دسته‌بندی نشده

طبع جو سرد است یا گرم؟

طبع جو چیست؟

طبع جو از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن رازیانه، انیسون و روغن‌های گیاهی معرفی شده است.

طبع انواع جو

  • جو دو سر : معتدل
  • سوپ جو : سرد
  • آش جو : سرد

طبع جو

طبع جو گرم است یا سرد؟

طبع جو از نظر طب سنتی سرد و خشک است و ۱۵۶ گرم جو (تقریبا یک فنجان) حاوی ۶۰۷ کالری می باشد.جو هنگامی که به عنوان یک دانه کامل مصرف می شود، منبع خوبی از ویتامین B1، نیاسین، مولیبدن، مس، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و فیبر است.جو به دلیل مقادیر بالای فیبری که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.مقادیر بالای فیبر های نامحلول موجود در جو با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

حتماً بخوانید:

خواص نان جو سبوس دار

خواص نان جو سبوس دار

فواید بی نظیر نان جو برای لاغری و رژیم درمانی با دلگرم همراه باشید تا با خاصیت نان جو بیشتر آشنا شوید. نان جو و خواصیت های باورنکردنی سرشاردر جو جو…

محتوای بالای فیبر نامحلول موجود در جو ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ های کیسه صفرا کمک کرده و احتمال جراحی کیسه صفرا را کاهش دهد.مطالعات نشان داده که بتا گلوکان های موجود در جو با اتصال به اسیدهای صفراوی، کلسترول بد خون را کاهش می دهند.
مقادیر بالای فیبر موجود در جو با کاهش فشار خون و کلسترول خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.جو ممکن است با کاهش سطح قند خون و بهبود ترشح انسولین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.
مقادیر بالای فیبر نامحلول موجود در جو به کاهش زمان لازم برای پاک کردن روده ها کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
فسفر، کلسیم، مس، منیزیم و روی موجود در جو همگی در بهبود ساختار و استحکام استخوان نقش مهمی دارند.
جو حاوی بتائین است که بدن می تواند آن را به کولین تبدیل کند. کولین به بهبود خواب، حرکت ماهیچه ها، تقویت حافظه و بهبود یادگیری کمک می کند.

 خواص جو

برترین خواص جو از نظر طب سنتی

1. بهبود دستگاه گوارشی

جو یک منبع عالی از فیبر است، که می‌تواند بدن شما را از انواع سموم پاک کند. این ماده غذایی به عنوان منبع سوخت باکتری‌های مفید در روده بزرگ عمل می‌کند. در واقع این باکتری‌ها با تخمیر فیبر جو، اسیدی به نام اسیدبوتیریک را تشکیل می‌دهند که سوخت اصلی سلول‌های روده است. سلامتی روده بزرگ به دفع راحت و تمیز کردن معده کمک می‌کند.

2. پیشگیری از پوکی استخوان با خوردن منظم جو

از مواد معدنی مهم به غیر از کلسیم، فسفر و مس نیز در سلامت کلی استخوان‌ها نقش دارند که همگی از ترکیبات جو محسوب می‌شوند. این دانه خوش طعم سرشار از فسفر و مس است. علاوه بر این، فسفر میزان تمرکز را نیز افزایش می‌دهد. همچنین آب جو، ۱۱ برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد. به همین دلیل مصرف منظم این غله هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار توصیه می‌شود.

3. مصرف جو و درمان کم خونی

ترکیبات موجود در جو مثل آهن به رشد گلبول‌های قرمز بیشتر کمک می‌کند. به علاوه مس موجود در آن هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد. به همین خاطر مصرف جو به طور دائمی و منظم یک راه آسان و ارزان برای درمان کم خونی است.

حتماً بخوانید:

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

از نظر تغذیه ای ترکیبات جو به گونه‌ای است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد. همچنین عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد.

5. رفع چربی خون و سنگ صفرا

جو به طور موثری به بدن خانم‌ها کمک کرده و به طور طبیعی از تولید سنگ صفرا پیشگیری می‌کند. فیبر نامحلول موجود در جو، ترشح اسیدهای صفراوی را کاهش داده، حساسیت به انسولین را افزایش و سطح تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

6. جوان کننده عالی پوست

جو باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و از این طریق از پوست در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد در اثر ترکیب سلول‌ها با اسیدهای چرب محیطی ایجاد می‌شوند. در نتیجه اگر از بین نروند، علاوه بر پیری و چین و چروک زودرس باعث بیماری‌های مزمن پوستی مثل پسوریازیس و روزاسه می‌شوند.

7. کنترل سطح کلسترول

در مجله اروپایی تغذیه بالینی یک مطالعه در مورد جو انجام شده است که نشان می‌دهد به دلیل وجود بتاگلوکان، مصرف این دانه سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. جو به دلیل فیبر بالا، داشتن چربی طبیعی و کمترین مقدار کلسترول به افراد مبتلا به کلسترول خون توسط پزشکان توصیه می‌شود.

8. سیر ماندن به مدت طولانی و کاهش وزن

به دلیل فیبر زیادی که در این دانه وجود دارد، مصرف آن به عنوان یک ماده اصلی در رژیم غذایی لاغری به افراد چاق و دارای رژیم لاغری بسیار توصیه می‌شود. زیرا فیبر باعث می‌شود معده شما به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشد و همچنین به شما در جلوگیری از خوردن تنقلات کمک می‌کند.

9. درمان یبوست با مصرف جو سبوس دار

فیبر موجود در این دانه خوراکی به صورت محلول و نامحلول وجود دارد که حرکت مواد غذایی در روده را آسان کرده و یبوست را درمان می‌کند. توصیه می‌شود برای برخورداری از تمامی خواص جو از جو سبوس دار استفاده کنید.

سخن آخر : در ایران خانم‌ها از جو بیشتر در انواع آش‌ها و سوپ‌ها به صورت متفاوت با توجه به منطقه زندگی خود استفاده می‌کنند. جو به لحاظ قیمت مناسب و مواد مغذی و کلسترول پایینی که دارد، برای تمام سنین و سلیقه‌ها یک غذای عالی و بسیار مناسب محسوب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما این دانه خوشمزه را به عنوان یک ماده اصلی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا