دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل ترانگزامیک اسید

موارد مصرف و عوارض جانبی ترانگزامیک اسید

ترانگزامیک اسید (Tranexamic Acid) برای جلوگیری یا کاهش خونریزی شدید داده می‌شود. هنگامی که خونریزی می‌کنید، در بدنتان لخته‌های خونی برای متوقف کردن خونریزی تشکیل می‌شود. در برخی افراد، این لخته‌ها تخریب شده و خونریزی ادامه می‌یابد. ترانگزامیک اسید با جلوگیری از تخریب لخته‌ها، خونریزی ناخواسته را کاهش می‌دهد.

ترانگزامیک اسید برای کنترل خونریزی در برخی از شرایط مختلف تجویز می‌شود؛ این دارو باعث کاهش خونریزی ناخواسته یا سنگین بعضی از جراحی‌ها (مانند جراحی پروستات، مثانه یا رحم)، خونریزی بینی (خون دماغ)، خونریزی شدید دوران قاعدگی (منوراژی)، خونریزی داخل چشم، خونریزی بعد از کشیدن دندان و بیماری آنژیو ادم موروثی می‌شود.

اشکال دارویی: قرص و آمپول

موارد مصرف ترانگزامیک اسید

  • خونریزی بعد از جراحی دندان در بیماران مبتلا به همو فیلی
  • خونریزی بعد از اعمال جراحی برداشت پروستات یا جراحی مثانه
  • خونریزی ناشی از هیپرفیبرینولیز
  • آنژیوادم ارثی

مکانیسم اثر ترانگزامیک اسید

ترانکزامیک اسید با ممانعت از عملکرد پلاسمین مانع لیز شدن لخته‌های خونی می‌شود. ترانکزامیک اسید آنالوگ لیزین است و به پلاسمینوژن و پلاسمین باند می‌شود و توانایی آن‌ها را برای باند شدن به باقی‌مانده لیزین در فیبرین مهار می‌کند و بنابراین مانع فیبرینولیز می‌شود.

فارماکوکینتیک ترانگزامیک اسید

پخش: غلظت دارو در شیرمادر تقریباً یک درصد غلظت سرمی است.پیوند پروتئینی این دارو بسیار کم است(کمتر از 3 درصد بوده و عمدتاً به پلاسمینوژن پیوند می یابد). اسید ترانگزامیک به آلبومبین سرم پیوند نمی یابد.

متابولیسم: کمتر از 5درصد دارو متابولیزه می شود.

دفع: بیش از 95 درصد دارو بصورت تغییر نیافته از طریق فیلتراسیون گلومرولی از راه ادرار دفع می شود. نیمه عمر دفع دارو(بعد از تزریق وریدی مقدار یک گرم)تقریباً دو ساعت است.

Tranexamic Acid

مقدار و روش مصرف داروی ترانگزامیک اسید

قبل از شروع درمان با داروی ترانگزامیک اسید ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی ترانگزامیک اسید ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً این دارو به صورت ۳-۲ قرص در روز تجویز می‌شود. شما می‌توانید این دارو را قبل یا بعد از غذا با مقداری آب قورت دهید. دارو را قبل از قورت دادن در دهانتان نجوید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی ترانگزامیک اسید روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید و زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی ترانگزامیک اسید

  • به تاریخ انقضای داروی ترانگزامیک اسید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی ترانگزامیک اسید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی ترانگزامیک اسید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف ترانگزامیک اسید در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

تاثیر ترانگزامیک اسید بر رانندگی و کار با ماشین آلات

ترانگزامیک اسید ممکن است که شما را گیج یا خواب آلود کند، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی ترانگزامیک اسید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارتند از: رقیق کننده‌های خون “(ضد انعقادهایی مانند وارفارین، هپارین)، داروهایی که از خونریزی جلوگیری می‌کنند (شامل کمپلکس فاکتور IX، ترکیبات ضد انعقادی کلاژن)، ترتینوئین، استروژن، داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی.

برچسب روی تمام داروهایتان به‌خصوص داروهای ضد درد یا تب (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ناپروکسن، آسپیرین و ایبوپروفن (ibuprofen)) را بررسی کنید، زیرا مواد تشکیل‌ دهنده‌ ای آن‌ها شبیه به ترانگزامیک اسید است و ممکن است عوارض جانبی این دارو را شدیدتر کند. اگر پزشک به شما آسپرین با دوز پایین (معمولاً ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز) را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز کرده است، باید این دارو را حتماً مصرف کنید.حتماً راجع به مصرف این دارو با داروهای دیگر با داروساز خود مشورت کنید.

احتیاط در مصرف ترانگزامیک اسید

اختلال اکتسابی در بینایی رنگها ، هماچوری با منشاء قسمت فوقانی مجاری ادراری ، خونریزی زیر عنکبوتیه(خطر بروز ادم و انفارکتوس مغزی افزایش می یابد)، اختلال کار کلیه(دارو ممکن است تجمع یابد ، تنظیم مقدار مصرف بر اساس میزان عیب کار کلیه ها توصیه شده است)، سابقه حساسیت به اسید ترانگزامیک سابقه یا زمینه تشکیل ترومبوز(از انحلال لخته جلوگیری می کند و ممکن است با مکانیسم های بازنگهدارنده عروق خونی تداخل کند، در صورت لزوم مصرف اسید ترانگزامیک، مصرف همزمان آن با یک دارو با یک داروی ضد انعقاد خون توصیه شده است).

دارو

هشدارهای ویژه حین مصرف داروی ترانگزامیک اسید

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی ترانگزامیک اسید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکل کلیوی یا دفع ادرار دارید.
  • اگر تاکنون مشکل لخته‌ خونی (انعقاد داخل عضلانی) داشته‌اید.
  • اگر سابقه تشنج دارید.
  • اگر تا به حال لخته خونی در رگ‌های شما تشکیل شده است.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی داروی ترانگزامیک اسید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

قلبی- عروقی: کمی فشار خون (سرگیجه یا منگی ، خستگی یا ضعف غیر معمول)(ممکن است ناشی از تزریق سریع وریدی باشد)،تروموبوز یا تروموبوآمبولی (سر درد ناگهانی و شدید ، درد قفسه سینه،کشاله ران یا ساق پاها ، از دست رفتن ناگهانی تعادل بدن،تنگی نفس ناگهانی و بدون علت ، اختلال در تکلم، تغییرات بینایی،ضعف یا کرختی در بازو یا ساق پا)(به محل تشکیل ترموبوز یا آمبولی بستگی دارد).

  • چشم: تاری دید یا سایرتغییرات بینایی
  • دستگاه گوارش: اسهال ، تهوع ، استفراغ
  • سایر عوارض: ناراحتی غیر معمول در قاعدگی

مصرف بیش از حد داروی ترانگزامیک اسید

ترانگزامیک اسید را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند سرگیجه شدید، استفراغ، تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی ترانگزامیک اسید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

کاهش خونریزی شدید با قرص ترنسید

عوارض قرص های ضد انعقاد خون وارفارین

موارد مصرف قرص روکین و عوارض جانبی این دارو

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا