جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
فواید فوق العاده مولتی ویتامین تراپیوتیک_65795cb3d95e3.jpeg
فواید فوق العاده مولتی ویتامین تراپیوتیک_65795cb3d95e3.jpeg

فواید فوق العاده مولتی ویتامین تراپیوتیک

سرفصل های این مقاله

موارد مصرف مولتی ویتامین تراپیوتیک

مولتی ویتامین تراپوتیک (Multivitamin Therapeutic) ممکن است در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین ها مفید باشند . این فراورده ها در حالات مرضی که نیاز به مواد غذایی و ویتامین ها افزایش می یابد، مانند اعتیاد به الکل، پرکاری تیروئید، آسیب یا بیماری شدید یا در مواردی که جذب، مصرف و دفع ویتامین ها غیر طبیعی است، مانند سندرم سوءجذب، مصرف می شود.

تراپوتیک در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که تراپوتیک نباید به عنوان مکمل غذایی مصرف شود و مصرف آن تنها در شرایط خاص و در مواردی که نیاز حاد به مواد معدنی و ویتامین‌ها وجود داشته باشد تحت نظر پزشک بلامانع است.

مولتی ویتامین تراپوتیک دارای ویتامین‌های A, D, E, B1, B2, B6, B12, C ، فولیک اسید و… است. لازم به ذکر است که ویتامین‌های موجود در تراپیوتیک دوز بالاتری نسبت به دیگر انواع آن دارد؛ به طوریکه ویتامین A موجود در این مولتی ویتامین ۵ برابر برخی از مولتی ویتامین‌های دیگر است و از این رو رسیدن این میزان ویتامین به بدن ممکن است برای برخی افراد خطرناک باشد.

عوارض جانبی مولتی ویتامین تراپوتیک

  • یبوست، اسهال یا ناراحتی معده میتواند رخ دهد. این عوارض معمولا موقتی هستند و طی هماهنگ شدن بدن با دارو از بین میروند. درصورتی که هریک از این علایم از بین نرفت و یا رو به وخامت گذاشت به پزشک اطلاع دهید.
  • بسیاری از افرادی که از تراپوتیک استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند.
  • واکنش شدید آلرژیک به تراپوتیک نادر است در هر صورت اگر متوجه علایم واکنش آلرژیک شدید فورا به اورژانس مراجعه کنید. این علایم می تواند شامل جوش های پوستی، خارش، تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه و مشکل در تنفس باشد.

مولتی ویتامین

موارد احتیاط در رابطه با مولتی ویتامین تراپوتیک

پیش از مصرف تراپوتیک درصورت داشتن حساسیت نسبت به این دارو یا سایر مواد، پزشک را در جریان بگذارید. این دارو می تواند حاوی برخی از مواد غیر فعال باشد که میتوانند سبب بروز حساسیت شوند.

  • پیش از مصرف این دارو درصورت داشتن هریک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:
  • مصرف و یا سوء مصرف الکل
  • بیماری های کبدی
  • مشکلات مرتبط با معده یا روده مانند زخم یا کولیت

برخی از برند های مولتی ویتامین تراپوتیک می توانند حاوی فولیک اسید باشند. درصورتی که به کمبود ویتامین B12 مبتلا هستید پیش از مصرف به پزشک اطلاع دهید. فولیک اسید میتواند نتایج برخی از آزمایش های پزشکی مرتبط با کمبود ویتامین B12 را تحت تاثیر قرار دهد. عدم درمان کمبود ویتامین B12 میتواند سبب مشکلات جدی عصبی (مانند نوروپاتی محیطی) شود.

مصرف مولتی ویتامین تراپوتیک در دوران بارداری و شیردهی

درصورتی که باردار هستید پیش از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. همچنین این دارو می تواند وارد شیر مادر شود. پیش از آنکه به نوزاد خود شیر دهید با پزشک مشورت کنید.

مسمومیت با مولتی ویتامین تراپوتیک

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) و داشتن علایم جدی مانند مشکل در تنفس و از حال رفتن فورا به اورژانس مراجعه کنید. علایم مصرف بیش از حد می تواند شامل موارد زیر باشد:

در صورت فراموش کردن مصرف دارو: نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی هستید، از مصرف مقدار از دست رفته چشم پوشی کنید. برای جبران کردن داروی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

هشدار ها در رابطه با مولتی ویتامین تراپیوتیک

1. در بیماران دیالیزی، مصرف مقادیر بیشتری از ویتامین ها و املاح معدنی ممکن است نیاز باشد.
2. بعضی از ویتامین ها به خصوص ویتامین های A و D وبسیاری از مواد معدنی در مقادیر زیاد سمی هستند. بنابراین مقدار مصرف فراورده های مولتی ویتامین باید بر اساس رژیم غذایی و نیاز بیمار تنظیم شود.
3. مقدار مصرف ویتامین A ، به منظور اجتناب از هیپروتامینوز، باید محدود شود.
4. فراورده های مولتی ویتامین تراپوتیک نباید به عنوان مکمل غذایی مصرف شوند. در صورت مصرف این فراورده ها، مراقبت دقیق از بیمار ضروری است

روش نگهداری مولتی ویتامین تراپوتیک

دارو را در دمای اتاق و دور از تابش نور و رطوبت نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

مولتی ویتامین مینرال چیست و چه کاربردی دارد؟

موارد مصرف مولتی ویتامین سنتروم(Centrum) و عوارض دارویی آن

چهار راه انتخاب مولتی ویتامین مناسب

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: