دسته‌بندی نشده

تاریخ دقیق روز جهانی دختر در تقویم ۱۴۰۲

روز جهانی دختر در سال 1402 چه روزی است ؟

روز جهانی دختر روزی است که هر سال در 11 اکتبر گرامی داشته می‌شود. این روزی است که برای افزایش آگاهی و رفع نیازهایی که دختران در سراسر جهان با آن مواجه هستند انتخاب شده است.

همچنین روزی است که برای ارتقای توانمندی دختران و در نهایت کمک به آنها برای تحقق همه حقوق انسانی خود جشن گرفته می‌شود. در ادامه می خواهیم شما را با تاریخ دقیق روز جهانی دختر در تقویم 1402 آشنا کنیم.

تاریخ شمسی روز جهانی دختر 1402

تاریخ شمسی روز جهانی دختر 1402، مصادف است با چهارشنبه 19 مهر ماه (1402/7/19).

تاریخ میلادی روز جهانی دختر 1402

تاریخ میلادی روز جهانی دختر 1402، مصادف است با 11 اکتبر 2023.

تاریخ قمری روز جهانی دختر 1402

تاریخ قمری روز جهانی دختر 1402، مصادف است با 25 ربیع الاول 1445.

تاریخچه روز جهانی دختر

طرح اولیه این روز را می توان به سال 1995 ردیابی کرد. این زمانی است که کنفرانس جهانی زنان در پکن اعلامیه پکن و پلت فرم برای اقدام را تصویب کرد.

این طرحی مترقی بود که از پیشرفت نه تنها حقوق زنان بلکه از حقوق دختران نیز حمایت می کرد. با این حال، از این تاریخ به بعد این روز در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود.

این بزرگداشت برای اولین بار توسط اعلامیه سازمان ملل در دسامبر 2011 ایجاد شد تا از 11 اکتبر 2012 شروع شود و از آن سال به بعد ادامه یابد.

روز جهانی دختر 1402

اهمیت روز جهانی دختر

فرزندان چه دختر یا پسر هدیه ای از طرف خداوند هستند. والدین باید آنها را بدون توجه به جنسیت به طور یکسان دوست داشته باشند. به همین دلیل است که یک روز خاص به عنوان روز جهانی دختر به طور انحصاری جشن گرفته می‌شود.

امروزه گرامیداشت این روز در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود، برخی از کشورها مانند کشور ما نیز روز ملی دختر را جشن می‌گیرد.

اهمیت یادآوری و بزرگداشت این روز برای حذف رفتار مردسالارانه و از بین بردن رسم و رسومی است که پسران را بر دختران ارجح می‎‌کند. بسیار مهم است که در این روز به دختران خود یادآور شویم که آنها بزرگترین هدیه برای ما هستند.

اگر دختران در دوران کودکی و نوجوانی به طور موثر توسط خانواده و جامعه حمایت شوند، پتاسیل تغییر جهان را دارند. آنها می‌توانند نقش توانمند خود به عنوان مادران، کارآفرینان، مربیان و رهبران سیاسی فردای جامعه خود را به خوبی ایفا کنند.

در واقع بزرگداشت روز جهانی دختر زمان خوبی است تا دستاوردهای کسب شده توسط دختران را شناخته و در عین حال از نسل فعلی و آینده نوجوانان حمایت کنیم.

به این ترتیب است که دختران می‌توانند پتانسیل واقعی خود به عنوان بازیگران کلیدی در دستیابی به جهانی پایدار و عادلانه را به کار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا