فلافل ها گرفته شود. بعد از گرفتن کامل روغن فلافل ها، آن ها را به همراه خیارشور، گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ شده سرو کنید. امیدواریم از خوردن این فلافل های خوشمزه و خانگی لذت ببرید.

فلافل/فلافل آبادان/کالری فلافل/ارزش غذایی فلافل/مضرات فلافل/طرز تهیه فلافل/طرز تهیه فلافل آبادانی/طرز تهیه فلافل لبنانی

بیشتر بخوانید:

کالری گوجه فرنگی خام و پخته شده : گوجه فرنگی چه خواصی دارد ؟

کالری خورشت قیمه : طرز تهیه خورشت قیمه بسیار لذیذ

با میزان کالری انواع شام آشنا شوید

آشنایی با کالری انواع ناهار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا