دسته‌بندی نشده

آشنایی با داروی ضد قارچ سیکلوپیروکس

موارد مصرف و عوارض جانبی سیکلوپیروکس

سیکلوپیروکس (Ciclopirox) یک داروی ضد قارچ است که به صورت موضعی در درمان عفونت های پوستی و ناخن از جمله کاندیدیاز پوستی کاربرد دارد به علاوه جهت درمان درماتوفیتوز، پیتیریازیس ورسی کالر و درماتیت های سبورئیک و هم چنین در درمان کاندیدیاز واژن مورد استفاده قرار می گیرد.

سیکلوپیروکس به صورت کرم، ژل، لوسیون، محلول یا پودر و به میزان 2 بار در روز در مورد عفونت های پوستی مصرف می شود که هم به صورت پایه است و هم به صورت نمک های اولامین در فرآورده هایی محتوی 77/0% Ciclopirox پایه مصرف می شود. در مورد عفونت های ناخن Lacquer حاوی 8% Ciclopirox کاربرد دارد.

سیکلوپیروکس یک داروی ضد قارچ سنتتیک برای درمان موضعی عفونت های قارچی سطحی است. این دارو مخصوصا در درمان تینه آ ورسیکالر موثر است.

عوارض جانبی سیکلوپیروکس

نکات قابل توصیه در رابطه با سیکلوپیروکس

  • دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز یا مدت زمان مصرف خودداری کنید.
  • قبل و بعد از استفاده از این داروها دست ها را بشویید، مگر اینکه از سیکلوپیروکس برای درمان عفونت دست استفاده کنید.

دارو

روش استعمال کرم، ژل، یا لوسیون سیکلوپیروکس

ناحیه مبتلا را تمیز و خشک کنید. مقدار کمی کرم (معمولا دو بار در روز) را برای 2 تا 4 هفته استعمال کنید. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.
ناحیه را طوری نپوشانید که امکان تبادل با هوا وجود نداشته باشد ، مگر این که پزشک گفته باشد. لباس های گشاد و ترجیحا کتانی بپوشید.

  • اگر عفونت در عرض 4 هفته رفع نشد یا اگر به نظر می رسد بدتر شده است، به پزشک خود مراجعه کنید.

روش استفاده از شامپو سیکلوپیروکس

مو را مرطوب کنید و تقریبا 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) از شامپو را به پوست سر بزنید. تا 2 قاشق چای خوری (10 میلی لیتر) برای موهای بلند استفاده شود. به مدت 3 دقیقه روی مو و پوست سر بماند. یک زمان سنج ممکن است استفاده شود.

درمان باید دو بار در هفته به مدت 4 هفته و با حداقل 3 روز فاصله بین دوها انجام شود. اگر بعد از 4 هفته درمان بهبودی نداشتید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بهبود علایم هنگام مصرف این دارو ها تا 4 هفته طول بکشد. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، همچنان از دارو استفاده کنید.

استفاده از لاک ناخن سیکلوپیروکس

  • فقط در ناخن ها و پوست اطراف آن استفاده کنید. از تماس با نواحی دیگر اجتناب کنید هر ناخن یا ماده ناخنی سست را با استفاده از ناخن گیر یا سوهان ناخن جدا کنید.
  • لاک ناخن را یک بار در روز (ترجیحا هنگام خواب) به همه قسمت های ناخن مبتلا بزنید. لاک را به طور یکنواخت روی تمام ناخن بزنید. در صورت امکان لاک ناخن را به زیر ناخن و پوست زیر آن بزنید. قبل از پوشیدن جوراب اجازه دهید لاک خشک شود(حدود 30 ثانیه). پس از مصرف دارو، قبل از استحمام 8 ساعت صبر کنید.
  • هر روز لاک را روی پوشش قبلی بزنید. یک بار در هفته لاک را با الکل پاک کنید. تا می توانید ناخن های آسیب دیده را با استفاده از ناخن گیر یا سوهان ناخن جدا کنید.
  • برای جلوگیری از چسبیدن در به بطری، اجازه ندهید که محلول دور سر بطری بماند. برای جلوگیری از خشک شدن محلول، درب بطری را بلافاصله پس از هر استفاده محکم ببندید.
  • درمان با لاک ناخن سیکلوپیروکس ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم اولیه بهبود یابد. حداکثر 48 هفته از لاک ناخن استفاده کنید، ماهانه ناخن عفونی جداشده را توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی جدا کنید و به صورت هفتگی توسط خود بیمار کوتاه شود تا درمان کامل شود .
  • دوره درمان را کامل کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت کاملا پاک شود، بهبود یابد. حذف دوز ممکن است خطر ابتلا به عفونت بیشتری را ایجاد کند که به داروهای ضد قارچ مقاوم است.

Ciclopirox

مصرف سیکلوپیروکس در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.

از ترشح دارو در شیر اطلاعی در دست نیست ، با احتیاط مصرف شود.

توصیه های دارویی سیکلوپیروکس

  • لاک ناخن سیکلوپیروکس اشتعال پذیر است. از استفاده در نزدیکی شعله آتش باز و استفاده از سیگار قبل از اینکه لاک کاملا خشک شود اجتناب کنید.
  • دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

روش نگهداری سیکلوپیروکس

تمام اشکال این دارو را در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگه دارید. هنگامی که یک بطری شامپو سیکلوپیروکس باز می شود، باید درمدت 8 هفته استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد داروی ضد قارچ ایتراکونازول

با داروی ضد قارچ وریکونازول آشنا شوید

پماد درموفیکس : موارد مصرف و فواید این دارو جهت درمان عفونت قارچی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا