جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
معرفی قرص هیوسیامین و مزایای درمانی آن_657932063f911.jpeg
معرفی قرص هیوسیامین و مزایای درمانی آن_657932063f911.jpeg

معرفی قرص هیوسیامین و مزایای درمانی آن

سرفصل های این مقاله

موارد مصرف و عوارض جانبی هیوسیامین

هیوسیامین(Hyoscyamine) یک داروی ضد اسپاسم است که برای از بین بردن مشکلات معده و روده و سندرم روده تحریک پذیر تجویز می‌شود.همچنین برای درمان بیماری‌های دیگر مانند مشکلات کنترل مثانه و روده ، گرفتگی و دردهای ناشی از سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا و بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.

هیوسیامین همچنین برای کاهش عوارض جانبی برخی داروهای خاص (داروهایی که برای درمان میاستنی گراویس استفاده می‌شود) و حشره کش‌ها استفاده می‌شود.داروی هیوسیامین با کاهش تولید اسید در معده، کند کردن حرکات طبیعی روده و آرامش عضلات (کاهش گرفتگی) در بسیاری از اندام‌ها (به عنوان مثال معده، روده‌ها ، مثانه، کلیه، کیسه صفرا) کار می‌کند. همچنین داروی هیوسیامین مقدار مایعات خاص بدن (به عنوان مثال ، بزاق ، عرق) را کاهش می‌دهد.

مقدار و روش درست مصرف داروی هیوسیامین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی هیوسیامین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً باید روزانه قرص هیوسیامین را ۳ بار در روز (۶۰-۳۰ دقیقه قبل از غذا) مصرف کنید.

اگر داروی ضد اسید استفاده می‌کنید، بین مصرف داروی هیوسیامین و آنتی اسیدها فاصله بیندازید. هیوسیامین را بدون مشورت با پزشک کم یا زیاد نکنید.

اگر فراموش کردید که هیوسیامین روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف هیوسیامین

  • به تاریخ انقضای داروی هیوسیامین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی هیوسیامین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی هیوسیامین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Hyoscyamine

مصرف داروی هیوسیامین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید، در این دوران، این دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

تاثیر مصرف داروی هیوسیامین بر رانندگی

هیوسیامین باعث خواب آلودگی و سرگیجه می‌شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی هیوسیامین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

قرص هیوسیامین ممکن است با داروهای زیر تداخل دارویی ایجاد کرده و استفاده همزمان این داروها باهم عوارض خطرناکی برای شما داشته باشد: داروهای ضد اسپاسم (دی سیکلومین)، آلکالوئیدهای بلادونا (به عنوان مثال، اسکوپولامین، آتروپین)، داروهای ضد آرتریت خاص (به عنوان مثال، کینیدین)، بعضی از داروهای بیماری پارکینسون (مانند بنزتروپین، تری هگزیفنیدیل)، کورتیکواستروئیدها (مثلا پردنیزون)، دیگوکسین ، برخی داروهای ضد قارچ آزولی (کتوکونازول ، ایتراکونازول)، مهارکننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین)، فنوتیازین ها (به عنوان مثال کلرپرومازین)، قرص و کپسول پتاسیم، پراملینتید، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (مانند آمی تریپتیلین).

داروهای خاصی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانند خطر عوارض جانبی داروی هیوسیامین (مانند خواب آلودگی شدید و سرگیجه) را چندین برابر کنند، اگر داروهایی از جمله: الکل، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند لورازپام، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، آنتی هیستامین‌ها (از قبیل دیفن هیدرامین و ستیریزین (cetirizine))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین). را استفاده می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

داروی هیوسیامین ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص تداخل داشته باشد، و نتایج آزمایش کاذبی را ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید.

هشدار درباره مصرف داروی هیوسیامین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی هیوسیامین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار یا شیرده هستید.
  • در صورتی که مشکل قلبی، سابقه سکته قلبی و یا فشار خون بالا دارید.
  • اگر پر کاری غده تیروئید دارید.
  • در صورتی که به مشکل عضلانی مانند میاستنی گراویس مبتلا هستید.
  • اگر بیماری چشمی گلوکوم دارید.
  • در صورتی که مشکل بزرگ شدن پروستات دارید.
  • اگر سابقه آسیب عصبی مثل نوروپاتی اتونومی دارید.
  • در صورتی که انسداد دستگاه گوارش (معده یا روده)، یبوست یا اسهال دارید.
  • در صورتی که قبلاً به هر نوع دارویی حساسیت داشته‌اید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

قرص

عوارض مصرف داروی هیوسیامین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سرگیجه . خواب آلودگی
  • تاری دید . خشکی دهان
  • مشکلات بینایی .سردرد
  • مشکل در خواب
  • یبوست .گرگرفتگی
  • خشکی پوست و تعریق

درد و سوزش چشم، تغییر بینایی، تغییرات ذهنی و خلقی (به عنوان مثال سردرگمی ، هیجان غیرمعمول) ، ضربان قلب سریع و نامنظم ، مشکل دفع ادرار، کاهش توانایی جنسی، از دست دادن تعادل ، مشکل در تکلم، استفراغ: در صورت آزار دهنده شدن هر کدام از این موارد به پزشک خود اطلاع دهید.

راش پوستی خارش دار: این عارضه ممکن است نشان دهنده حساسیت شما به این دارو باشد. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی هیوسیامین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد قرص هیوسیامین

هیوسیامین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند داغی یا خشکی پوست، تب، هیجان غیرمعمول، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تشنج، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی هیوسیامین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و فواید دارویی کپسول کلپرمین (Colpermin)

کپسول کربوگل چه کاربردهای دارویی دارد؟

هیوسین چیست و چرا مصرف می شود؟

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: