دسته‌بندی نشده

پرسش و پاسخ سزارین : سوالات رایج درباره سزارین و پاسخ کارشناسان

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : سزارین یعنی چه؟

جواب : سزارین یعنی شکافتن شکم و ایجاد یک برش بر روی رحم زن باردار به منظور خارج کردن جنین از داخل رحم می باشد و …

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : معمولا عمل سزارین در چند هفتگی انجام میشه جنین در چند هفتگی کامل میشه؟

جواب : سلام عزیزم. زمان انجام سزارین تا حدی بستگی به شرایط پزشکی شما داره و توسط پزشک معالج مشخص میشود اما بطور کلی بهترین زمان برای انجام سزارین اواخر هفته سی و هشت بارداری یا هفته سی و نهم بارداری میباشد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : شایع‌ترین مواردی که باعث می‌شود پزشکان از این روش استفاده کنند، چه مواردی است؟

جواب : اگر بحث اصرارهای بیجای خانم باردار و خانواده‌اش را کنار بگذاریم، معمولا پزشکان به یکی از 4 دلیل زیر دست به سزارین می‌زنند:

  1. عدم پیشرفت زایمان یا بحرانی‌شدن شرایط زایمان.
  2. سابقه سزارین در زایمان‌های قبلی زائو.
  3. وضعیت استقرار نامناسب جنین برای زایمان طبیعی. (همانطور که می‌دانید بچه‌ها معمولا با سر از رحم بیرون می‌آیند اما اگر شرایط استقرار جنین به نحوی باشد که مثلا بخواهد با پا از رحم خارج شود، آنوقت باید برای سزارین اقدام کرد.)
  4. وضعیت نامناسب و بحرانی تنفس در جنین.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : باسلام و خسته نباشید. من در ماه ۵ بارداری هستم خیلی از زایمان طبیعی میترسم دکتر های اصفهان هم اجازه ی سزارین بی دلیل نمیدن.از پارگی مقعدش تا درد زایمانش میترسم و از الان استرس دارم میگن بی حسی اپیدورال میشه استفاده کرد ایا تزریقش درد داره

جواب : در بی حسی اپیدرال ابتدا محل مورد نظر را بی حس موضعی می کنند سپس یک سوند پلاستیکی ظریف را وارد کمر کرده و دارو را وارد سوند می کنند و بدین ترتیب اعصاب فسمت لگن بی حس میشود. شما هشیار هستید اما دردی را حس نمیکنید. زایمان طبیعی بدون بی حسی قطعا با درد همراه خواهد بود

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال :معمولا سزارین در کدام دسته از خانم‌های باردار شایع‌تر است؟

جواب : میزان سزارین معمولا در خانم‌هایی که تا به حال زایمان نداشته‌اند و برای اولین بار می‌خواهند فرزندی به دنیا بیاورند، بیشتر است و البته این میزان با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال :در شرایط غیر اورژانس، چه زمانی برای انجام سزارین مناسب‌تر است؟

جواب : مناسب‌ترین زمان در شرایط غیراورژانس، وقتی است که معیارهای بالینی و آزمایشگاهی برای بلوغ جنین به اثبات رسیده باشد و معمولا وقتی این اتفاق می‌افتد که سی و نه هفته کامل از تاریخ آخرین قاعدگی خانم باردار گذشته باشد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال :آیا برای انجام عمل سزارین نیز مانند سایر جراحی‌های بزرگ، ضرورت دارد که بیمار چند ساعت قبل از عمل، ناشتا باشد؟

جواب : بله، در سزارین نیز ضرورت دارد که بیمار حداقل 8 ساعت قبل از عمل، ناشتا باشد تا معده خالی شود و عوارض حین عمل مثل آسپیراسیون (برگشت محتویات گوارشی از مری و ورود آن به مجاری تنفسی) اتفاق نیفتد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : حجم خونی که خانم‌ها در حین سزارین از دست می‌دهند، چقدر است؟

جواب : میزان خونریزی در حین عمل سزارین به طور معمول، یک لیتر است و البته بعضی از خانم‌ها ممکن است خونریزی تا یک و نیم لیتر را هم تجربه ‌کنند. به همین دلیل است که معمولا یک تا دو لیتر سرم رینگر لاکتات و یا سرم قندی نمکی در طی عمل و بلافاصله بعد از عمل به بیمار تزریق می‌شود.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : مدت زمانی که لازم است زائو بعد از انجام عمل سزارین ناشتا باشد، چقدر است؟

جواب : معمولا بیمار باید 24 ساعت بعد از انجام این عمل جراحی، ناشتا باشد تا شانس بروز آسپیراسیون به حداقل برسد و همچنین، از آنجایی که احتمال بروز عوارض بعد از زایمان نیز طی 24 ساعت اول بعد از سزارین بالاست، بهتر است که بیمار در طی این 24 ساعت ناشتا بماند و غذایش را صرفا از طریق سرم‌های خوراکی دریافت کند.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : پس از سزارین، زائو تحت چه شرایطی از اتاق ریکاوری خارج می‌شود؟

جواب : شرط اول خروج از ریکاوری این است که زائو کاملا به هوش آمده باشد و شرط بعدی این است که خونریزی‌اش به حداقل کاهش پیدا کرده باشد. ضمنا فشار خون بیمار نیز باید به شرایط پایداری رسیده و ادرارش هم باید جریان پیدا کرده باشد، حداقل به میزان 30 سی سی در ساعت.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : آیا در شرایط معمول پس از سزارین باید داروی خاصی برای بیمار تجویز شود؟

جواب : بله، تا زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است معمولا هر شش ساعت آنتی‌بیوتیک وریدی دریافت می‌کند و بعد از ترخیص از بیمارستان نیز می‌توان تا هفت روز برای بیمار آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کرد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : سوند ادراری را چه مدتی بعد از سزارین، بیرون می‌آورند؟

جواب : در شرایط طبیعی، سوند فولی را باید 12 ساعت بعد از عمل و یا صبح روز بعد از عمل خارج کرد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : پس از چه مدتی، بیمار می‌تواند از تخت پایین بیاید و شروع به راه رفتن کند؟

جواب : حرکت دادن بیمار را باید هر چه زودتر شروع کرد. در بیشتر موارد، درست روز بعد از عمل، بیمار باید حداقل دو بار و با کمک همراه از تخت خارج شود. در روز دوم بعد از عمل، بیمار می‌تواند با کمک همراه در بخش قدم بزند. با حرکت دادن زودرس بیمار، شانس ایجاد لخته‌های خونی در عروق بیمار و به حرکت افتادن این لخته‌ها در مسیر گردش خون به حداقل می‌رسد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال :آیا بیمار می‌تواند غذا خوردنش را بلافاصله با صرف غذاهای معمولی شروع کند؟

جواب : نه، در اکثر بیماران رژیم مایعات روز بعد از عمل شروع می‌شود و در روز دوم بعد از عمل معمولا رژیم غذایی عادی آغاز می‌شود. اما در مواردی که داخل شکم، دستخوش دستکاریهای شدید شده باشد و یا عفونت‌های گسترده‌ای اتفاق افتاده باشد، معمولا رژیم غذایی مایعات نیز با تاخیر آغاز می‌شود.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : شستشوی محل بخیه‌ها از چه زمانی بلامانع است؟

جواب : از روز سوم به بعد، دوش گرفتن برای این محل نیز بلامانع است اما تا قبل از آن، محل بخیه‌ها باید هر روز معاینه شود و با مواد ضد عفونی‌ کننده‌ای مانند بتادین شستشو داده شود و پانسمان گردد. بخیه‌ها را به طور معمول در روز چهارم بعد از عمل بیرون می‌کشند.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : شایع‌ترین عوارض احتمالی سزارین چیست؟

جواب : عوارض بیهوشی نظیر آسپیراسیون (برگشت محتویات گوارشی به مجاری تنفسی) و آسیب‌های ریوی ناشی از آن، عفونت‌های موضعی، عفونت‌های گسترده، خون‌ریزی شدید، لخته‌شدن خون در عروق خونی و به جریان افتادن این لخته‌ها در مسیر جریان خون که البته بسیار خطرناک است، صدمه دیدن دستگاه ادراری، وارد آمدن آسیب‌هایی به مغز یا نخاع بچه و شکستگی‌های استخوان جمجمه، ران و اعضای دیگر بچه.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : معمولا چند روز بعد از سزارین، زائو ترخیص می‌شود؟

جواب : در صورتی که عوارض بعد از زایمان وجود نداشته باشد، مادر می‌تواند در روز سوم یا چهارم بعد از زایمان از بیمارستان مرخص شود. در نخستین هفته بعد از زایمان، فعالیت‌های مادر باید به مراقبت از خود و بچه‌اش محدود شود و نخستین ویزیت بعد از زایمان نیز بهتر است که سه هفته بعد از ترخیص باشد.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : آیا می توان چهارمین سزارین و پنجمین سزارین را تجربه کرد؟

جواب : زایمان های چهارم و پنجم، با سزارین، به دلیل آن که به رحم برش زده شده است، ممکن است با کمی مشکل انجام شود. ولی می توان به راحتی و با انتخاب بهترین متخصص زنان، زایمان سزارین انجام داد، بدون آن که برای مادر و جنین مشکلی بروز کند.

پرسش و پاسخ درباره سزارین

سوال : حداکثر تعداد زایمان سرازین چند تاست؟

جواب : ممکن است به دلیل آنکه زایمان های قبلی سزارین بوده در برخی از خانم ها چسبندگی رحم ایجاد شود. در این خانم ها به دلیل آن که نمی توان از زایمان طبیعی استفاده کرد باید زایمان سزارین انجام داد.

بیشتر بخوانید :

سزارین بهتر است یا زایمان طبیعی ؟

عملکرد پمپ درد برای عمل سزارین چگونه است ؟

پرسش و پاسخ درباره سزارین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا