دسته‌بندی نشده

نحوه مصرف داروی زولادکس (Zoladex) چگونه است ؟

زولادکس (Zoladex)

زودلاکس (Zoladex) یا گوسرلین زیر پوستی با کاهش هورمون های تستوسترون در مردان و استروژن در زنان عمل می کند.

گوسرلین (Goserelin) با نام تجاری زولادکس (Zoladex) یک آنالوگ هورمون مصنوعی آزاد کننده گنادوتروپین (GNRH) است که با کاهش تولید هورمون های خاصی توسط بیضه ها یا تخمدان ها کار می کند

زولادکس یک داروی ضد سرطان می‌باشد که از رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می‌نماید.

داروی زولادکس

داروی زولادکس برای درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد٬ همچنین نیز برای درمان اندومتریوز، به علت نازک شدن اندومتر قبل از فرسایش آندومتر، و برای درمان علایم سرطان پیشرفته سینه در برخی از زنان استفاده میشود .

موارد مصرف از زولادکس (zoladex)

زولادکس برای درمان سرطان پروستات در مردان استفاده می شود.

در خانم ها برای درمان برخی از سرطان های پستان یا یک اختلال خاص رحم (آندومتریوز) استفاده می شود.

همچنین در خانم ها برای نازک شدن پوشش رحم (آندومتر) در آماده سازی برای عمل جراحی جهت درمان خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده می شود.

در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو با پزشک صحبت کنید. گوسرلین شبیه به یک هورمون طبیعی ساخته شده در بدن است (آگونیست‌ های هورمون آزاد کننده هورمون لوتئینی (LHRH)). این دارو با کاهش هورمون های تستوسترون در مردان و استروژن در زنان عمل می کند.

این کار به کندی یا توقف رشد برخی از سلول های سرطانی و بافت رحمی که برای رشد و گسترش به این هورمون ها نیاز دارند، کمک می کند.

نحوه استفاده از ایمپلنت گوسرلین (زولادکس)

قبل از شروع استفاده از زولادکس و هر بار که مجددا مصرف آن را آغاز می کنید، راهنمای دارویی را مطالعه کرده و در صورت امکان، بروشور اطلاعات مربوط به بیمار نوشته شده توسط داروساز خود را تهیه کنید.

اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو یک ایمپلنت است که به آسانی هورمون را در بدنتان آزاد می کند.

از طریق تزریق زیر پوستی ناحیه پایین شکم و در زیر ناف، توسط پزشک قرار داده می شود. خود ایمپلنت طی هفته ها یا ماه ها کاملاً جذب بدن می شود.

این دارو را مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید. سرنگ 3.6 میلی گرمی آن معمولا هر 4 هفته یک بار تزریق می شود. سرنگ 10.8 میلی گرمی آن معمولا هر 12 تا 13 هفته یک بار تزریق می شود.

از برنامه دوز مصرفی با دقت تبعیت کنید تا بیشترین فواید این دارو را کسب کنید. برای کمک به یادآوری، تقویم خود را برای تزریق دوز بعدی علامت گذاری کنید.

بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را متوقف نکنید. دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود.

در طول هفته های اول درمان، سطح هورمون های شما به جای اینکه کاهش پیدا کند، در واقع افزایش پیدا می کند. این واکنش طبیعی بدن به دارو است.

این ممکن است در چند هفته اول باعث علائم جدید و یا وخیم تر شدن علائم شود (مانند افزایش درد، افزایش مشکل در دفع ادرار در مردان). در مورد این علائم سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

در زنان، هنگامی که این دارو به طور منظم مصرف شود، دوره های قاعدگی باید قطع شود. اگر تا دو ماه بعد از شروع مصرف داروی گوسرلین همچنان دوره های قاعدگی شما ادامه دارد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

معمولا نیازی به برداشتن این دارو از بدن نیست، زیرا ایمپلنت به آهستگی و کاملا جذب بدن می شود.

با این وجود، در موارد نامحتملی که عوارض جانبی جدی یا مشکلات دیگر داشتید، پزشک ممکن است ایمپلنت را از بدن شما خارج کند. اگر شرایط شما وخیم تر شد، به پزشک اطلاع دهید.

زولادکس و لکه بینی

عوارض جانبی زولادکس

گر گرفتگی (سرخ شدن)، سرگیجه، سردرد، افزایش تعریق، کاهش میل یا توانایی جنسی، مشکل در خواب، حالت تهوع، تغییر در اندازه پستان، خشکی واژن یا ریزش مو ممکن است رخ دهد.

درد، کبودی، خونریزی، قرمزی یا تورم در محل تزریق نیز ممکن است اتفاق بیافتد. اگر هر یک از این عوارض جانبی ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او تشخیص داده است که فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی دارو است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر یک از عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر را داشتید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید:

  1. سوزش یا درد در ناحیه واژن
  2. درد در هنگام رابطه جنسی (در زنان
  3. درد یا حساسیت پستان
  4. درد جدید در استخوان یا وخیم تر شدن درد استخوان
  5. شکستگی جدید استخوان
  6. حس سوزش در پا و انگشتان پا
  7. تورم پا یا مچ پا، خستگی غیر معمول
  8. علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار)
  9. درد یا تورم شکم یا معده
  10. تغییرات روحی و روانی (مانند: افسردگی، نوسانات خلقی، توهم).

این دارو به ندرت ممکن است سطح قند خون را بالا ببرد که می تواند منجر به دیابت یا وخیم تر شدن دیابت شود.

در صورتی که علائم قند خون بالا مانند افزایش میزان تشنگی یا ادرار را داشتید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف زولادکس در دوران بارداری و شیردهی

زولادکس می‌تواند به جنین آسیب برساند و باعث نقائصی در هنگام تولد نوزاد شود٬ اگر شما از این دارو استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید .

هنوز معلوم نیست که این دارو میتواند به شیر مادر عبور کند و یا به کودک شما آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید .

تداخلات دارویی زودلاکس

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود.

این مطلب شامل تمام تداخلات احتمالی این دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله: داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید.

بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.

اوردوز با زولادکس

این ایمپلنت در صورت بلع می تواند مضر باشد. اگر کسی آن را بلعیده و یا علائم جدی مانند غش کردن یا مشکلات تنفسی دارد، با 115 تماس بگیرید.

تذکر

تست های آزمایشگاهی یا پزشکی (مانند قند خون، سطح هورمون) باید هنگام استفاده از این دارو انجام شود.

به طور مرتب بر اساس نوبت خود به مطب پزشک یا آزمایشگاه مراجعه کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

نگهداری از دارو

  • مارک های مختلف این دارو نیاز به شرایط ذخیره سازی مختلف دارند. دستور العمل درج شده بر روی بسته بندی محصول را در مورد نحوه نگهداری دارو مطالعه کنید و یا از داروساز خود بپرسید. تمام داروهای را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • این دارو را جهت دور ریختن در داخل چاه دست شویی یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستورالعمل دارو این گونه نوشته شده باشد.
  • این دارو را زمانی که تاریخ انقضاء آن گذشته و یا دیگر قصد استفاده از آن را ندارید، به درستی دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله های محلی برای چگونگی روش های بی خطر دور ریختن دارو مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید :

اطلاعات دارویی کامل گوسرلین

پرسش و پاسخ درباره کیست تخمدان

موارد مصرف و عوارض داروی اکویین (EQUIN)

راههای تشخیص سرطان عضله چیست و چگونه درمان میشود ؟

چگونه سرطان بیضه را تشخیص و درمان کنیم ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا