دسته‌بندی نشده

آشنایی با کپسول کاستورکس و کاربردهای درمانی آن

موارد مصرف و عوارض جانبی کپسول کاستورکس

کپسول کاستورکس یک فراورده گیاهی است که برای رفع یبوست و به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که حرکات روده به درستی انجام نشود و یا تعداد حرکات از حالت طبیعی کمتر شود، یبوست اتفاق می افتد. متوسط زمان هر حرکت روده ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است برای همین فردی ممکن است سه بار در روز دفع داشته باشد و شخص دیگری دو بار در هفته دفع کند. به طور کلی اگر فردی در طول مدت 3 روز دفعی نداشته باشد مدت زمان زیادی حساب میشود زیرا پس از این زمان مدفوع سخت شده و دفع آن مشکل میشود.

اگرچه بسیاری از بیماران با داروهای بدون نسخه یا درمان های خانگی به خوددرمانی اقدام می کنند، هرساله یبوست موارد زیادی از ویزیت پزشکان، هزینه و منابع مالی را به خود اختصاص می‌دهد. عدم درمان یبوست علاوه برهزینه‌های زیاد، موجب کاهش کیفیت زندگی و تشدید بیماری‌های آنورکتال مانند هموروئید می‌شود. برای برطرف شدن یبوست، علاوه بر توصیه‌های غذایی و رفتاری، گاهی نیاز به استفاده از داروهای مکمل احساس میشود.

کپسول کاستورکس باریج از داروهای گیاهی دسته ملینها است که به دلیل ترکیبات گیاهی آن کم خطر و ثمربخش است . روغن کرچک با تحریک عضلات صاف روده موجب افزایش حرکات روده می‌شود. برای اغلب بیماران طعم روغن کرچک ناخوشایند است. لذا شکل دارویی کپسول نرم کرچک در قالب کپسول کاستورکس موجب افزایش پذیرش بیمار در مصرف دارو می‌شود.

در فرمولاسیون کپسول کاستورکس باریج علاوه بر روغن کرچک، از اسانس رازیانه نیز استفاده شده است که به علت داشتن اثر محرک روی حرکات روده، واجد اثرات ملین بوده و به تقویت اثر ملین روغن کرچک کمک می‌کند. همچنین در غلظت‌های بالاتر ضد‌اسپاسم می‌باشد.

مواد تشکیل دهنده کپسول کاستورکس

روغن کرچک (Ricinus communis L.) و اسانس رازیانه (Foeniculumvulgare)

موارد مصرف کپسول کاستورکس

  • ملین
  • برطرف کننده یبوست

کپسول کاستورکس

مقدار و نحوه مصرف کپسول کاستورکس

  • روزی ۲-۱ بار، هر بار یک عدد کپسول کاستورکس همراه غذا میل شود.
  • در صورت بروز اسهال و مشکلات معده، مصرف دارو را متوقف نمائید.
  • مصرف بیش از مقدار توصیه شده روزانه کپسول کاستورکس مجاز نیست.
  • در صورت فراموش کردن مصرف کپسول کاستورکس در یک نوبت، از افزایش مقدار مصرف بعدی خودداری نمائید.

شرح مزایای مصرف کپسول کاستورکس

یبوست عارضه ای در دستگاه گوارش است که به دلیل اختلال عملکرد روده ایجاد شده و با علائمی چون کاهش حرکات معمول روده، مدفوع خشک، زور زدن هنگام اجابت مزاج و اجابت مزاج دشوار در فواصل زمانی طولانی یا ناکامل تشخیص داده می شود. این بیماری بسیار شایع بوده و علاوه بر کاهش کیفیت زندگی فرد می تواند موجب تشدید بیماری های آنورکتال مانند هموروئید گردد.

اصلاح رژیم غذایی، انجام تمرینات ورزشی و مصرف ملین ها از جمله روش های موثر و رایج برای درمان یبوست می باشند. روغن کرچک (Ricinus communis L) یکی از شناخته شده ترین ملین های گیاهی است که از زمان های گذشته تا به امروز جهت درمان یبوست حاد و التهاب روده به کار می رود. این روغن با تحریک عضلات صاف روده، حرکات روده را افزایش داده و از این طریق باعث رفع یبوست می گردد.

طعم روغن کرچک برای اغلب افراد ناخوشایند است، به همین دلیل شرکت داروسازی باریج اسانس این روغن را به شکل دارویی کپسول نرم کرچک ارائه کرده که مورد استقبال بسیاری از بیماران قرار گرفته است. این محصول که کپسول کاستورکس باریج نام دارد به صورت کپسول های ژلاتینی تهیه می شود که بلع آسان و هضم سریعی دارند.

شرکت باریج اسانس در فرمولاسیون این کپسول کاستورکس علاوه بر روغن کرچک از اسانس رازیانه (Foeniculumvulgare) نیز استفاده کرده است که به دلیل داشتن اثرات محرک بر روی حرکات روده، خواص ملینی داشته و باعث تقویت اثر ملین روغن کرچک می شود.

شرایط منع مصرف کپسول کاستورکس

دوران بارداری و شیردهی، اختلالات روده و معده

عوارض جانبی کپسول کاستورکس

واکنش‌های حساسیتی، فتودرماتیت و درماتیت تماسی گزارش شده است.

شرایط نگهداری کپسول کاستورکس

1. دارو را دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمائید.
2. به تاریخ انقضاء مصرف فرآورده توجه نموده و از مصرف داروهای تاریخ گذشته اجتناب نمائید.
3. بلافاصله پس از مصرف، در ظرف را محکم ببندید.
4. فرآورده را دور از نور، در دمای۳۰-۱۵‌ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ملین دوکوسات و موارد مصرف آن

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

موارد مصرف شربت اوسمولاک و عوارض جانبی این دارو

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا