دسته‌بندی نشده

آمپول آفازول برای چیست و چه عوارضی دارد ؟

آمپول آفازول

افازول (سفازولین) یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت های شدید تنفسی ، مجاری ادراری و تناسلی ، پوست، بافت نرم استخوان، مجاری صفراوی، عفونت های جراحی،عفونت واژن استفاده میشود.

آفازول در فرم ویال 50 ، 500 میلی گرم و 1 گرم می باشد و در رده بارداری B قرار دارد.

آفازول چیست ؟

آفازول در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو مانند عفونتهای ادراری در دوران بارداری و نیز به عنوان پیشگیری ازعفونت قبل از اعمال جراحی مصرف می شود.

سفازولین به پروتئین هایی که محل اتصال پنی سیلین است پیوند می یابد و ساخت دیواره سلولی باکتری را مهار می کند. این دارو به دلیل اینکه از دستگاه گوارش به خوبی جذب نمی شود و باید از راه تزریقی تجویز گردد. نیمه عمر آن 1-2 ساعت است .

غلظت سرمی دارو 2-1 ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خود می رسد نیمه عمر دارو به طور متوسط 5/1 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه تا 42 ساعت نیز ممکن است افزایش یابد . 86-70 در صد دارو از راه کلیه و از طریق ترشح توبولی، دفع می شود.

موارد مصرف آفازول

این دارو در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو از جمله عفونت های ادراری به ویژه در دوران بارداری و نیز به عنوان پیشگیری از عفونت قبل از عمل جراحی مصرف می شود .

عفونت های شدید تنفسی، مجاری ادراری – تناسلی، پوست، بافت نرم، استخوان و مفاصل، مجاری صفراوی، سپتی سمی، آندوکاردیت ناشی از ارگانیسم های حساس، پیشگیری از عفونت های جراحی، جراحی کثیف.

موارد منع مصرف آفازول

تنظیم دوز در بیماران با اختلال عملکرد کلیه ضروری می باشد. استفاده طولانی مدت از دارو باعث ایجاد عفونت ثانویه می شود. در بیماران با سابقه حساسیت به پنی سیلین به ویژه واکنش های با واسطه IgE (مانند آنافیلاکسی، آنژیوادم، کهیر) با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی آفازول

فلبیت، ترومبوفلبیت (در اثر تزریق وریدی) ، کهیر، درد، سفتی، آبسه های غیرعفونی، پوست اندازی در محل تزریق، خارش، سندرم استیون – جانسون ، کولیت سودوممبران، تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال، التهاب زبان، اختلال گوارشی، کرامپ های شکمی، خارش مقعد، کاندیدای دهانی، کاندیدیازیس ، نوتروپنی، لکوپنی، ائوزینوفیلی، ترومبوسیتوپنی.

تداخل دارویی آمپول آفازول

مصرف همزمان پروبنسید با این دارو ممکن است موجب افزایش غلظت و طولانی شدن وجود دارو در سرم شود.

مصرف همزمان این دارو با داروهایی که باعث مسمومیت کلیوی می شوند (وانکومایسین، کلیستین، پلی میکسین B و آم ینوگلیکوزیدها)، مصرف همزمان با داروهایی که اثر باکتریوستاتیک دارند (تتراسیکلینها، اریترومایسین یا کلرامفنیکل) ممکن است از فعالیت باکتری کش این دارو جلوگیری کند.از استفاده همزمان خودداری شود.

در صورت مصرف همزمان سفالوسپورین ها با آمینوگلیکوزید ها یا وانکومایسین ، احتمال بروز مسمومیت کلیوی افزایش می یابد . پروبنسید دفع سفالوسپورین ها از توبول های کلیوی را کاهش داده و لذا سبب افزایش غلظت سرمی این داروها و در نتیجه احتمال بروز مسمومیت می شود.

اثر انعقادی وارفارین در صورت مصرف همزمان با سفالوسپورین ها ممکن است افزایش یابد.

آمپول آفازول

مقدار مصرف آمپول آفازول

  1. بزرگسالان : از راه وریدی یا تزریق عضلانی یک گرم از دارو 1-5/0 ساعت قبل از شروع عمل، 1-5/0 در حین عمل و 1-5/0 گرم هر 8 ساعت پس از جراحی تا 24 ساعت مصرف می شود.
  2. برای پیشگیری از آندوکاردیت ، یک گرم 5/0 ساعت قبل از شروع جراحی، در درمان پنومونی پنوموکوکی 500 میلی گرم هر 12 ساعت، در عفونت حاد مجاری ادراری، یک گرم هر 12 ساعت و برای سایر عفونت ها 250 میلی گرم تا یک گرم هر 8-6 ساعت از راه وریدی یا عضلانی تزریق می شود.
  3. کودکان : برای پیشگیری از آندوکاردیت 25mg /kg نیم ساعت قبل از شروع عمل جراحی تزریق وریدی یا عضلانی می شود. در مورد سایر عفونت ها، برای نوزادان بزرگتر از یک ماه 6/25-25 mg/kg هر 6 ساعت و برای نوزادان با سن کمتر از یک ماه 20mg/kg هر 12- 8 ساعت تزریق وریدی یا عضلانی می شود.

آفازول در کودکان مصرف شده است. با این وجود، بی ضرری مصرف آن در کودکان کمتر از یک ماه ثابت نشده است.

مصرف آفازول در شیردهی

بی ضرری مصرف آفازول در شیردهی ثابت نشده است. بنابراین، مصرف این دارو در مادران شیرده باید با احتیاط همراه باشد.

آیا آمپول آفازول درد دارد ؟

تزریق عضلانی آفازول کمتر از سایر سفالوسپورینها دردناک است. این تزریق باید به صورت عمیق و در عضلات بزرگ مانند گلوتئوس انجام شود.

بیشتر بخوانید :

تزریق سفازولین و مواردی که باید در رابطه با آن بدانید

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف آمپول آفازول ، به محض به یاد آوردن دارو را باید مصرف کرد.
ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود و مقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد.
مخلوط کردن آفازول با سایر داروها ( به ویژه آمینوگلیکوزیدها ) در یک محلول توصیه نمی شود .
در صورت بروز اسهال شدید، قبل از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال، باید با پزشک مشورت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا