دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل سدیم پیکوسولفات 

موارد مصرف و عوارض سدیم پیکوسولفات

سدیم پیکوسولفات (sodium picosulfate) عضلات روده را فعال کرده و موجب می‌شود که مدفوع در روده شما حرکت کند و دفع مدفوع به راحتی صورت گیرد. این دارو معمولاً در طی ۱۲-۶ ساعت تأثیر می‌گذارد. سدیم پیکوسولفات برای درمان یبوست (با نام تجاری Dulcolax Pico)، بدون نسخه نیز در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

یبوست با یک رژیم غذایی نامناسب ایجاد می‌شود، زمانی که آب به اندازه کافی مصرف نمی‌کنید و یا در زمان نیاز، به توالت نمی‌روید، موجب بروز یبوست در شما می‌شود. همچنین بارداری، عدم ورزش و تحرک (مانند بدحال بودن) و بعضی از داروها، از جمله برخی از داروهای مسکن، می‌تواند موجب یبوست شود. بعضی افراد تصور می‌کنند که اگر هرروز به دستشویی نروند، یبوست دارند، در حالی‌ که حتی گاهی دچار اسهال نیز می‌شوند. این تعریف یبوست نیست، بلکه یبوست حالتی است که در آن فرد کمتر از یک فرد طبیعی، به دستشویی برود و زمانی که به دستشویی می‌رود نیز در دفع مدفوع مشکل داشته باشد و مدفوع سفت دفع کند.

گاهی محصولات دیگری که حاوی سدیم پیکوسولفات هستند (در ترکیب با دیگر ملین‌ها به نام منیزیم سیترات و با نام‌های تجاری CitraFleet , Picolax)، قبل از برخی عمل‌های جراحی (برای تخلیه محتویات روده و دستگاه گوارش) تجویز می‌شوند. این داروها باید در بیمارستان و زیر نظر پزشک استفاده شود و یا نحوه استفاده از آن را برای شما توضیح داده شود تا بتوانید از این داروها استفاده نمایید.

موارد منع مصرف داروی سدیم پیکوسولفات

  • به تاریخ انقضای داروی سدیم پیکوسولفات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی سدیم پیکوسولفات را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی سدیم پیکوسولفات را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

sodium picosulfate

تداخلات دارویی سدیم پیکوسولفات

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

نکاتی که قبل از مصرف سدیم پیکوسولفات باید در نظر گرفته شود

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی سدیم پیکوسولفات ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردارشدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید. زیرا در این زمان‌ها‌، شما باید داروهایی را بخورید که فقط توسط پزشک تجویز شده باشد.

  • اگر آن را برای یک کودک می‌خواهید. در چنین مواقعی باید قبل از اینکه این دارو را به کودک خود بدهید، با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.
  • اگر دچار درد شدید شکم شده‌اید و یا احساس بیماری می‌کنید.
  • اگر شما به تازگی جراحی روده یا شکم انجام داده‌اید.
  • اگر شما دچار کم آبی هستید و یا قرص دیورتیک (قرص آب) استفاده می‌کنید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این دارو‌ها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض جانبی احتمالی داروی سدیم پیکوسولفات

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف داروی سدیم پیکوسولفات ، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس بیماری ، اسهال ، گرفتگی عضلات ، ناراحتی ، سرگیجه

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌ واسطه مصرف داروی سدیم پیکوسولفات می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگهداری داروی سدیم پیکوسولفات

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید

درمان یبوست با داروی استرکولیا

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا