دسته‌بندی نشده

پماد یا کرم املا (Emla) چیست و چه کاربردی دارد ؟

موارد مصرف کرم بی حس کننده موضعی املا

از کِرِم املا برای بی‌حس کردن پوست سالم و صدمه ندیده و یا پوست آلت تناسلی مردان و همچنین واژن خانم‌ها، استفاده می‌شود.
کِرِم املا (Emla)، برای آماده ساختن افراد جهت انجام جراحی‌های کوچک و جزئی یا انجام اقدامات پزشکی در این نواحی، استفاده می‌گردد.

کِرِم املا (Emla)، حاوی دو نوع بی حسی موضعی از نوع آمید (amide)، لیدوکائین و پریلوکائین است.

این ماده بر روی پوست طبیعی و بدون ترک خوردگی یا در بیرون ناحیه تناسلی اعمال می شود تا قبل از انجام اقدامات خاصی مانند قرار دادن سوزن، پیوند پوست یا جراحی لیزر پوست، مانع از بروز درد شود.

این کار با بی حس کردن پوست و ناحیه اطراف آن صورت می گیرد. از این دارو در داخل گوش استفاده نکنید. اگر این دارو به تنهایی نتواند ناحیه تحت درمان را بی حس کند.
ممکن است قبل از تزریق، لیدوکائین بر روی پوست اعمال شود تا برای جراحی های خاصی به اندازه کافی درد را تسکین دهد (به عنوان مثال برای برداشتن زگیل ناحیه تناسلی).

نحوه استفاده از کرم موضعی املا 2.5 درصد

قبل از شروع استفاده از لیدوکائین و پریلوکائین و هر بار که مجددا مصرف آن را آغاز می کنید، راهنمای دارویی آن را مطالعه کرده و در صورت امکان، بروشور اطلاعات مربوط به بیمار نوشته شده توسط داروساز خود را تهیه کنید.

اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. از کرم موضعی املا فقط بر روی پوست عادی و ناحیه دستگاه تناسلی استفاده کنید.

این دارو را بر روی پوست ترک خوده یا تحریک شده یا زخم های باز اعمال نکنید، مگر اینکه پزشک این گونه تجویز کرده باشد. قبل از استفاده از این محصول دستان خود را بشوئید.

این محصول را در زمان مناسب و مطابق با تجویز پزشک اعمال کنید. مدت زمان ماندن این دارو بر روی پوست، بستگی به نوع جراحی دارد که انجام می دهید.

معمولا یک ساعت قبل از فرو کردن سوزن، در ناحیه اعمال می شود و 2 ساعت قبل از عمل جراحی های پوستی خفیف. این دارو ممکن است توسط پزشک قبل از انجام جراحی خاصی در آلت تناسلی برای شما اعمال شود.

در این خصوص، توصیه می شود که به صورت دراز کشیده بمانید تا دارو در محل باقی بماند. برای اعمال دارو، مقدار توصیه شده ای از آن را از تیوپ بیرون آورده و مستقیما بر روی پوست اعمال کنید.

همچنین می توانید کرم را بر روی وسیله راهنمای اندازه گیری دارو فشار دهید تا اطمینان حاصل شود که دوز صحیحی از دارو را بر روی ناحیه مورد نظر اعمال می کنید. آن را مالش ندهید.

مطابق با تجویز پزشک آن را با پانسمان یا بانداژ بپوشانید. اجازه دهید تا کرم مطابق با تجویز پزشک، که معمولا لایه ضخیمی است، در محل باقی بماند. پانسمان را باز کرده و کرم را کاملا از ناحیه پاک کنید، که معمولا کمی قبل از عمل یا مطابق با تجویز پزشک است.

کرو یا پماد بی حسی املا

دوز مورد استفاده پماد املا (Emla)

دوز و مدت اعمال این دارو بستگی به سن، شرایط پزشکی و نوع جراحی دارد. در کودکان، دوز مصرفی ممکن است بر اساس وزن باشد.

مقدار بیشتر از میزان توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید. این دارو را بر روی ناحیه بزرگی از پوست اعمال نکنید؛ کرم را به صورت گرم شده اعمال نکنید، یا آن را برای مدت طولانی تر از مقدار تجویز شده توسط پزشک بر روی پوست باقی نگذارید، زیرا عوارض جانبی جدی ممکن است رخ دهد.

اگر پماد املا (Emla) را برای کودک استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که این دارو در محل باقی می ماند و اینکه کودک دارو یا بانداژ یا پانمسان را در داخل دهان خود قرار نمی دهد. ممکن است بخواهید از یک لایه پوششی دوم استفاده کنید تا مانع از لمس کرم توسط کودک شوید.

بلافاصله پس از استفاده از دارو، دست های خود را بشوئید، مگر اینکه در حال درمان دست خود باشید. از قرار دادن این دارو در چشم، بینی، گوش یا دهان اجتناب کنید.

اگر این دارو وارد چشم شد، چشم آسیب دیده را فورا و کامل با آب یا آب نمک بشوئید. بی حسی در چشم می تواند منجر به آسیب شود، زیرا نمی توانید ذرات یا سایر خطرات در چشم را حس کنید.

بنابراین، از چشم خود محافظت کنید تا زمانی که حس چشم ها بازگردد. ناحیه مورد نظر ممکن است چندین ساعت بعد از جراحی بی حس باشد. از ناحیه در برابر آسیب محافظت کنید.

مراقب باشید تا به ناحیه ضربه نزده، مالش یا خراش ندهید و آن را تا زمانی که حس شما بازگردد، در مجاورت سرما یا گرما قرار ندهید.

عوارض جانبی پماد املا (Emla)

ممکن است قرمزی، تورم، سوزن سوزن شدن یا سوزش یا روشن شدن پوست ایجاد شود.

اگر هر یک از این عوارض جانبی ادامه پیدا کرد یا وخیم تر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که “پزشک” این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او قضاوت کرده است که فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی دارو است.

بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز تاول پوستی در ناحیه اعمال شده دارو، فورا پزشک خود را مطلع کنید.

اگر هر یک از عوارض جانبی نادر اما جدی از جمله موارد زیر را داشتید، کرم را پاک کرده و فورا درخواست کمک پزشکی کنید:

  1. تنفس آهسته یا کم
  2. سرگیجه
  3. غش کردن
  4. ضربان قلب سریع یا آهسته یا نامنظم
  5. تغییرات ذهنی یا خلقی (مثلا سرگیجه، سردرگمی، عصبی بودن)
  6. تشنج، خواب آلودگی شدید
  7. پوست رنگ پریده یا مایل به آبی یا خاکستری
  8. خستگی غیر معمول، تنگی نفس

یک واکنش بسیار جدی آلرژی زا به این دارو نادر است.

با این وجود، اگر هر گونه علائم جدی یک واکنش آلرژی زا از جمله موارد زیر را مشاهده کردید، فورا درخواست کمک پزشکی نمایید:

  1. جوش یا خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)
  2. سرگیجه شدید
  3. مشکل در تنفس

این یک فهرست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست. اگر شما عوارض جانبی دیگر ذکر نشده در فهرست فوق را مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

پماد یا کرم بی حسی املا

مصرف کرم املا (Emla) در دوران بارداری یا شیردهی

انتظار نمی‌رود که استفاده از کِرِم املا برای جنین در دوران حاملگی خطرزا باشد.

اما در هر صورت، در دوران مصرف این دارو اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به پزشک خودتان اطلاع دهید.

اقدامات احتیاطی کرم املا (Emla)

قبل از مصرف کرم املا (Emla) ، اگر به این دارو آلرژی دارید؛ یا اگر به لیدوکائین و پریلوکائین حساسیت دارید، یا به هر گونه داروی های بی حسی دیگر (مانند بوپیواکائین) آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژی زا یا سایر مشکلات شود.

برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. قبل از مصرف این دارو، با پزشک یا داروساز خود در مورد سابقه پزشکی تان، به ویژه اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، صحبت نمایید:

بیماری قلبی (مانند ضربان قلب نامنظم)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، یک اختلال خونی خاص (متهموگلوبینمی).

  • در هنگام استفاده از این دارو برای افراد مسن، احتیاط لازم است؛ زیرا ممکن است نسبت به اثرات دارو به ویژه سرگیجه حساس تر باشند.
  • در دوران بارداری این دارو فقط در مواردی که به وضوح به آن نیاز باشد، باید مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و فواید مصرف آن در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.
  • لیدوکائین به شیر مادر منتقل می شود. مشخص نیست که آیا پریلوکائین به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید :

کاربردهای جادویی پماد زایلاپی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا