دسته‌بندی نشده

سبزی شوربا چیست و چه خواصی دارد ؟

سبزی آش شوربا

سبزی شوربا موضوع مورد بحث ماست. اگر در روزهای سرد پاییزی دچار سرماخوردگی شده اید و به دلیل بیماری حوصله صرف وقت زیاد برای درست کردن غذا را ندارید ولی بدنتان به یک غذای مقوی و گرم احتیاج دارد بهترین گزینه درست کردن یک شوربای ساده است.

شوربا یکی از غذاهای سنتی است که از لحاظ ارزش تغذیه ای بسیار کامل بوده ولی متاسفانه طبخ این غذا در خانواده های ایرانی به فراموشی سپرده شده است، شوربا هضم راحتی داشته و دارای طبعی معتدل و رو به گرم و خشک است و بسیار سریع آماده می شود.

گوشت چرخ کرده و سبزی آش موجود در آن می تواند نیاز پروتئینی و ویتامینی بدن را تامین کند، این غذا جزء غذاهای لطیف الغذا و صالح الکیموس بوده و قواهای بدن را تقویت می کند همچنین بدلیل لعابی که برنج بکار رفته در آن ایجاد می کند غذای مناسبی برای کودکان نیز محسوب می شود.

طرز تهیه آش شوربا/طرز تهیه آش شوربا ساده

سبزی شوربا شامل چه سبزی هایی است ؟

۱٫ سبزی شوربا: تره

معده و گوارش استعداد زیادی برای سرد شدن و نفخ کردن دارند. یکی از خوردنی‌های مفید برای از بین بردن نفخ را سبزی تره است. این سبزی به دلیل مزاج گرمش گازهای موجود در سیستم گوارش را می راند اما باید توجه داشت که در برخی افراد حساس، خودش می تواند عاملی برای تولید گاز و ایجاد نفخ باشد.

تره برای تقویت قوای جنسی و کاهش علائم بواسیر بسیار موثر می باشد.

۲٫ سبزی شوربا: جعفری

جعفری در خالص‌ سازی خون کمک کرده و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این امر از بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B9 که نقش کلیدی در سلامت قلب دارد، در جعفری یافت می‌شود.

بدن ما برای تبدیل هموسیستئین به سیستئین به ویتامین B۹ نیاز دارد. هموسیستئین نوعی اسید آمینه‌ است که در خون یافت می‌شود. هموسیستئین مولکولی است که وجود کنترل‌ نشده‌ آن خطر بالقوه‌ ای برای رگ‌ های خونی است و منجر به حملات قلبی و سکته‌ های مغزی می‌شود.

کالری جعفری : ۱۰۰ گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

۳٫ سبزی شوربا: گشنیز

یکی دیگر از سبزی های شوربا گشنیز است. تحقیقات زیادی نشان داده است که گشنیز دارای آنتی هیستامینی قوی است که می‌ تواند آلرژی‌ های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. همچنین، روغن آن اثرات آلرژیک حشرات، گیاهان، غذاها و سایر چیزها را کاهش می‌ دهد. در بدن، آنافیلاکسی، ورم کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین می‌برد.

ما باید در برابر واکنش‌های آلرژیک از خود محافظت کنیم و چون از ابتدا نمی‌دانیم به چه چیزهایی حساسیت داریم، بهتر است پیشگیری کنیم.

از خواص گشنیز، داشتن منبع سرشاری از کلسیم است که برای کسانی که به سلامت استخوان‌ شان اهمیت می‌دهند ارزشمند است. کلسیم و دیگر ترکیبات موجود در گشنیز موجب رشد و دوام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند.

کالری تخم گشنیز : ۱۰۰ گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

۴٫ سبزی شوربا: شوید

آنتی اکسیدان و فلاوونوئید سبزی شوید بهترین سد دفاعی در برابر سرطان و فرایند پیری است. شوید سرشار از کلسیم، آهن و منیزیم است که برای سالمندان، کودکان و خانم‌های باردار و شیرده بسیار مفید و مغذی است.

جوشانده برگ و دانه این سبزی به دلیل دارا بودن عنصر آهن برای افراد مبتلا به “کم خونی” بسیار مفید است. این سبزی سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن موجب تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود.

همچنین از برگ‌ ها و تخم‌ های این گیاه به خاطر دارا بودن خواص ضدمیکروبی، به عنوان خوشبو کننده و طراوت دهنده دهان نیز استفاده می‌ شود.

۵٫ سبزی شوربا: اسفناج

یکی دیگر از سبزی های آش شوربا اسفناج است. با مصرف اسفناج، می توانید یبوست را فراموش کنید. زیرا اسفناج فیبر و آب زیادی دارد و کارکرد دستگاه گوارش را تنظیم می کند. اسفناج شامل هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول است که هر دو دارای اثرات مفیدی بر روی بدن هستند.

در حالی که فیبر نامحلول از یبوست جلوگیری می کند و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد، فیبر محلول باعث جلوگیری از جذب چربی و کلسترول از غذا می شود.

اسفناج دارای خواص محافظت کننده از بدن در برابر دیابت است. اگر دچار دیابت هستید، می توانید میزان گلوکز بدن، میزان حساسیت به انسولین و خطر ناشی از تغییرات اکسیداتیو در بدن را با خوردن اسفناج و به دلیل حضور اسید آلفا لیپوئیک در این ماده، کاهش دهید.

کالری اسفناج : ۱۰۰ گرم اسفناج پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

آموزش تهیه شوربا یا آش مریض

طرز تهیه شوربا

مواد لازم برای تهیه آش شوربا:

  • برنج: یک دوم پیمانه
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • گوشت چرخ شده: ۲۰۰ گرم
  • سبزی آش: ۴۰۰ گرم
  • نمک: به میزان لازم
  • فلفل: به میزان لازم
  • زردچوبه: به میزان لازم
  • نعناع خشک: دو قاشق سوپ خوری
  • کشک: به میزان لازم

مراحل تهیه آش شوربا:

سبزی شوربا به این صورت است که بجز گشنیز، همه سبزی های را به یک اندازه در آش بکار می برند و مقدار گشنیز باید از بقیه بیشتر باشد. سبزی های گفته شده را بعد از پاک کردن با نمک بشویید تا ضد عفونی شوند.

بعد یک الی دو ساعت آن ها را روی یک پارچه تمیز پهن کرده تا آب آن ها کاملا گرفته شود این کار باعث شده موقع خرد کرد له نشوند.

برای خرد کردن سبزی ها از یک چاقوی تیز یا دستگاه سبزی خرد کن استفاده کنید و سبزی ها را زیاد خرد نکنید تا خواصشان موقع پخت زود از بین نرود. پیازها را بشویید پوست بگیرید و خیلی نازک خلال کنید.

با کمی روغن تفت دهید نیازی به طلایی شدن نیست فقط در حدی که نرم شوند. سپس گوشت گوساله ای که از قبل چرخ کرده بودیم به اندازه ۲۰۰ گرم به پیازها اضافه کنید کمی تفت داده و اجازه دهید پخته شود. بعد از چند دقیقه نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه شوربا به اندازه یک پارچ کمی بیش تر آب اضافه کنید و بعد از بجوش آمدن نصف پیمانه برنج شسته شده را نیز به باقی مواد اضافه شود. وقتی برنج خوب پخته شد و لعاب انداخت یعنی پخت آن به نیمه رسیده و موقع اضافه کردن سبزی های آش است.

آن ها را در قابلمه ریخته کمی هم بزنید بعد درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید پخت آش شوربا کامل شود.

تا آماده شدن آش شوربا یکی دو پیاز را خلال کرده و سرخ کنید کمی زردچوبه بزنید و بعد دو قاشق سوپ خوری نعناع خشک اضافه کنید. وقتی آماده شد آش شوربا را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده

سبزی آش نخود : طرز تهیه آش نخود با ساده ترین روش

سبزی مخصوص آش میوه اردبیلی

داستان آش بی بی سه شنبه : سبزی آش بی بی سه شنبه چیست

سبزی آش برگ مو چیست ؟ خواص آش برگ مو

آموزش پخت انواع آش ماش بهترین داروی سرماخوردگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا