دسته‌بندی نشده

چرا ابرها قبل از بارش باران، تیره رنگ می‌شوند؟

ابر تیره

هوای اطراف ما سرشار از آب است که به شکل گاز در آمده است و به آن بخار آب گفته می‌شود. وقتی هوای نزدیک زمین گرم می‌شود، کم کم به سمت بالا می‌رود و بخار آب هم به همراه آن به بالا می‌رود. هرچه قدر که هوا بالاتر می‌رود، سردتر می‌شود و باعث می شود که بخار آب به دلیل وجود گرد و خاک، دود ماشین‌ها و دیگر موارد غلیظ‌تر گردد و در نتیجه قطره‌های آب و کریستال های یخ با یکدیگر آمیخته می‌شوند و ابرها را شکل می‌دهند. در همین راستا احتمالا حتما دقت کرده‌اید که در برخی از روزها که به روزهای ابری معروف‌اند؛ ابرها حالتی پفکی ندارند و تیره هستند. درواقع ابرهای باران‌زا جزو ابرهای تیره‌ی آسمان به شمار می‌روند، اما علت این موضوع چیست؟

چرا ابرها قبل از بارش باران، تیره رنگ می‌شوند؟

بحث بر سر ارتفاع و ضخامت ابر است نه رنگ آن!

جالب است بدانید که ابر تیره اصلا وجود ندارد و دلیل دیدن بعضی از ابرها به رنگ تیره، درواقع به دلیل ضخامت و ارتفاع آن‌ها است. در حالت کلی باید بدانید که ابرها به خوبی می توانند نورهای مختلف را پراکنده کنند، به همین خاطر در بیشتر موارد روشن و سفید دیده می‌شوند ولی گاه ممکن است ابرهای آسمان تیره تر از همیشه دیده شوند که در چنین مواردی ممکن است بارندگی هم اتفاق بیافتد.

چرا ابرها قبل از بارش باران، تیره رنگ می‌شوند؟

یکی از دلایل اصلی تیره دیده شدن ابرها، بحث پرواز آن‌ها در ارتفاعات مختلف آسمان است که این ارتفاع در رنگ آن‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت. از طرفی به طور کلی نور خورشید از یک ابر معمولی که ضخامت کمی دارد، به سادگی عبور می کند؛ ولی وقتی توده‌ای از ابر ضخیم در آسمان تشکیل می‌شود که شامل چندین لایه ابر روی هم است، ابرهای بالاتر، روی ابرهای پایین‌تر سایه می‌اندازند. در چنین حالتی به دلیل این که نور کم تری از این ابرها عبور می‌کند، ما سایه ابرهای بالاتر را بر روی ابرهای پایین‌تر مشاهده می کنیم.

چرا ابرها قبل از بارش باران، تیره رنگ می‌شوند؟

از دیدگاهی دیگر ابرهای باران‌زا، ابرهایی هستند که به حالت اشباعی از قطره‌های آب رسیده‌اند و در چنین موقعیتی ضخامت بیش‌تری دارند. این ضخامت باعث می شود که ابر، همه‌ی نور خورشید را جذب کند و مانند یک جسم کدر، مانع عبور نور خورشید شود. به همین دلیل است که ابرهای باران‌زا، سیاه دیده می شود.

چرا ابرها قبل از بارش باران، تیره رنگ می‌شوند؟

جمع‌بندی

بسیاری از افراد تا قبل از پاسخ به این سوال که چرا ابرهای باران‌زا تیره هستند، گمان می‌کنند که رنگ این نوع از ابرها تیره است اما باید بدانید که هیچ ابر تیره رنگی وجود ندارد و همه ابرها رنگی مشابه دارند. درواقع اگر میزان نور عبوری از ابر تغییر کند آنگاه شما نیز آن ابر را تیره خواهید دید.

چرا ابرها قبل از بارش باران، تیره رنگ می‌شوند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا