دسته‌بندی نشده

فواید کاربردی قرص/ کپسول دی والپروئکس سدیم  

موارد مصرف و عوارض جانبی دی والپروئکس سدیم

دی والپروئکس سدیم (Divalproex sodium) ترکیبی از دو ماده مشابه والپروئیک اسید و والپروات سدیم است. این دارو ضد تشنج است و برای درمان اختلال دو قطبی، صرع و تشنج و جلوگیری از سردرد میگرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشنج علامتی ناشی از انفجار فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز است. دی والپروئکس سدیم با کاهش این فعالیت‌های الکتریکی غیر طبیعی به جلوگیری از تشنج کمک می‌کند.اختلال دو قطبی یک بیماری طولانی مدت است که شما در آن دوره‌های افسردگی (نرخ پایین) و شیدایی یا جنون خفیف (نرخ بالا) را تجربه می‌کنید.

دی والپروئکس سدیم برای درمان نوعی از شیدایی ناشی از اختلال دو قطبی به شما تجویز می‌شود. عملکرد دقیق آن مشخص نیست؛ اما احتمالاً سطح برخی مواد شیمیایی مغز را که بر خلق و خوی شما تأثیر گذارند را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در نتیجه موجب حفظ خلق و خوی شما در محدوده طبیعی می‌شود. برای افراد مبتلا به سردردهای میگرنی، دی والپروئکس سدیم می‌تواند برای جلوگیری از حمله به میگرن استفاده شود.

اشکال دارویی: قرص و کپسول

مقدار و روش درست مصرف دی والپروئکس سدیم

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی دی والپروئکس سدیم از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص اعصاب و روان به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. به طور معمول قرص دی والپروئکس سدیم یک بار در روز و قرص و کپسول طولانی رهش این دارو ۳-۲ بار در روز تجویز می‌شود.

درمان با دوز کم این دارو آغاز می‌شود و سپس بر اساس میزان تحمل بدن بیمار، دوز این دارو افزایش می‌یابد. استفاده این دارو به مدت طولانی ادامه خواهد یافت تا علائم بیماری شما برطرف گردد.قرص طولانی رهش و کپسول دی والپروئکس سدیم را همراه با مقداری آب قورت دهید و از جویدن آن اجتناب نمایید. این دارو را همراه با غذا بخورید.

برخی از مارک‌های کپسول‌ها (Depakote® Sprinkles) را می‌توانید به آرامی باز کرده و محتویات داخل آن را همراه با غذای نرمی بخورید. البته توجه نمایید که پودر داخل کپسول را نجوید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

Divalproex sodium

موارد منع مصرف داروی دی والپروئکس سدیم

  • به تاریخ انقضای داروی دی والپروئکس سدیم توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دی والپروئکس سدیم را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دی والپروئکس سدیم را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف دی والپروئکس سدیم در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف این دارو در این دوران به دلیل احتمال عوارض برای جنین و یا ترشح این دارو در شیر و ایجاد عوارض برای نوزاد توصیه نمی‌شود مگر به تشخیص پزشک متخصص.

تاثیر مصرف دی والپروئکس سدیم بر رانندگی

داروی دی والپروئکس سدیم باعث خواب آلودگی و خستگی می‌شود، تا رفع این علائم، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی دی والپروئکس سدیم

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با دی والپروئکس سدیم تداخل کنند عبارت‌اند از: داروهای ضد افسردگی خاص (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین ، نورتریپتیلین ، فنلزین)، بنزودیازپین‌های خاص (به عنوان مثال کلونازپام ، دیازپام )، آنتی‌ بیوتیک‌ های خاص (کارباپنم‌ها مانند دوریپنم (doripenem) ، ایمی پنم)، مفلوکوئین (mefloquine)، داروهای دیگر برای تشنج ( به عنوان مثال، کاربامازپین، اتوسوکزوماید (ethosuximide)، فلبامات (felbamate) ، لاموتریژین ، فنوباربیتال ، فنی توئین ، روفینامید ، توپیرامات)، ریفامپین ، وارفارین ، وورینوستات (vorinostat) ، زیدوودین (zidovudine) .

اگر دکتر به شما به دلایل خاص پزشکی و برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی ، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است ، باید مصرف آن را ادامه دهید،مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

داروی دی والپروئکس سدیم ممکن است روی تست‌های آزمایشگاهی خاص (به عنوان مثال، کتون ادرار) تاثیر ‌گذارد. قبل از انجام آزمایش به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که از داروی دی والپروئکس سدیم استفاده کرده‌اید.

قرص

هشدار درباره مصرف دی والپروئکس سدیم

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی دی والپروئکس سدیم ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر شما و یا یکی از نزدیکانتان مشکل کبدی دارید.
  • در صورتی که مشکل کلیوی دارید.
  • اگر به بیماری التهابی به نام لوپوس اریتماتوس سیستمیک (لوپوس یا SLE) مبتلا هستید.
  • اگر به بیماری ارثی خونی نادر به نام پورفیری مبتلا هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف داروی دی والپروئکس سدیم

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

عوارض رایج داروی دی والپروئکس سدیم

  • احساس بیماری (حالت تهوع و استفراغ): سعی کنید غذاهای ساده و بدون ادویه بخورید.
  • احساس لرز

عوارض نادر داروی دی والپروئکس سدیم

  • سردرد
  • اسهال
  • درد معده
  • افزایش اشتها و وزن
  • احساس خواب‌ آلودگی و خستگی
  • نازک شدن مو ، حرکات غیر ارادی
  • عدم تمرکز
  • واکنش‌های آلرژیک
  • مشکلات شنوایی
  • تغییرات خلق و خوی
  • دوره‌های قاعدگی دردناک
  • مشکلات کبدی
  • تغییرات برخی نتایج آزمایش خون

نکته مهم: دی والپروئکس سدیم ممکن است عوارض ناخواسته جدی خونی ، لوزالمعده و کبد ایجاد کند. اگر چه این عوارض به ندرت رخ می‌دهد، اما اگر علائم زیر را داشتید، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • سرفه‌های غیر قابل توضیح و گلو درد، خونریزی غیر معمول و یا کبودی
  • خستگی بیش از حد، شکم درد، بیماری، ادرار تیره ، زردی پوست و یا سفیدی چشم (یرقان)
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از دی والپروئکس سدیم می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حددی والپروئکس سدیم

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند کما، خواب آلودگی شدید، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از دی والپروئکس سدیم

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

داروی ضد تشنج : لیست کامل داروهای درمان صرع (تشنج)

معرفی داروی ضد صرع ویگاباترین

اطلاعات دارویی کامل داروی ضد صرع روفینامید

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا