دسته‌بندی نشده

۶ مزیت شگفت انگیز برهنه خوابیدن برای سلامت بدن

برهنه خوابیدن و مزایای آن

برهنه خوابیدن به تنظیم دمای بدن شما کمک می کند . دمای بدن شما برای اینکه بخوابید باید 0.5 درجه کاهش یابد . برهنه خوابیدن به شما کمک می کند که دمای درونی بدنتان به سرعت از طریق پوست پراکنده شود و باعث می شود که سریعتر بخواب بروید . برهنه خوابیدن با افزایش مقدار چربی قهوه ای بدن باعث بهبود متابولیسم شما شده , از بروز بوی بد بدن جلوگیری می کند و کیفیت اسپرم را در آقایان بهبود می بخشد . ولی در صورت داشتن پوست حساس , توده عضلانی و متابولیسم پایه پائین از برهنه خوابیدن اجتناب کنید.

خوابیدن با حداقل لباس یک انتخاب عمومی نیست اما برای بسیاری از امریکایی ها (12%) و بریتانیایی ها (30%) این یک عادت ثانویه است . علاوه بر این تحقیقات نشان داده است بسیاری از مردم به دلیل راحتی و احساس آزادی بیشتر دوست دارند برهنه بخوابند. اما برهنه خوابیدن مزایایی هم دارد زیرا با ایجاد دمای مناسب باعث خواب راحتتر شما شده و گردش بهترهوا در بین قسمت های مختلف بدنتان را امکان پذیر می کند. با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا این مزایا را با دلیل اثبات کنیم .

1-برهنه خوابیدن باعث می شود سریعتر و عمیق تر بخوابید

استراحت شبانه خوب علاوه بر راحتی رختخواب به عوامل دیگری نیز بستگی دارد . این مسئله به شدت با دمای محیط , جنس لباس خواب شما و ملحفه های تخت شما بستگی دارد. همه این موارد دمای درونی بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد که بر خواب شما تاثیرگذار است . وقتی که شما می خوابید دمای درونی بدنتان عموما پایین می آید و دمای پوست شما افزایش می یابد زیرا گرما از طریق پوست دفع می شود.

نوشته های مشابه

برهنه خوابیدن به این روند کمک می کند و باعث می شود که دمای داخلی بدن شما خیلی سریعتر به محیط منتشر شود . در واقع , افرادی که دچار بی خوابی هستند دمای داخلی بدن آنها در رختخواب بالاتر از حالت طبیعی است زیرا پوست آنها نمی تواند به سادگی این حرارت را دفع کند.

گروهی از محققان دریافتند که اگر درجه حرارت پوست فقط کمی بالاتر از 0.4 درجه سانتیگراد حفظ شود افراد سریعتر می خوابند و موج های خواب عمیق آهسته تری تولید شده و زود بیدار نمی شوند.

اگرهمیشه از تهویه مطبوع یا بخاری برای حفظ دمای محیط استفاده می کنید این راه حل همیشه صحیح نیست و بهترین گزینه تغییر لباس های خوابتان یا برهنه خوابیدن است تا راحتتر بخوابید . یکی از مطالعات همچنین نشان داد که انتخاب لباس خواب مناسب بر اساس آب و هوا بسیار مهم است و درجه حرارت پایین تر باعث تسریع به خواب رفتن می شود.

برهنه خوابیدن

اگر قبل از خواب ورزش می کنید حتما برای دفع دمای درونی بدنتان که با ورزش بالا رفته است لباس های خودتان را دربیاورید و برهنه بخوابید.

بر اساس توصیه های بنیاد ملی خواب شما باید دمای بدن خودتان را برای خوابیدن به نصف کاهش دهید. پوشیدن لباس های نازک اجازه می دهد که بدن شما محیط خنک تری را تجربه کند و سریعتر و عمیق تر بخوابید.

خواب عمیق مزایای زیادی برای بدن دارد علائم پیری را برطرف کرده و ایمنی بدن شما را افزایش می دهد , بدن را ریکاوری می کند و به آزادسازی هورمون رشد کمک می کند که باعث تولید پروتئین , مصرف چربی های ذخیره شده در بدن می شود. البته لخت خوابیدن در زمستان های سرد کار درستی نیست مگر اینکه خانه خودتان را در حد مطلوبی گرم کنید.

2- با برهنه خوابیدن در خواب کالری می سوزانید

برهنه خوابیدن متابولیسم شما را افزایش می دهد که منتهی به کاهش وزن شما می شود . بدن شما نوعی چربی خوب دارد که چربی قهوه ای نامیده می شود این چربی کمک می کند که کالریهای مصرفی با تولید حرارت سریعتربسوزند و اعتقاد بر این است که برهنه خوابیدن یا خوابیدن در دماهای پایین تر مقدار این چربیها را در بدن افزایش می دهد .

سطح کورتیزول یا هورمون استرس هم نقش مهمی در اینجا دارد اگر شما کمبود خواب برطرف نشده داشته باشید روز بعد سطح هورمون کورتیزول بالاتر باقی می ماند و شما را مستعد خوردن کالریهای بیشتر ناشی از استرس خواهد کرد.

علاوه بر این کمبود خواب می تواند سطح هورمون گرلین – هورمون گرسنگی- را افزایش دهد که باعث می شود شما کالریهای بیشتری مصرف کنید . این یک حقیقت ثابت شده است که اگر شما به خوبی استراحت نکنید و خواب کافی نداشته باشید به احتمال زیاد وعده های غذایی بیشتری خواهید خورد .

3- برهنه خوابیدن باعث تقویت متابولیسم می شود

خواب خوب می تواند از بسیاری از اختلالات متابولیک، انواع دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری کند. کمبود خواب باعث افزایش کورتیزول، هورمون های گرسنگی و انسولین می شود که باعث کاهش تعادل قند خون می گردد.

وقتی که شما در دماهای پایین تر می خوابید مانند وقتی که در لباس نوزادی می خوابیدید بدن شما با تولید بیشتر چربی قهوه ای برای سوزاندن کالری بیشتر جهت تولید حرارت به این مسئله پاسخ می دهد . چربی قهوه ای همچنین به متابولیسم گلوکز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت کمک می کند. در واقع یکی از مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد افرادی که در اتاق های خنک تر می خوابند در طول زمان مزایای متابولیکی زیادی بدست می آورند.

مزایای برهنه خوابیدن

4- برهنه خوابیدن به گردش بهتر هوا در نقاط مختلف بدن شما کمک می کند

لباس های تنگ , شلوارهای جین و لباس های زیر چسبان اگرچه در روز زیبا هستند اما بدن شما باید شب ها بدون این لباس ها نفس بکشد . در مکان هایی که این لباس ها در تماس با پوست بدن هستند خصوصا در نواحی مفاصل و چین های پوستی بدن شما عرق می کند و ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود . درآوردن لباسها و برهنه رفتن به رختخواب به بدن شما فرصت هوا خوردن می دهد و مانع ایجاد بوی بد عرق می شود.

در خانم ها محیط گرم و مرطوب واژن زمینه مطلوبی برای رشد باکتریهای مضر و قارچها فراهم می کند که ممکن است تعادل مناسب میکروب های مفید واژن را برهم بزند . رسیدن هوا به بخش های تناسلی بدن مانند رفتن به دامان طبیعت است و روز بعد باعث احساس خوب و بوی خوش به جای بوی عرق می شود .

5 – برهنه خوابیدن کیفیت اسپرم ها را بهبود می بخشد

آقایان باید خوشحال باشند که برهنه خوابیدن مزایای بیشتری برای آنها دارد . در حالت عادی دمای بالاتر در کیسه بیضه ها با کیفیت پایین تر مایع جنسی مردان در ارتباط است . پوشیدن لباس های زیر تنگ در طول روز و شب می تواند می تواند دمای این منطقه را بیشتر افزایش دهد . این مسئله به نوبه خود می تواند کیفیت اسپرم و سلامت باروری را در آقایان به خطر بیاندازد.

6- با برهنه خوابیدن زندگی جنسی شادتری را تجربه خواهید کرد

برهنه خوابیدن می تواند زندگی جنسی بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد . البته نیازی نیست که ما اینرا به شما بگوییم این مسئله از نظری علمی ثابت شده است . تماس پوستی شرکای جنسی باعث تولید اکسی توسین هورمون عشق و آرامش شده و شما را برای همسرتان جذاب تر می کند.
نظرسنجی 1000 زوج بریتانیایی نشان می دهد زوج هایی که برهنه می خوابند در مقایسه با کسانی که با لباس های شیک و تنگ به تخت خواب می روند زندگی عاشقانه تری دارند . اکسی توسین همچنین می تواند سطح کورتیزول ( هورمون استرس) را کنترل کند و با تاثیرات چاق کننده آن مقابله کند.

برهنه خوابیدن و خواب بهتر

چه کسی دوست ندارد برهنه بخوابد!

لباس خواب می تواند نقش یک عایق حرارتی را برای بدن شما بازی کند و تا مقدار معینی راحتی برایتان به ارمغان بیاورد . برای کسانی که دارای پوست حساس هستند و تماس مستقیم پوست آنها با ملحفه های تخت خواب ممکن است برایشان مشکل ساز باشد برهنه خوابیدن ایده خوبی نیست.

برهنه خوابیدن افراد مسن و کسانی که توده عضلانی ضعیف یا متابولیسم پایه پایینی دارند نیز می تواند برای آنها مشکلاتی بوجود بیاورد.

درنهایت برهنه خوابیدن یا پوشیدن لباس های خواب گشاد یک انتخاب شخصی است که بستگی به متغیرهای گرمایی شما و میکرواقلیم آب و هوایی رختخواب و خانه شما دارد . انتخاب شما چیست برهنه می خوابید یا با لباس؟!

divider

بیشتر بخوانید:

۱۰ خوراکی شگفت انگیز برای درمان بی خوابی

خواب عمیق و راه حل هایی برای عمیق خوابیدن

6 دلیل اصلی نخوابیدن در شب

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا