دسته‌بندی نشده

آشنایی با کاربردهای درمانی کرم فلورواوراسیل

موارد مصرف و عوارض کرم فلورواوراسیل

کرم فلورواوراسیل (Fluorouracil Cream) برای درمان کراتوز خورشیدی و سرطان پوست ساده تجویز می‌شود. کراتوز خورشیدی یک ناحیه کوچک ضخیم شده و فلس مانند بر روی پوست است. این نوع آسیب پوستی شایع‌ترین نوع آسیب ناشی از نور خورشید است. کراتوز خورشیدی به کراتوز اکتینی هم معروف است. این آسیب پوستی در ناحیه‌ای از پوست تشکیل می‌شود که در معرض بیش از حد نور آفتاب قرار داشته است. پوست فلسی شده معمولاً بی خطر است اما احتمال اندکی نیز وجود دارد که این نواحی ملتهب خطر سرطان پوست را افزایش دهند.

در مواقعی که فرد دارای نواحی متعدد کراتوز پوستی باشد درمان‌های موضعی (پمادهای پوستی) می‌تواند مفید واقع شود. فلورواوراسیل یکی از داروهاست که به طور رایج در این مواقع استفاده می‌شود. کرم فلورواوراسیل سلول‌های غیر طبیعی پوست را از بین می‌برد و به سلول‌های جدید اجازه رشد می‌دهد. یکی از برندهای فلورواوراسیل کرم افودیکس است. سالیسیلیک اسید هم داروی دیگری است که برای درمان کراتوز پوستی به کار می‌رود. فلورواوراسیل سبب نرم کردن پوست در نواحی آسیب دیده می‌شود. یک محلول حاوی فلورواوراسیل با سالیسیلیک اسید (با برندی به نام Actikerall) برای درمان ضخیم شدگی پوست تجویز می‌گردد.

کرم فلورواوراسیل برای درمان نوعی از سرطان پوستی به نام کارسینومای سلول‌های پایه نیز به کار می‌رود. این نوع سرطان پوستی در نواحی آفتاب دیده پوست و به دلیل تابش آفتاب ایجاد می‌گردد.

مقدار و روش مصرف کرم فلورواوراسیل

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی فلورواوراسیل ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. در شروع و طول درمان با کرم فلوروئوراسیل ، بیوپسی برای تأیید بهبود کارسینوم سطحی سلول‌های قاعده‌های، توصیه می‌شود.

در صورت بروز لکه‌های صورتی و نرم در محل مصرف کرم، مصرف دارو باید قطع شود. احتمال بروز واکنش حساسیت به نور طی درمان با این کرم و ۲-۱ ماه پس از خاتمه درمان وجود دارد، از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید خودداری شود.

کرم

موارد منع مصرف کرم فلورواوراسیل

به تاریخ انقضای داروی فلوروئوراسیل توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید. هرگز داروی فلوروئوراسیل را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی فلوروئوراسیل را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف کرم فلورواوراسیل در دوران بارداری و شیردهی

هرگز این دارو را در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید، فلورواوراسیل به شدت برای زنان باردار خطرناک است.

تداخلات دارویی کرم فلورواوراسیل

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف کرم فلورواوراسیل

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل و حین مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکل کلیوی دارید.
  • در صورتی که سن شما کمتر از ۱۸ سال می‌باشد.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

کرم فلوروئوراسیل در بافت‌های خونریزی دهنده با توجه به احتمال جذب سیستمیک و بروز مسمومیت با احتیاط مصرف شود.

در صورت بروز واکنش‌های التهابی وسیع روی پوست بعد از مصرف کرم، درمان متوقف شود. تجویز کورتیکوستروئیدهای موضعی پس از تکمیل درمان با فلوروئوراسیل می‌تواند باعث تسریع بهبود ضایعات شود.

Fluorouracil Cream

عوارض جانبی کرم فلورواوراسیل

آزردگی‌های موضعی نظیر خارش، قرمزی، احساس سوزش، لایه لایه شدن پوست و التهاب می‌تواند در ناحیه استعمال ایجاد شوند. این اثرات معمولاً طبیعی هستند و نشانگر این است که فلورواوراسیل در حال عمل کردن است. اگر دچار آزردگی‌ها شدیدتر شدید با پزشکتان مشورت نمایید. ممکن است به یک کرم کورتیکواستروئیدی برای کاهش عوارض نیاز باشد.

اگر علائم دیگری در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف کرم فلورواوراسیل می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

شرایط نگهداری کرم فلورواوراسیل

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید. دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.محلول فلورواوراسیل آتش زا است مطمئن شوید که در محل مناسبی آن را نگهداری کنید.

به اطلاعات مربوط به تاریخ انقضای دارو بر روی بسته دقت کنید. بعد از باز شدن در کرم تا مدت معینی می‌توان از آن استفاده نمود پس از آن باید از کرم جدید استفاده نمایید.

separator line

یبشتر بخوانید:

آسیب پوست و نور خورشید + مراقبت ها

انواع بیماریهای پوستی | همه چیز درباره اختلالات پوستی متداول

آشنایی با موارد مصرف داروی فلورواوراسیل

شایع ترین بیماری ها و مشکلات پوستی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا