نمونه حکم ابلاغ اداری : حکم انتصاب اداری چگونه نوشته می شود ؟
نحوه نوشتن حکم انتصاب اداری
یکی از مکتوبات که هر مدیری باید نحوه نوشتن آن را فراگرفته باشد، حکم انتصاب اداری می باشد. این احکام معمولا به دلیل اینکه در حضور سایرین با صدای بلند خوانده می شوند و به نوعی حکم را به سایرین اعلام می دارند، از اهمیت ویژه نگارشی برخوردار بوده و باید به اصول و قواعد نوشتاری آن توجه ویژه ای داشت.
در ادامه قصد داریم در رابطه با نحوه نوشتن حکم انتصاب اداری نکاتی را ذکر کرده و قواعد و اصول نگارشی آن را مورد بررسی قرار دهیم.
حکم انتصاب اداری چیست ؟
در اصطلاحات اداری، حکم انتصاب نوشته ای است که به وسیله آن انتصاب فردی از مقامات را به جایگاهی جدید اعلام داشته و یا وظیفه ای جدید را برعهده شخصی قرار می دهند.
احکام اداری دارای قواعد و اصول خاصی هستند که حکم انتصاب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید به اصول نگارشی آن دقت ویژه داشت. حکم نیز مانند سایر مکتوبات اداری دارای شماره، عنوان و تاریخ می باشد. چهارچوب نوشتاری حکم انتصاب اداری عبارت است از:
- نام و مشخصات فرد دریافت کننده حکم
- موضوع و هدف از تدوین حکم
- مدت اعتبار حکم
- نام و مشخصات و امضای مقام صادر کننده حکم
- شماره و تاریخ دفتر اندیکاتور
نمونه ابلاغ اداری
فرم نوشتن حکم انتصاب اداری
در متن حکم انتصاب اداری پس از ذکر نام گیرنده باید ضمن تشکر از زحمات دارنده پیشین حکم تاریخ انتصاب فرد جدید و تاریخ پایان حکم را ذکر نمود و سپس وظایف جدید را ابلاغ نمود.
متن یک حکم باید بدون هیچگونه غلط املائی و نگارشی باشد و باید با نهایت ادب و احترام نگارش گردد. پس از پایان متن حکم و ابلاغ وظایف جدید، لازم است دوباره از زحمات نفر قبلی تشکر گردیده و همچنین برای فرد جدید گیرنده پست آرزوی موفقیت در امور محوله را داشت.
پس از اتمام حکم به امضای مقام مربوطه رسیده و در دفتر اندیکاتور شماره می خورد.
آموزش نوشتن حکم انتصاب اداری
نمونه متن حکم انتصاب اداری
متن حکم انتصاب رئیس امور اداری
متن انتصاب رئیس امور اداری شرکت تعاونی صنعتگران نفت آذربایجان:
مدیر عامل محترم شرکت تعاونی صنعتگران نفت آذربایجان طی حکمی آقای مهندس فرهاد ایمانی را به عنوان رئیس امور اداری منصوب فرمودند. متن حکم به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جناب آقای مهندس فرهاد ایمانی
با سلام؛
نظر به تعهد، تجارب و عملکرد مثبت شما، بدینوسیله از تاریخ این حکم، جنابعالی بعنوان رئیس امور اداری شرکت تعاونی ۸۵۹۳ صنعتگران نفت آذربایجان منصوب می شوید و مستقیماً تحت نظر رئیس محترم کارگاه شرکت تعاونی انجام وظیفه می نمائید.
امید است با اتکا به عنایات خداوند متعال همه تلاش ها و کوشش های خود را در جهت تحقق هرچه بیشتر و برجسته تر اهداف و آرمان های والای شرکت بکار بندید.
ضروری است با سرلوحه قراردادن راهبرد تفکر، توکل و تلاش در انجام امور و بکارگیری نیروهای کاردان، متعهد و کارآمد و با سازماندهی متفکرانه و هوشمندانه ی تمام امکانات و منابع در اختیار خود به همراه برنامه ریزی اصولی و هدفمند نسبت به انجام وظایفی که بعهده گرفته اید مجدانه کوشش نمایید.
از خداوند تبارک و تعالی موفقیت جنابعالی را در انجام امور محوله مسئلت می نمایم.
مدیر عامل
ناصر چمنی
متن حکم انتصاب معاونت اداری و مالی
آقای دکتر حدادنیا ریاست محترم دانشگاه، طی حکمی آقای دکتر علی اکبر استاجی را به سمت معاونت اداری و مالی دانشگاه منصوب نمودند.
متن این انتصاب به شرح ذیل می باشد:
جناب آقای دکتر علی اکبر استاجی
دانشیار محترم دانشگاه
با سلام
احتراماً، نظر به مراتب تجارب و تعهد جنابعالی و در راستای اجرای اهداف این دانشگاه، با حفظ وظایف آموزشی به عنوان معاون اداری و مالی دانشگاه منصوب می گردید.
از جنابعالی انتظار می رود با استفاده از توان تخصصی و کارشناسی کلیه همکاران محترم و همچنین ظرفیت منابع بالقوه سایر بخش های حوزه مأموریت خود با توجه به نوپا بودن دانشگاه اقدامات زیر انجام گیرد:
۱- ساختارسازی و ایجاد سامانه های اداری مدرن در دانشگاه مبتنی بر بهره وری
۲- ارتقاء برنامه های جاری حوزه اداری و مالی
۳- صیانت از منابع انسانی و مالی دانشگاه
با توجه به امر اعتدال و شایسته سالاری و تلاش و پشتکار امید است با اتکاء به خداوند متعال در انجام شایسته وظایف با رعایت قانونمندی و اعتدال گرایی، موفق و سرافراز باشید.
با تقدیم احترام و آرزوی توفیقات الهی
دکتر جواد حدادنیا
سرپرست دانشگاه
روابط عمومی دانشگاه فناوری های نوین سبزوار