دسته‌بندی نشده

معرفی داروی تزریقی اینترفرون گاما

موارد مصرف و عوارض جانبی اینترفرون گاما

اینترفرون گاما (INTERFERON GAMMA) برای کاهش احتمال بروز و شدت عفونت های همراه با بیماری گرانولوماتوز مزمن و درمان پوکی استخوان شدید و بدخیم (برای تاخیر در زمان پیشرفت بیماری) مصرف می شود.

اینترفرون گاما یا گامارک به صورت ویال 0/5 میلی لیتری حاوی 100 میکرو گرم ( 2 میلیون واحد بینالمللی ) اینترفرون گاما 1b نوترکیب می¬باشد
نام تجاری: GAMMAREC

مکانیسم اثر اینترفرون گاما

اینترفرون gamma-lb دارای یک زنجیره پپتیدی با 140 اسید آمینه می باشد. اینترفرون ها گروهی ازپروتئین ها یا گلیکوپروتئین های طبیعی هستند که توسط سلول های اوکاریوت و در پاسخ به عفونت های ویروسی یا سایر محرک های بیولوژیک تولید می شوند. اگرچه اینترفرون ها دارای خواص مشترکی می باشند، ولی اینترفرون-گاما دارای اثرات فعال کنندگی فاگوسیت ها(مثل تولید متابولیت های اکسیژن در داخل فاگوسیت ها) می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که اینترفرون-گاما باعث افزایش متابولیسم اکسیداتیو ماکروفاژهای بافتی ، افزایش سایتوتوکسیستی وابسته به پادتن و فعالیت سلول های کشنده طبیعی می شود. بر خلاف اینترلوکین 4، اینترفرون-گاما سطحIgE و تولید کلاژن را کاهش می دهد. این فرآورده همچنین سطح سرمی اینترلوکین 2، ترشح H2O2 توسط منوسیت ها و نسبت سلول های T4 به سلول های T8 را افزایش می دهد.

فارماکوکینتیک اینترفرون گاما

نیمه عمر این فرآورده 38 دقیقه، 9/2 ساعت و 9/5 ساعت به ترتیب برای تزریق داخل وریدی، داخل عضلانی و زیر جلدی می باشد. زمان لازم برای رسیدن به حداکثر غلظت با تزریق زیرجلدی و داخل عضلانی به ترتیب برابر 7 و 4 ساعت است.

آمپول

مقدار مصرف اینترفرون گاما

مقدار مصرف هر دارو را پزشک معین می کند. اما مقدار مصرف معمول دارو به شرح زیر است.

برای بیماران که سطوح بدن آنها از m25/0 بیشتر می باشد دوز مصرفی (m2 IU/ 1 milion ) m2/ 50 mcgو برای بیمارانی که سطوح بدن آنها معادل یا کمتر از m25/0دوز مصرفی 1/5 mcg/kg/dose سه بار در هفته زیرجلدی مصرف می شود.

مصرف اینترفرون گاما در دوران بارداری و شیردهی

هنگام بارداری از مصرف این دارو خودداری شود مگر اینکه پزشک تشخیص دهد که مصرف آن ضروری است. مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است.

در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود. همچنین توصیه می شود هنگام مصرف این دارو شیردهی انجام نگیرد.

موارد منع مصرف اینترفرون گاما

در صورت حساسیت مفرط به اینترفرون گاما، محصولات باکتری E.coli یا هر یک از اجزاء فرآورده نباید مصرف شود.

عوارض جانبی اینترفرون گاما

کاهش تعداد گلبولهای سفید، تب، جوشهای پوستی، سردرد ، سندرم شبه آنفلوآنزا، اسهال، تهوع و استفراغ، ناراحتی های قلبی و عصبی و واکنشهای موضعی در محل تزریق از عوارض جانبی عمده این دارو می باشند.

دارو

تداخلات دارویی اینترفرون گاما

داروهایی که بر روی کبد و کلیه تاثیر گذارند ممکن است بر روی حذف این دارو از بدن موثر باشند. همچنین ممکن است گامارک باعث افزایش فعالیت داروهایی شود که توسط کبد تجزیه و از بدن خارج می گردند.در صورتی که این دارو همزمان با داروهای دیگری که روی قلب، خون، مغز استخوان، سیستم عصبی یا سیستم ایمنی تاثیر می گذارد مصرف گردد احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر می گردد.

همچنین در صورتی که هر داروی دیگری به صورت روزانه یا اخیرا مصرف نموده اید (حتی داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک)، حتما به اطلاع پزشک برسانید.مصرف همزمان این فرآورده با داروهای کاهنده فعالیت مغز استخوان و پرتودرمانی باعث کاهش شدید فعالیت مغز استخوان می شود.

هشدار ها در رابطه با اینترفرون گاما

1. هنگام مصرف برای بیماران مبتلا به تشنج یا اختلالات CNS و بیماران قلبی و بیماران مبتلا به ضعف مغز استخوان، مالتیپل اسکلروزیس، لوپوس اریتماتوز سیستمیک احتیاط لازم به عمل آید.
2. در صورت بروز واکنش حاد حساسیتی، مصرف دارو فوراً باید قطع و از روشهای درمانی مناسب استفاده شود.

توصیه های دارویی اینترفرون گاما

1. انجام آزمایشات ذیل قبل از درمان و با فواصل 3 ماهه در حین درمان بیماران مبتلا به گرانولوماتوز توصیه می شود: آزمایشات خون شناسی (شمارش کامل سلول های خونی، شمارش تمایزی و پلاکت ها) و آزمایشات بیوشیمیایی (آزمایشات مربوط به فعالیت کبد و کلیه) و آزمایش ادرار.
2. بهترین محل تزریق زیرجلدی در عضله دلتوئید یا ران می باشد.
3. ویال فرآورده یک بار مصرف بوده، لذا مقدار استفاده نشده را باید دور انداخت.

شرایط نگهداری اینترفرون گاما

  • تمام اوقات این فرآورده باید در دمای °c8-2 نگهداری ولی از انجماد آن باید جلوگیری کرد. از به هم زدن شدید فرآورده خودداری شود.
  • اگر فرآورده بیش تر از 12 ساعت در دمای اتاق قرار گرفت، باید آن را دور ریخت.

بیشتر بخوانید:

داروهای پوکی استخوان : لیست کامل دارو برای درمان پوکی استخوان

۱۵ راهکار خانگی حیرت انگیز برای درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان از علائم تا درمان

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا