دسته‌بندی نشده

عوارض استفاده از اسپری بینی مومتازون فوروات (Mometasone nasal)

اسپری بینی مومتازون فوروات

اسپری بینی مومتازون برای جلوگیری و درمان علائم آلرژی فصلی (مانند آبریزش بینی، خارش و عطسه) استفاده می شود. این دارو برای درمان رشد توده های خاص در بافت بینی (پولیپ های بینی) نیز استفاده می شود.

مومتازون مربوط به گروهی از داروهاست که کورتیکواستروئیدها نامیده می شوند. این دارو باعث کاهش التهاب (تورم) در مسیرهای بینی میشود.

چگونه از اسپری مومتازون فوروات استفاده کنیم ؟

در صورت وجود راهنمای بیمار در بسته بندی دارو، قبل از شروع مصرف یا تجدید خرید دارو، آن را مطالعه کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید، از پزشک یا مسئول داروخانه بپرسید.

نوشته های مشابه

از این دارو آن گونه که توسط پزشک تجویز شده است در داخل بینی معمولاً یک بار در روز برای آبریزش بینی (رینیتیس) و یک یا دو بار در روز برای درمان پولیپ بینی استفاده کنید. از تماس اسپری با دهان و چشم ها خودداری کنید.

قبل از استفاده از اسپری بینی مومتازون به آرامی و با فشار هوا بینی خود را تمیز کنید. قبل از مصرف اسپری را به خوبی تکان دهید.

برای استفاده بهینه از اسپری، راهنمای استفاده از آن را بخوانید. برای استفاده از اسپری، درپوش محافظ آن را بردارید. یکی از حفره های بینی را با فشار دادن انگشت خود بر روی بینی ببندید.

کمی سر خود را به جلو خم کرده و همزمان با صاف نگه داشتن شیشه دارو، به آرامی نوک اسپری را وارد حفره دیگر بینی خود کنید. به آرامی پمپ را فشار داده و دارو را به دفعات تعریف شده در بینی اسپری کنید.

دارو را مستقیماً بر روی دیواره میانی بینی اسپری نکنید. به آرامی از بینی خود هوا را به داخل کشیده و از دهان خارج کنید. این کار را با حفره دیگر بینی نیز انجام دهید.

نوک اسپری را تمیز کرده و درپوش محافظ را در جای خود قرار دهید. برای مدت 15 دقیقه از تخلیه بینی خود با فشار هوا پرهیز کنید.

دوز دارو بستگی به وضعیت مشکل و پاسخ به درمان دارد. کودکان خردسال ممکن است به دوز کمتری و کمک بالغین برای استفاده صحیح از این دارو نیاز داشته باشند.

این دارو را به طور منظم استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید. برای یادآوری، دارو را در یک ساعت مشخص در هر روز استفاده نمایید.

دوز دارو یا تعداد دفعات مصرف آن را تغییر ندهید. این دارو بلافاصله عمل نمی کند. برای بعضی افراد تاثیر دارو پس از دو روز آشکار می شود اما ممکن است به دو هفته زمان برای نتیجه گرفتن کامل از دارو زمان نیاز باشد.

برای پرهیز از بروز علائم حساسیت فصلی، بهتر است دوره درمان را 2 تا 4 هفته قبل از آغاز فصل گرده افشانی شروع کنید.

اگر بایستی از داروی دیگری نیز (مانند اسپری یا قطره های بینی و یا داروهای ضد حساسیت خوراکی) همراه با اسپری بینی مومتازون فوروات برای کسب نتیجه بهتر استفاده کنید، در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

تعداد دفعات استفاده از اسپری را به خاطر داشته باشید. پس از استفاده کافی از اسپری برای مدت زمان تعیین شده توسط سازنده دارو، شیشه را دور بیندازید.

از دستورالعمل محصول برای رفع مسدود شدن احتمالی نوک اسپری و تمیز کردن شیشه اسپری پیروی نمایید.

اگر علائم بیماری شما پس از 2 هفته استفاده از دارو بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی اسپری بینی مومتازون فوروات (نازونکس)

قسمت اقدامات احتیاطی را نیز مطالعه نمایید. خشکی بینی یا گلو، خارش، خلط خون آلود و احتمال بروز خونریزی بینی. اگر هر کدام از این علائم بروز نمودند یا تشدید شدند، بلافاصله به پزشک یا مسئول داروخانه اطلاع دهید.

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که این دارو را مصرف نمایید، به خاطر داشته باشید که وی قضاوت کرده است که این دارو مزایای بیشتری نسبت به ریسک عوارض جانبی برای شما به همراه خواهد داشت.

بسیاری از افراد که این دارو را مصرف می نمایند، دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند. اگر احساس کردید که علائمی مانند درد یا خارش در بینی، لکه های سفید در بینی یا گلو، درد در هنگام عمل بلع دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

بندرت امکان دارد که کورتیکوستروئیدهای تجویز شده از طریق بینی در خون جذب شوند. این امر می تواند باعث بروز علائمی به دلیل استفاده بیش از حد از این مواد شود. این عوارض بیشتر در کودکان یا افرادی که از این دارو برای مدت طولانی با دوز بالا استفاده می کنند، بروز میکند.

اگر هر کدام از این علائم را داشتید، بلافاصله موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید: خستگی غیرعادی و شدید، کاهش وزن، سردرد، ورم قوزک و ساق پا، افزایش عطش و دفع ادرار، مشکلات بینایی. یک واکنش بسیار شدید آلرژیک به این دارو بسیار نادر است.

با این وجود، اگر علائمی مانند واکنش حساسیتی شدید مانند دانه های پوستی، خارش و التهاب (بویژه در صورت یا زبان و گلو)، خواب آلودگی و گیجی شدید و مشکلات تنفسی داشتید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد. اگر علائم دیگری را مشاهده کردید که در این لیست وجود نداشتند، با پزشک یا مسئول داروخانه تماس بگیرید.

تداخلات دارویی مومتازون فوروات

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف نازونکس

قبل از مصرف مومتازون، به پزشک یا مسئول داروخانه بگویید که آیا به آن یا داروهای دیگر حساسیت دارید یا خیر. این محصول ممکن است حاوی اجزای غیرفعالی باشد که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات برای شما شوند.

برای اطلاعات بیشتر با مسئول داروخانه صحبت کنید. قبل از مصرف این محصول، به پزشک یا مسئول داروخانه درباره سابقه پزشکی خود ، بویژه مشکلات چشمی (مانند آب سیاه و آب مروارید)، عفونت (مانند سل، عفونت تب خال چشمی) و یا مشکل در ناحیه بینی (مانند آسیب، زخم یا جراحی) اطلاع رسانی کنید.

از تماس با افرادی که مبتلا به عفونت خاصی می باشند که می تواند به دیگران سرایت نماید (مانند آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا) پرهیز نمایید. اگر در معرض عفونتی قرار داشته اید در این خصوص به پزشک اطلاع رسانی کنید.

مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی برای مدت زمان طولانی به ندرت باعث دشواری بدن در مواجهه با استرس فیزیکی وارد می شود.

در نتیجه، قبل از انجام جراحی یا درمان های اورژانسی و یا اگر دچار بیماری یا آسیب شدیدی شدید،به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که شما از این داروها استفاده می کنید یا در مدت چند ماهه گذشته از آنها استفاده کرده اید.

قبل از انجام جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود درباره تمامی محصولاتی که استفاده می کنید (اعم از تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی) اطلاع رسانی کنید.

هرچند احتمال آن کم است اما این دارو ممکن است روند رشد کودکان را در صورت استفاده طولانی مدت، کند نماید. تاثیر آن بر روی قد نهایی افراد بالغ کماکان ناشناخته است.

به طور مرتب به پزشک مراجعه نمایید تا قد شما مورد سنجش قرار گیرد. این دارو بایستی در هنگام بارداری فقط در مواقع مورد نیاز مصرف شود.

درباره عوارض و مزایای استفاده از آن در این دوران، با پزشک مشورت نمایید. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از اقدام به شیردهی با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی مومتازون فوروات (نازونکس)

تداخلات دارویی ممکن است بر عملکرد دارو تاثیر گذاشته و ریسک بروز عوارض جانبی شدید را افزایش دهد. این متن حاوی تمامی تداخلات احتمالی دارویی نمی باشد.

لیستی از تمام داروهایی که مصرف می نمایید (شامل موارد تجویزی، غیرتجویزی و محصولات گیاهی) همراه داشته و آن را در اختیار پزشک و مسئول داروخانه قرار دهید. میزان دوز هیچ دارویی را تغییر نداده و بدون تایید پزشک هیچ دارویی را شروع یا قطع ننمایید.

مصرف بیش از حد (اوردوز)

اگر فردی در مصرف این دارو زیاده روی کرد و علائم خطرناکی مانند بیهوشی یا مشکلات تنفسی داشت، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

از دست دادن یک دوز

اگر شما این دارو را به صورت منظم مصرف می کنید و یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید. اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده اید، دوز فراموش شده را رها کنید و دوز بعدی را در ساعت تعیین شده مصرف کنید و آن را برای جبران دوز قبلی، دو برابر نکنید.

نگهداری

دارو را به صورت ایستاده در دمای اتاق، به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. دارو را در حمام و دستشویی نگه ندارید. آن را منجمد نکنید.

تمامی داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهدارید. نام های تجاری مختلف دارو ممکن است به شرایط نگهداری متفاوتی نیاز داشته باشند.

برچسب بسته بندی دارو را مطالعه کرده، یا از مسئول داروخانه درباره شرایط نگهداری دارو سوال کنید.

دارو را در توالت یا سیستم فاضلاب نریزید، مگر اینکه برای این کار دستورالعمل داشته باشید.

این محصول را در صورت سپری شدن تاریخ مصرف یا عدم نیاز به آن، به نحوی مناسب و ایمن دور بریزید.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با اسپری بینی نافارلین و مزایای درمانی آن

همه چیز در مورد اسپری بینی کرومولین سدیم

اسپری بینی مومتازون فوروات را در اختیار سایرین قرار ندهید. آزمایشات پزشکی (بویژه در مورد بینی و چشم ها) بایستی به صورت دوره ای، بویژه در صورت استفاده طولانی مدت از این دارو برای نظارت بر روند پیشرفت یا بررسی عوارض جانبی احتمالی انجام شوند.
برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت نمایید. مطمئن شوید که تمامی پزشکان شما می دانند که شما از اسپری بینی مومتازون استفاده کرده یا می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا