دسته‌بندی نشده

تفسیر کامل نتایج سونوگرافی تیروئید

نتایج سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی تیروئید اجازه اندازه گیری دقیق از اندازه ندول را می دهد و می تواند تعیین کند که یک گره ر در طول درمان کوچکتر یا بزرگتر می شود.

اگر ندول را نمی توان به راحتی در معاینه احساس کرد سونوگرافی در انجام بیوپسی سوزنی تیروئید برای بهبود دقت کمک می کند.

هنگامی که یک ندول تیروئید تشخیص داده شد (یا مشکوک) چند چیز وجود دارد که پزشک می خواهد قبل از هر گونه توصیه ای در مورد درمان بداند.

نوشته های مشابه

به یاد داشته باشید اکثریت قریب به اتفاق گره های تیروئید خوش خیم هستند و هیچ چیز، نگران کننده نیست بنابراین تمرکز بر تعیین اینکه چه کسانی احتمال ابتلا به سرطان دارند. این آن دسته از گره های نگران کننده ای است که باید آن قسمت از تیروئید برداشته شود.

یکی از اولین آزمایش هایی که به طور مرتب انجام می شود بیوپسی آسپیراسیون سوزن خوب است. FNA معمولاً (اما نه همیشه) اگر یک گره خوش خیم یا بدخیم است نشان می دهد. این اغلب تنها آزمون مورد نیاز است.

یکی دیگر از آزمایش های معمول، اولتراسوند است. این تست ساده با استفاده از امواج صوتی به تصویر برداری از تیروئید می پردازد.

امواج صوتی از یک مبدل کوچک دستی بر روی تیروئید منتقل می شود. ژل روان کننده بر روی پوست قرار می گیرد تا امواج صوتی به راحتی از طریق پوست به تیروئید و ساختارهای اطراف آن انتقال یابد.

این آزمون سریع، دقیق، ارزان، بدون درد و کاملاً ایمن است. معمولاً حدود 10 دقیقه طول می کشد و نتایج تقریباً بلافاصله می تواند مشخص شود. همه گره ها به این آزمون نیاز ندارند اما تقریباً روتین است.

آیا من نیازمند تست سونوگرافی تیروئید هستم ؟

سونوگرافی تیروئید

تصویر بالا یک سونوگرافی گرید تیروئید تیپیک است به جز اینکه این گره کمی بزرگتر از حد معمول است. دو اسکن یکسان هستند یکی در سمت راست مشخص شده است تا به شما در درک آنچه به دنبال آن هستید کمک کند.

پروب بر روی پوست قرار دارد که در بالای تصویر قرار گرفته و امواج صوتی به داخل گردن و تیروئید (به سمت پایین تصویر) هدایت می شوند.

همانطور که امواج صوتی به ساختارها می پیوندند مانند یک اکو بازتاب می شوند. پروب، این بازتاب ها را برای ایجاد تصاویر تشخیص می دهد.

این گره (در قرمز نشان داده شده است) حدود 80٪ از بافت تیروئید (نشان داده شده در زرد) در این منطقه خاص از تیروئید است. اگر شما سایر نقاط تیروئید را مشاهده کنید نمی توانید ندول را ببینید. شما فقط بافت طبیعی تیروئید را مشاهده خواهید کرد.

برخی از ویژگی های ندول تیروئید دیده شده در سونوگرافی بیشتر از برخی دیگر نگران کننده است. با این حال، به خاطر داشته باشید که یک سونوگرافی تنها نمی تواند تشخیص سرطان را بدهد.

این آزمایش معمولاً به تعیین اینکه ندول احتمال ابتلا به سرطان دارد (دارای ویژگی های یک گره خوش خیم) است یا این که برخی از خصوصیات یک گره سرطانی را دارد و بنابراین بیوپسی تشخیص را نشان می دهد.

ویژگی های که اولتراسوند پیشنهاد می کند ندول (گره) خوشخیم است

  • لبه های تیز در اطراف گره مشاهده می شود.
  • ندول با مایع و بافت زنده (کیست) پر شده است.
  • گره های زیاد در سراسر تیروئید (تقریبا همیشه گواتر چند ضلعی خوش خیم) است.
  • هیچ خونریزی روی (بافت زنده، احتمالا یک کیست) وجود ندارد.

تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید

گره تیروئید با جریان خون اضافی. برای نشان دادن بعضی از این نکات، تصویر بالا همان سونوگرافی همانند بالا را نشان می دهد اما این بار پروب برای تشخیص جریان خون برنامه ریزی شده است.

شما اکنون می توانید به وضوح ببینید که این گره پیچیده است به این معنی که برخی از آن کیستیک است در حالی که سایر قسمت ها از بافت های زنده تشکیل می شوند که دارای خون مناسب هستند.

اگر این یک کیست ساده با مایع سرم بود سپس آن هیچ خون قرمز (شریان) و یا آبی (رگ) در جریان خون نداشت.

این بیمار هیچ ندول دیگری در تیروئید اش نداشت بنابراین به عنوان یک “ندول پیچیده غده تیروئید راست” تشخیص داده شد.

از آنجایی که این گره دارای چند مورد نگران کننده است بیوپسی آسپیراسیون خوب (FNA) انجام شد.

در این آزمون، یک سوزن بسیار کوچک به گره منتقل می شود و برخی از سلولها آسپیراسیون شده و سپس بر روی یک اسلایس شیشه ای قرار می گیرد تا به نزد یک آسیب شناس برای تعیین اینکه آیا آنها بدخیم است ارسال شود.

این آزمون بسیار ساده است کمتر از 30 ثانیه طول می کشد عملاً بدون درد است و می تواند بسیار دقیق باشد. اگر به عنوان سرطان خوانده شود این آزمون تقریبا ًهمیشه درست است.

گاهی اوقات، با این حال، سلول های کافی به اندازه کافی برداشته نمی شوند و یا برخی، اما نه همه، سلول ها غیر طبیعی هستند.

در این مورد، پاتولوژیست قادر نخواهد بود سرطان را از یک گره خوش خیم مشخص کند. این وضعیت معمولاً متذکر می شود که تست باید تکرار شود یا اینکه بیمار تحت عمل جراحی حذف این قسمت از تیروئید قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق گره ها خوش خیم هستند و حتی اگر سرطان باشند اکثر سرطان های تیروئید بسیار قابل درمان هستند.

این بیمار دو FNA ناشناخته ای را انجام داد. هر بیوپسی سوزن دارای نمونه های بافت خوب بود اما آسیب شناس نمی تواند از سرطان خوش خیم تشخیص دهد.

او پس از آن تحت لوبکتومی تیروئید ساده قرار گرفت و تشخیص نهایی یک آدنوم فولیکولی خوش خیم بود. او بعد از عمل خوب شد و تیروئید طبیعی و به اندازه کافی نرمال در گردن دارد بنابراین لازم نیست قرص های هورمون تیروئید را مصرف کند.

بیشتر بخوانید :

سونوگرافی تیروئید چیست و چه فوایدی دارد ؟

anti tpo در آزمایش تیروئید چیست و چه خطراتی دارد ؟

۹ درمان خانگی موثر برای مشکلات تیروئید

تفاوت اصلی بیماری گواتر و تیروئید در چیست ؟

۱۳ درمان جادویی برای از بین بردن بیماری هاشیموتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا