دسته‌بندی نشده

۲۷ راه حل خانگی برای درمان بیماری روزاسه (Rosacea)

بیماری پوستی روزاسه چیست ؟

بیماری پوستی روزاسه اغلب با آلرژی پوستی یا اگزما اشتباه گرفته می شود، روزاسه ، التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت است که روی بزرگسالان تاثیر می گذارد. روزاسه معمولا در سه مرحله مختلف ظاهر می شود. مرحله پیشین و اولیه که با گرفتگی و سرخ شدن یا براق شدن پوست آغاز می شود.

قرمزی همچنان بر روی چهره تاثیر می گذارد و بیشترین آسیب به مرکز، به ویژه روی بینی اعمال می شود. اتساع رگ های خونی نزدیک به سطح پوست باعث قرمزی می شود. در اثر بدتر شدن علائم، روزاسه عروقی نامیده می شود، که در آن رگ های خونی کوچک متورم می شوند و به راحتی بر روی بینی و گونه دیده می شوند.

در این زمان، چربی پوست و شوره بروز می کند. روزاسه التهابی شامل برآمدگی های کوچک و قرمز و بثورات است که در سراسر بینی، گونه، پیشانی و چانه گسترش می یابد. این بیماری ممکن است به صورت چرخه ای و دوره ای تکرار شود و عود کند. متأسفانه، درمان خاصی برای روزاسه وجود ندارد ، اما می توانید علائم آن را کنترل کنید. داروهای خانگی که در این مقاله توصیه می کنیم می تواند علائم این بیماری را تا حدی کنترل کند.

علل و علائم بیماری پوستی روزاسه

هیچ کس واقعا علت دقیق رزاسه را نمی داند، اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی در بروز روزاسه نقش مهمی دارد. همچنین عوامل متعددی وجود دارد که می توانند علائم بیماری روزاسه را افزایش دهند مانند غذاها و نوشیدنی گرم، غذاهای تند، الکل، دماهای شدید، نور خورشید، استرس، خشم، ورزش شدید، حمام گرم، کورتیکواستروئیدها (داروهای کورتون) و مواد مخدر ، چرا که همانند برخی از داروهای فشار خون عروق خونی را متسع ساخته و باعث بروز علائم این بیماری می شوند.

اکثر افراد مبتلا به این بیماری علائم سیکلی و دوره ای را تجربه می کنند، که به این معنی است که آنها به مدت چند هفته تا چند ماه حالت گرگرفتگی را تجربه می کنند. نشانه ها و علائم از بین می روند اما مجددا عود می کنند. زمانی که روزاسه درمان نشده باقی بماند، این بیماری بدتر خواهد شد.

1. التهاب

دانشمندان جریان خون را در مناطقی که روزاس اتفاق می افتد اندازه گیری کردند و دریافتند که التهاب در این قسمت ها سه تا چهار برابر بیشتر از سایر نقاط است.. از آنجا که پوست در چهره ما از سیستم بسیار شکننده ای از عروق خونی تشکیل شده است، مشکلات جریان خون باعث بروز عوارضی در ظاهر پوست می شود.

2. آلودگی های پوستی و باکتری ها

همه ما موجودات میکروسکوپی دموتکس مایتس داریم .این ها در نزدیکی فولیکول های مو وجود دارد و باکتری هایی را حمل می کنند که می توانند پوست را تحریک کنند. افرادی که دچار بیماری رزاسه هستند مقدار بیشتری از این گونه های خاص را دارند یعنی تجمع آنها در پوست بیشتر است.

برای بعضی از افراد ممکن است داروهای ضدباکتری تجویز شوند، اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها می تواند برای سلامتی مخرب باشد.

3. رگ های خونی تخریب شده

رگ های خونی در صورت شبیه به بالن هستند که با جریان خون پر و خالی شده و باعث ظاهری نرمال در پوست می شوند.همانطور که ما بزرگتر میشویم، عروق کوچکتر و سفت و سخت می شود و به سرعت خالی نمی شود. فلاشینگ، همانطور که با روتاساژ اتفاق می افتد، عروق را پر می کند و وقتی که خالی نباشد، تورم باقی می ماند و در نهایت باعث ایجاد لکه های قرمز در زیر پوست می شود.

علائم بیماری پوستی روزاسه

  1. مناطق قرمز روی صورت
  2. جوش یا بثورات چرک، قرمز روی بینی، گونه، پیشانی و چانه
  3. تورم و قرمزی بینی (همچنین به عنوان رینوفیما شناخته می شود)
  4. رگهای خونی خفیف و قابل رویت روی بینی و گونه (تلانژکتازی نامیده می شود )
  5. احساس سوزش یا تحریک در چشم ها( روزاسه چشمی در 1 تا 2 نفر اتفاق می افتد)
  6. فلاشینگ یا سرخ شدن یا گرگرفتگی صورت

درمان های خانگی بیماری پوستی روزاسه

راههای متعددی برای کنترل و بروز علائم روزاسه وجود دارد از نحوه شستشوی صورتتان تا مصرف انواع ویتامین ها. توصیه می کنیم که داروهای خانگی زیر را برای درمان روزاسه امتحان کنید تا آسیب های پوستی را کاهش دهید و علائم بیماری روزاسه را که روی صورتتان نمایان می شود کاهش دهید:

1. دانه کتان

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن تخم کتان برای درمان التهاب کاملا اثبات شده اند. 1000 میلی گرم مکمل آن را مصرف کنید یا یک قاشق چای خوری از این روغن را سه بار در روز بخورید.

2. کمپرس سرد

در اثر روزاسه ، پوست تحریک شده و قرمز می شود. یک دستمال را در آب سرد فرو برده ، پارچه را روی صورت خود کمپرس کنید تا التهاب پوست را کاهش دهید. از این درمان در طول روز استفاده کنید.

3. چای بابونه

یک چای کیسه ای بابونه را به آب اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه، چای را فشار داده و مایع را در فریزر قرار دهید. قبل از انجماد آن را بردارید و سپس یک قطعه پارچه پنبه ای را در مایع بابونه سرد بغلطانید تا کمپرسرد برای تسکین پوست آسیب دیده ایجاد کنید.

4. کلاه

هنگام پیاده روی در هوای گرم و آفتابی، یک کلاه برای محافظت از پوستتان بپوشید تا از تماس مستقیم صورت با خورشید جلوگیری کنید.

5. لوسیون کالامین

پماد موضعی یا لوسیون کالامین به عنوان قابض برای تسکین موضعی خارش، درد و التهاب خفیف پوست ناشی از سم پیچک، سم بلوط و سم سماق به کار می‌رود. اکسید روی و اکسید فریک موجود در آن دارای اثر قابض بر پوست می‌باشد، به علاوه، باعث تسکین و بهبود پوست آسیب‌دیده نیز می‌شود. این دارو همچنین برای درمان قرمزی و خارش و تحریکات پوستی ناشی از روزاسه موثر است.

6. روی (زینک)

روی حاوی اجزایی است که می تواند پوست را درمان کند. 25 میلی گرم از مکمل زینک را دو بار در روز با وعده های غذایی خود مصرف کنید. همچنین غذاهای غنی از روی (زینک) مصرف کنید از جمله دانه های کنجد، گوشت گاو کم چرب، گوشت بره، تخم کدو و بادام زمینی مصرف کنید.

7. شنبلیله

گیاه چند منظوره ای است که به عنوان گیاه و ادویه در آشپزی استفاده می شود. برگ و جوانه آن نیز به عنوان سبزیجات مصرف می شوند. برای درمان علائم بیماری روزاسه، شنبلیله را در ظرفی بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه در آب جوش باقی بماند . سپس این عصاره را فیلتر کنید و از صافی بگذرانید. برای بهبود و کاهش علائم روزاسه این معجون را نوش جان کنید.

8. بلغور جو دوسر

برای درمان خارش پوست بلغور جو دو سر را در وان حمام بریزید و روی نواحی آسیب دیده پوست ماساژ دهید. بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان ها است که می تواند علائم روزاسه را درمان کند.

9. کرم ضد آفتاب

از آنجا که خورشید می تواند روی پوست صورت تأثیر بگذارد، کرم ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر تهیه کنید و صورتتان را از نور خورشید محافظت کنید.

10. روسری

برای محافظت از پوست در طول زمستان و آب وهوای بسیار سرد و خشک، با یک روسری یا اسکارف صورتتان را بپوشانید.

11. عدم دستکاری آکنه روزاسه

پوست تحریک شده و قرمز شده ناشی از روزاسه را با دست لمس نکنید و جوش ها را دستکاری نکنید.

12. انتخاب پاک کننده های ملایم

هنگام انتخاب پاک کننده مناسب برای صورتتان، محصولات ملایم را انتخاب کنید (مانند داو یا کرم نوتروژینا) . از انواع پاک کننده های حاوی الکل، که می تواند پوست را تحریک و خشک کند، اجتناب کنید. شما همچنین باید از محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی حاوی اکالیپتوس، رایحه خوشبو، منتول، نعناع یا نارون کوهی اجتناب کنید، زیرا ممکن است علائم پوستی روزاسه بدتر شود.

13. لوازم آرایشی با ته رنگ سبز

هنگام آرایش کردن برای پوشاندن علائم روزاسه، از لوازم آرایشی و کرم پودر هایی که دارای ته رنگ سبز یا زرد هستند استفاده کنید، زیرا برای کاهش ظاهر قرمز رنگ پوست مناسب می باشند.

14. بتا کاروتن

مصرف 25000 واحد بین المللی بتا کاروتن دو بار در روز می تواند پوستتان را بهبود دهد. بتاکاروتن نیز در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، شلغم، چای سبز، سیب زمینی، گشنیز، آویشن تازه و گرمک و طالبی یافت می شود.

15. ویتامین های B

برای پوست سالم مقدار ویتامین های B مورد نیاز بدنتان را افزایش دهید، به خصوص ویتامین B2 (ریبوفلاوین). اگر قصد مصرف مکمل را دارید، یک ویتامین ب کمپلکس که حاوی 100 میلی گرم است انتخاب کنید. تغییر رژیم غذایی به معنای افزایش غذاهای حاوی مقدار بالایی از ویتامین های B میباشد، مانند شیر، تخم مرغ، پنیر، سیب زمینی، بادام زمینی، گوشت، سبزیجات سبز و غلات کامل.

16. ویتامین C

ویتامین C با توانایی بهبود سیستم ایمنی بدن، موجب بهبود بسیاری از بیماری های پوستی می شود. سعی کنید 500 میلی گرم مکمل ویتامین C را سه بار در روز مصرف کنید. همچنین بهتر است مصرف غذاهای با ویتامین C بالا مانند فلفل قرمز شیرین، جعفری، بروکلی، گل کلم، توت فرنگی، پاپایا، گریپ فروت، کیوی و پرتقال را افزایش دهید


17. چای سبز

مطالعه ای که توسط آکادمی پوست آمریکا انجام شده است نشان داد که بیماران درمان شده با گل چای سبز، در مقایسه با افرادی که دارو دریافت کرده اند، 70 درصد کاهش می یابد. برای به دست آوردن خواص ضدالتهابی چای سبز، یک فنجان چای سبز را در یخچال قرار داده و حدودا سی دقیقه آن را سرد کنید.

یک پارچه پنبه ای تمیز را در چای سبز سرد کنید و آن را به منطقه آسیب دیده برسانید. شما همچنین می توانید چند فنجان چای سبز ارگانیک را در روز نوشید و از خواص آنتی اکسیدانی که باعث کاهش التهاب و مبارزه با رادیکال های آزاد می شود بهره مند شوید.

18. روغن های ضروری

روغن های مختلفی وجود دارند که به خوبی برای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و آرام بخش خود شناخته شده اند. روغن درخت چای، خواص ضد عفونی کننده قوی دارد و به عنوان یکی از اسانس های ضد باکتری شناخته شده است.

روغن اسطوخودوس حاوی خواص ضد التهابی، ضد قارچ، ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد میکروبی است.

برای تهیه یک روغن آرام بخش برای روزاسه یک قاشق غذاخوری روغن آوکادو با یک قطره روغن اسطوخودوس و یک قطره درخت چای را در یک بطری ترکیب کنید. هر شب قبل از استفاده بطری را کاملا تکان دهید و بر روی موضع بمالید.

19. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک هیدراته طبیعی پوستی است که در هنگام مصرف موضعی نیز به راحتی می تواند پوست را سم زدایی کند .که حاوی اکسین و gibberellins، هورمون هایی است که به کاهش التهاب و قرمزی کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که فقط آلوئه ورا خالص یا از گیاه آلوئه استفاده می کنید.

20. سرکه سیب

نوشیدن یک قاشق چای خوری سرکه سیب همراه با یک فنجان آب گرم و یک قاشق چای خوری عسل خام می تواند به شما کمک کند تا سطح pH خود را حفظ کنید و باکتری های روده ای را بهبود بخشیده و علائم روده را کاهش دهید.

سرکه سیب همچنین می تواند به صورت موضعی برای کمک به کاهش التهاب و قرمزی استفاده شود. برای استفاده، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 8 قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید. پنبه را در مخلوط بپوشانید و آنرا حدود 10 دقیقه به پوست خود بمالید و با آب گرم را بشویید و خشک کنید.

21. روغن بذر کتان

کتان سرشار از مواد مغذی است. این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می باشدکه نه تنها باعث کاهش التهاب میشود، بلکه باعث تقویت عملکرد مغز، بهبود خلق و تقویت پوست و مو نیز می شود. برای کمک به کاهش التهاب کلی در بدن، 1 قاشق چای خوری روغن یخ زده کتان را 3 بار در روز مصرف کنید.

22. خیار

استفاده از برش های نازک خیار باعث خنک شدن صورت شده و به کاهش تورم کمک می کند.خیار بهترین مرطوب کننده پوست می باشد.

23. بابونه

بابونه یک گیاه آرام بخش است که اغلب به عنوان یک دمنوش برای کاهش بی خوابی مصرف می شود. این گیاه حاوی روغن های ضروری و فلاونوئیدها است که پوست را تسکین می دهد و تسکین می دهد.

علاوه بر این، بابونه ضد التهابی قوی با خواص ضد باکتری و ضد آلرژی است. بهترین راه برای به دست آوردن خواص درمانی بابونه این است که تعداد کمی گل بابونه را در سه فنجان آب جوش قرار دهیم.

24. زرد چوبه

با توجه به مرکز ملی پزشکی مطالعات نشان می دهد که کورکومین، جزء اصلی زردچوبه ادویه هندی است و دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد سرطان است. علاوه بر این، کورکومین پوست را سم زدایی می کند و به سلول های آسیب دیده پوست کمک می کند. مطالعات نشان داده است که زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که باعث افزایش رشد و ضرب تعدادی از میکروب ها در پوست صورت می شود.

25. عسل

عسل به پوست شما کمک می کند رطوبت خود را حفظ کند بدون آنکه احساس چربی بر روی پوستان کنید. عسل خام، به خصوص عسل مانوکا، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. حتی طب سنتی، عسل را برای مدیریت زخم مزمن و سوختگی ها برای کمک به بهبود زخم و حفظ عفونت در خلأ استفاده می کند.

26. تغییر در رژیم غذایی

عدم تعادل باکتری های روده می تواند منجر به بدتر شدن علائم روده شود.در این حالت باید از خوردن مواد حاوی نشاسته و کربوهیدرات جلوگیری شود و به جای آن سبزیجات و میوه جات تازه را جایگزین کنید.. از غذاهای مرکبات و تند اجتناب کنید.

27. جلوگیری از استرس

استرس مزمن برای سلامتی شما خطرناک است و می تواند به بدتر شدن علائم روده بزرگ کمک کند. مقابله با استرس نه تنها به کاهش فرسایش و التهاب در چهره شما کمک می کند بلکه به بهبود کلی سلامت کمک می کند

چند راه برای مقابله با استرس عبارتند از تمرین یوگا، گوش دادن به آرام کردن موزیک، تماشای فیلم های خنده دار، یادگیری نحوه نفس عمیق، یادگیری نحوه صحبت کردن، آروماتراپی، ماساژ، مدیتیشن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا