دسته‌بندی نشده

۱۴ راهکار خانگی برای درمان مستی و خماری

درمان های خانگی مستی و خماری

برخی افراد بعد از زیاده‌روی در مصرف الکل دچار خماری می‌شوند و علائم خاصی را نظیر سردرد، حالت تهوع،استفراغ، سرگیجه و گیجی تجربه می‌کنند، بخصوص صبح روز بعد از شرابخواری این علائم تشدید می یابد. در بیشتر موارد، حالت مستی و خماری در عرض 24 ساعت برطرف می شود، به هرحال، با کمک روش های خانگی زیر می توانید علائم خماری را سریع تر درمان کنید. برای آشنایی با علل و علائم و راهکارهای خانگی درمان خماری با مجله دلگرم همراه شوید.

علل و علائم مستی و خماری

خماری واکنش مستقیم به نوشیدن بیش از حد الکل و وابسته به وزن فرد و سطح تحمل آنهاست – حتی یک پیک آبجو می تواند علائم خماری را در برخی افراد بروز دهد. نزدیک به 75 درصد از افرادی که این نوشیدنی های الکلی را تا حد مستی مصرف می کنند صبح روز بعد با حالت خماری بیدار می شوند. در حالت خماری، افراد علائمی مانند خستگی، تشنگی، سردرد، درد عضله ، درد معده، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، قرمزی چشم، بدخلقی و حساسیت به نور و صدا را تجربه می کنند.

نشانه ها و علائم رایج نوشیدن مشروبات الکلی

  1. تحریک بدن برای تولید ادرار بیشتر از حد معمول، که می تواند منجر به کم آبی بدن شود.
  2. تحریک معده و افزایش اسید معده.
  3. کاهش سطح قند خون، که باعث ضعف و لرزش می شود.
  4. خواب آلودگی، خماری و خستگی .
  5. انبساط عروق خونی که علت سردرد می باشد.

درمان مستی و خماری

راهکارهای خانگی درمان خماری

از آنجا که الکل باعث کم آبی بدن می شود، مهم است که مایعات از دست رفته بدن را دوباره جایگزین کنید. یکی از بهترین نوشیدنی ها برای جبران، آب است. قبل از خواب و در طول شب مقدار زیاد آب بنوشید. زمانی که از خواب بیدار می شوید روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب شروع کنید تا علائم خماری را درمان کنید.

سایر راهکارهای خانگی برای درمان خماری عبارتند از:

1- نان تُست و کراکر

با خوردن غذاهای ملایم مانند نان تُست و کراکر (بیسکویت کراکر) می توانید سطح قند خون خود را افزایش دهید و درد و ناراحتی معده را برطرف کنید. کراکر و نان تست سبوس دار، جزو بهترین کربوهیدارت‌ هایی هستند که سطح قند خون را افزایش می‌دهند.

2- قهوه در درمان خانگی خماری

برای درمان سردرد ناشی از خماری، دو فنجان قهوه بنوشید، که می تواند باعث کاهش تورم عروق خونی و درد پشت سر شود.

3- موز در درمان خانگی خماری

مصرف الکل بیش از حد می تواند مقدار کربوهیدرات ها و پتاسیم را در بدن کاهش دهد. موز نه تنها با تولید کربوهیدرات های پیچیده باعث تقویت و تغذیه شما می شود، ، بلکه انرژی زیادی را برای بدن فراهم می کند.

4- آب پرتقال یا گوجه فرنگی

فروکتوز موجود در میوه‌ها انرژی زیادی برای بدن فراهم می‌کند و الکل را دفع می کند. صبح بعد از یک شب خماری و مستی، سعی کنید مقدار کافی آب پرتقال یا آب گوجه فرنگی میل کنید زیرا هر کدام از آنها حاوی مقدار زیادی فروکتوز است.

5- نوشیدنی ورزشی گاتورید

از آنجایی که الکل باعث از دست رفتن آب بدن می شود.، برای جایگزینی مایعات از دست رفته بدن، یک بطری نوشیدنی ورزشی گاتورید میل کنید.

6- کمپرس یخ

یک کیسه پلاستیکی را با یخ خرد شده پر کنید و سپس برای رفع سردرد کمپرس یخ را روی ناحیه تپش سر قرار دهید. برای کاهش سردیِ زیاد یخ، کیسه یخ را در یک حوله خشک قرار دهید.

7- داروی پپتو بیسمول

اگر ناراحتی معده و حالت تهوع دارید، داروی صورتی رنگ پپتو بیسمول (Pepto Bismol) مصرف کنید . پپتوبیسمول داروی ضد اسید معده برای درمان ناراحتی‌های موقت معده و دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه، سوزش سر دل و تهوع است.

8- درمان خانگی مستی و خماری با عسل

از آنجا که فروکتوز می تواند به کاهش علائم خماری کمک کند، بنابراین چند قاشق غذا خوری عسل بخورید یا صبحانه مقداری کراکر را به عسل آغشته کنید و میل کنید. افزودن کمی عسل به نان تست می تواند سطح انرژی بدن را نیز افزایش دهد. فقط به باید داشته باشید که در طول روز بهتر است از پروتئین نیز استفاده کنید.

9- مصرف کربوهیدرات ها

مصرف الکل بیش از حد می تواند اسیدهای آمینه ضروری بدن را کاهش دهد ( کربوهیدارت ها بیشتر به عنوان بلوک های ساختمانی پروتئین شناخته می شوند). بنابراین مقدار کمی کربوهیدرات سالم بخورید تا اسیدهای آمینه ضروری را به جریان خون تان هدایت کنید.

10- زنجبیل در درمان خانگی خماری

چای زنجبیل می تواند علائم خماری را تسکین دهد و حالت تهوع را کاهش دهد. دو قاشق چایخوری پودر زنجبیل تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه باقی بماند. سپس نوش جان کنید.

11- خوردن

پس از نوشیدن مشروبات الکلی و خماری، توصیه می شود چیزی بخورید تا میزان الکلی که در خونتان نفوذ کرده کاهش یابد. معمولا هنگامی که شکم تان پُر باشد، راحتتر می توانید به عوارض مشروبات الکلی، علائم مستی و خماری غلبه کنید.

12- بویون (آبگوشت یا سوپ رقیق)

سوپ یا آبگوشت بویون جایگزین نمک و پتاسیم از دست رفته بدن پس از مصرف نوشیدنی های الکلی خواهد شد. سوپ بویون می تواند حاوی آب مرغ و سبزیجات باشد و یا آب گوشت رقیق از گوشت گاو کم چرب.

13- درمان خانگیمستی و خماری با آسپرین

برای کاهش سردرد خفیف و طولانی پس از نوشیدن مشروبات الکلی، دوز توصیه شده ای از آسپیرین، استامینوفن یا ایبوپروفن را مصرف کنید.

14- ویتامین C

پس از یک شب مصرف نوشیدنی های الکلی و برای درمان خماری، ویتامین C مصرف کنید. مصرف قرص های ویتامین C باعث تجزیه الکل بیش از حد بدنتان می شود.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

اعتیاد به الکل : ۱۷ درمان خانگی اعتیاد به الکل

راه های مناسب برای از بین بردن خماری و خواب آلودگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا