دسته‌بندی نشده

۹ راه محافظت از پوست و مو در مقابل کلر موجود در آب استخر

محافظت از پوست و مو در مقابل کلر

محافظت از پوست و مو در مقابل کلر موجود در آب استخر یک امر بدیهی است خصوصا در فصل تابستان که بیشتر از استخرهای شنا استفاده می شود. کلر رشد میکروارگانیسم هایی مانند ویروس ها و باکتریها را کاهش داده و آب استخر را برای افراد سالم نگه می دارد . اما کلر موجود در آب استخر می تواند باعث خشکی پوست شده و اثرات تخریب کننده ای بر روی موها داشته باشد و اکثر ما پس از شنا در استخر شاهد موهای شکننده , خشک و حتی گاهی سبز شدن رنگ موهایمان هستیم .

آیا کلر موجود در آب استخر به موهای شما آسیب می زند؟

مطالعات علمی نشان می دهد که کلر در واقع موجب تغییرات شیمیایی در مو می شود. کوتیکول لایه خارجی موها است که از کورتکس و لایه داخلی موها محافظت می کند . چربی طبیعی موی شما ( سبوم) به محافظت از کوتیکول کمک کرده و باعث درخشش و ظاهر سلامت موها می شود . کلر موجود در استخر باعث می شود که مو چربی طبیعی خودش را از دست بدهد که این مسئله باعث خشک و شکنندگی و آسیب پذیری موها می گردد . حذف چربیهای طبیعی مو باعث می شود کوتیکول ترک بخورد و لایه داخلی مو در معرض آسیب قرار بگیرد که در نهایت باعث موخوره ( و شاخه شدن انتهای موها) می شود .

علاوه بر این کلر می تواند رنگ طبیعی موها را تغییر داده و آنها را به رنگ سبز تغییر دهد . برخی معتقدند که موهای سبز رنگ ناشی از تاثیر خود کلر است اما در واقع این رنگ حاصل واکنش کلر با فلزات موجود در آب استخر ( مانند مس) است که باعث آسیب موها می شود.

کلر موجود در استخرهای شنا چگونه به مو و پوست آسیب می زند؟

کلر به روش های مختلفی در زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرد و فقط در استخرهای شنا برای ضد عفونی کردن مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه برای استریل کردن آب آشامیدنی و تولید کالاهایی ماندد کاغذ و منسوجات ، رنگ و پلاستیک و داروها و .. مورد استفاده قرار می گیرد .

این ماده شیمیایی به عنوان یک عامل اکسید کننده شناخته می شود به این معنی که می تواند مواد دیگر را اکسید کند . این بدان معنی است که می تواند تشکیل رادیکالهای آزاد را سبب شود – مولکولهای مهاجمی که می توانند به سلولها ، پروتئین ها ، لیپیدها و DNA آسیب برسانند و اکسیداسیون بیش از حد می تواند منجر به التهاب ، بیماری و پیری شود.

با دانستن این نکات کلر می تواند پوست و موی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد . کلر نه تنها رطوبت و روغن های طبیعی پوست و مو را از بین می برد بلکه فرآیند اکسیداسیون قدرتمند آن – خورندگی نامیده می شود – می تواند موجب آسیب پایدار و ظهور چین و چروکی پوستی شود . کلر همچنین ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری پوست که برای عالی بنظر رسیدن ظاهر پوست لازم است را از بین می برد.

استخر

تماس مداوم با کلر موجود در آب استخر می تواند به تغییرات زیر منجر شود:

  • از بین بردن رنگ موهای رنگ شده
  • خشکی و شکنندگی موها
  • فر و وز شدن موها
  • عدم درخشش موها
  • ضعیف شدن و از دست رفتن حجم موها
  • خشکی و خارش پوست سر
  • از بین رفتن کوتیکول
  • ناخن های ضعیف و شکننده
  • خشکی و پوسته پوسته شدن موها
  • خارش و قرمزی و التهاب پوستی
  • واکنش های آلرژیک پوست ( مخصوصا در پوست های حساس)
  • بروز آکنه
  • تسریع روند پوستی پیر و ایجاد خطوط و چین و چروک پوستی

بدیهی است که هیچکدام از ما نمی خواهیم این موارد را پس از شنا در استخر تجربه کنیم.

چگونه پوست و موی خودمان را در مقابل کلر محافظت کنیم ؟

شما قطعا دوست ندارید به دلیل شنا در استخر دچار خشکی پوست و مو شوید . برای این کار نکات زیر را مورد نظر قرار دهید :

1-در استخرهای رو باز شنا کنید

در استخرهای رو باز گازهای حاصل از مواد شیمیایی موجود در آب وارد هوا می شوند – که باعث می شود این گازها کمتر مو و پوست شما را تحت تاثیر قرار دهند . این نوع از استخرها برای چشم ها , سینوس ها و ریه ها بهتر است . اگر می خواهید از استخرهای سربسته استفاده کنید حتما به دنبال استخرهایی با تهویه مناسب باشید .

2- قبل از ورود به استخر دوش بگیرید

پوست و موی خیس کمتر مستعد جذب آب کلرینه از استخر هستند . اطمینان حاصل کنید که قبل از ورود به استخر کاملا پوست و موهای شما خیس شود تا مقاومت شما در برابر کلر افزایش یابد.

3- از روغن یا نرم کننده مو استفاده کنید

کارشناسان مو به شما توصیه می کنند که قبل از رفتن به استخر از روغن های طبیعی یا نرم کننده های قوی مانند روغن نارگیل استفاده کنید . این مواد یک لایه محافظ بین موی شما و کلر و دیگر مواد شیمیایی موجود در استخر ایجاد کرده و همچنین باعث تقویت فولیکول های مو می شوند . با اینحال اگر از روغن استفاده می کنید حتما در استخرهای سرپوشیده از کلاه استفاده کنید . علاوه بر این در استخرهای رو باز نرم کننده و روغن مانع آسیب زدن نور خورشید به موهای شما می شوند.

4- حتما کلاه شنا بپوشید

پوشیدن کلاه بهترین راه محافظت موهای شما است خصوصا اگر در استخر مواد شیمیایی وجود داشته باشد . حتما پس از دوش گرفتن و استفاده از روغن و نرم کننده کلاه بپوشید . البته شما می توانید بدون شستن موها هم از کلاه استفاده کنید اگر از کیفیت محافظت کننده کلاه مطمئن هستید . اما برای حداکثر مقاومت در برابر کلر ابتدا باید موهای خودتان را شستشو دهید . اگر نمی خواهید از کلاه اسنفاده کنید موهای خودتان را با گیره بالا بزنید تا کمتر با آب در تماس قرار بگیرند.

اثر کلر بر پوست

5- لوسیون پوست استفاده کنید

مانند نرم کننده برای موها , لوسیون باعث ایجاد یک ماده محافظ روی پوست شما خواهد شد . علاوه بر این در استخرهای روباز استفاده از روغن و لوسیون ضد آفتاب الزامی است .

6- پس از شنا دوش بگیرید

با استفاده از یک شامپوی ملایم و فاقد سولفات پس از شنا در استخر پوست و موی خودتان را بشویید تا مواد شیمیایی را از بین ببرند . حسابی موهای خودتان را خیس کنید و بشویید زیرا شستشوی سریع می تواند باعث باقی ماندن کلر روی فولیکولها شود . اجازه بدهید جریان آب 5 دقیقه یا بیشتر موهای شما را از مواد شیمیایی پاک کند.

7- موهای خودتان را با سرکه سیب بشویید

شما همچنین می توانید از سرکه سیب به عنوان یک ماده شستشو دهنده استفاده کنید – این ماده همه مواد شیمیایی روی موهای شما را از بین می برد . سرکه سیب نه تنها کمک می کند از شر کلر خلاص شوید بلکه سایر مواد آسیب زای موجود در استخر مانند مس , نمک و ناخالصی ها و آلاینده ها را بی اثر می کند.

8- از نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید

استفاده از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها پس از شستشوی موها و پس از دوش و هنگام خارج شدن از استخر می تواند موهای شما را محافظت کند و سالم نگه دارد .

9- از خشک کن ها استفاده نکنید

از شانه های چوبی استفاده کنید تا پس از شستشو گره های موهای شما را باز کند . صرفنظر از سشوار و اتو مو باعث می شود آسیب کمتری به موها برسد . اجازه بدهید موها بطور طبیعی خشک شوند.

divider

بیشتر بخوانید :

۲۰ روش استفاده از روغن گل بنفشه برای زیبایی پوست و مو

خواص روغن کنجد برای پوست و مو و تاثیر آن در زیبایی شما

فواید باورنکردنی کپسول هیر برست در تقویت پوست و مو

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا