دسته‌بندی نشده

۱۳ راز تربیت یک دختر قوی و با اعتماد به نفس

13 راز تربیت یک دختر قوی و با اعتماد به نفس

چطور دختری قوی تربیت کنیم و قوی بودن به چه معناست ؟

دختران قوی احساس امنیت را درون خودشان پرورش می دهند. آنها یاد می گیرند در چه مواقعی چه کاری انجام دهند، چه تصمیم مثبتی برای زندگیشان بگیرند و چه کارهای مثبتی برای دیگران انجام دهند. آنها راجع به دنیای اطرافشان تفکر انتقادی دارند. احساساتشان را بیان می کنند و با مراقبت به دنبال درک احساسات و افکار دیگران هستند.

دختران قوی احساس خوبی درباره خودشان دارد و با دیدگاه “می توانم – انجام می دهم” تربیت می شوند. البته دختران قوی (مثل تمام ما) گاهی اوقات احساس نا امنی دارند و به خودشان شک می کنند اما این احساسات آنها را ضعیف نمی کند چون این دخترها یاد گرفته اند چطور با وجود مشکلات پیشرفت کنند. زندگی دخترانی که قوی تربیت می شوند با معنا و پر ارزش است.

در این مقاله با نظرات کارشناسان برای تربیت دختران قوی آشنا خواهید شد.

1. تشویق فرزند دختر برای پیگیری علاقه هایش

مشغول شدن فرزند دختر در زمینه ای که به آن علاقه دارد به او فرصتی برای ماهر شدن در چالش های پیش رو می دهد که به این ترتیب عزت نفس او به جای اینکه با وابستگی به ظاهر او افزایش یابد در ارتباط با انعطاف پذیری و تایید ارزش های درونی او بالا می رود.

علاقه و اشتیاق به او انگیزه می دهد تا مثلا به جای مشغول شدن با فیلم و سریال های آنلاین بسکتبال را پیگیری یا نواختن یک ساز را تمرین کند.

2. تاثیر حق انتخاب و تصمیم گیری در تربیت دختران قوی

هر زمانی که ممکن است بگذارید دخترتان برای زندگیش تصمیمات سازنده بگیرد. بگذارید با رعایت محدودیت هایی مناسب، لباس هایش را خودش انتخاب کند. به او درباره فعالیت هایی که می خواهد بعد از مدرسه در آنها شرکت داشته باشد و تعداد این فعالیت ها حق انتخاب بدهید. به یاد داشته باشید او با امتحان رشته های مختلف متوجه می شود چه چیزی را دوست دارد و از چه چیزی خوشش نمی آید.

شاید لازم باشد دخترتان مدتی کوتاه به فعالیتی (مثلا فوتبال) بپردازد اما وقتی تمام شد مشکلی ندارد چیز دیگری را امتحان کند.

3. شناسایی ارزش های خانوادگی و پرورش آنها در دختران

روش هایی را برای انتقال ارزش های خانوادگی به دخترتان به خصوص با مثال زدن در نظر داشته باشید. چه مواقعی در زندگی روزانه تان هست که می توانید به ارزش هایی که می خواهید دخترتان در رفتارش داشته باشد شکل دهید ؟

چه ویژگی ها و نقاط قوتی را می خواهید دخترتان همزمان با رشدش در خود تقویت کند ؟ جواب این سوالات را باید در رفتار خودتان جستجو کنید؛ والدین نزدیک ترین الگوها برای فرزندان هستند و از آنچه والدین به آن عمل می کنند یاد می گیرند.

4. تشویق دختران برای حل کردن مشکلات شخصی خودشان

وقتی پدر و مادرها حل مشکلات را بر عهده بگیرند دخترها مهارت های مقابله ای را که برای مدیریت موقعیت های مختلف لازم دارند در خود تقویت نمی کنند. از دخترتان درباره راه حل هایی که برای حل یک مشکل در نظر دارد و نتایج احتمالی آن سوال کنید.

بگذارید هر تصمیمی می خواهد بگیرد (با دلیل). حتی اگر با تصمیم او مخالف باشید با احترام به نظرات او به دخترتان حس کنترل بر زندگی شخصی اش را می دهید و به او نشان می دهید خودش مسئول تصمیماتش است.

5. او را به ریسک کردن فیزیکی تشویق کنید

دخترانی که خطر نمی کنند عزت نفس ضعیف تری از دخترانی دارند که ریسک می کنند و با آن مواجه می شوند. دخترتان را وادار کنید تا از ناحیه امنش فراتر برود؛ مثلا دختری را که می ترسد وادار کنید با دوچرخه از سرازیری پایین بیاید تا اینکه فقط یک تپه کوچک را فتح کند.

حتی باید به دخترانی که ورزشکار نیستند کمک کرد تا وقتی کم سن و سال هستند کمی مهارت فیزیکی و اعتماد به نفس را در خود پرورش دهند. چه در ورزش های فردی چه در ورزش های تیمی لازم است دختران در رابطه با تناسب اندامشان کاری برای ایجاد اعتماد به نفس در خودشان شکل دهند.

6. تاثیر کار تیمی در تربیت دختران

دخترانی که در مدرسه با دیگران همکاری دارند یا مشکلات را با همدیگر حل می کنند در ریسک پذیری های بزرگ یا رو به رو شدن با چالش ها بهتر هستند. این دخترها منطق و درک و احساس کاردانی باورنکردنی برای به انجام رساندن کارها دارند که تمام این ها احساس عزت نفس آنها را تا حد زیادی بالا می برد.

دخترتان را تشویق کنید تا در فعالیت های تیمی شرکت کند یا عضو سازمانی شود که اساس کارشان کار گروهی است.

7. اولویت قرار ندادن ظاهر دخترها و شخصیت قوی آنها

دخترتان را به سالم خوردن تشویق کنید؛ او را وسوسه نکنید بیش از حد بخورد. به نظرات او درباره غذا و دیگر موضوعات گوش کنید و نشان دهید ارزش منحصر به فرد بودن او را می دانید تا به این شکل به او کمک کنید خودش را به شخصی که دوست دارد باشد تبدیل کند.

درباره ظاهرش برای مهمانی یا ایده هایی که برای تغییر در ظاهرش دارد نظر بدهید. او نیاز دارد بداند شما به درونیات او اهمیت می دهد و شخصیتش را همان طور که تبدیل به خانمی جوان می شود تایید می کنید.

8. تاثیر مخالفت کردن و عصبانی شدن دخترها در تربیتشان

برای تربیت دختر قوی، او باید بتواند جلوی شما بایستد و حرف هایش شنیده شود تا بتواند یاد بگیرد همین برخورد را با همکلاسی ها، معلم ها، رئیس ها و دیگر افراد مهمی که در آینده با آنها آشنا می شود داشته باشد. دخترها نیاز دارنداگر با چیزی مخالفت می کنند دلایلشان شنیده شود. همچنین برای اینکه با یک سازگاری نا به جا از خواسته و اراده شان دست نکشند به حمایت نیاز دارند.

به دخترها کمک کنید تا درباره نحوه بیان احساساتشان و فردی که برای بیان احساساتشان انتخاب می کنند دقت داشته باشند. همه دخترها نمی خواهند احساساتشان را به راحتی بیان کنند به خصوص دخترهای خجالتی؛ اما با این حال شما باز هم می توانید به آنها کمک کنید تا این مهارت را در خود تقویت کنند.

9. اهمیت شنونده بودن برای دخترها در تربیت آنها

زمان هایی مشابه و قابل پیش بینی مثل وقتی رانندگی می کنید، پیاده روی می کنید یا قبل از مطالعه که دخترتان می داند شنونده حرف های او هستید انتخاب کنید و به حرف های او گوش کنید و وارد دنیای درون او شوید. بگذارید آنچه را درونش می گذرد و تجربه می کند به راحتی برای شما بازگو کند، لزومی ندارد حتما مشکل او را حل کنید فقط شنونده خوبی برای حرف هایش باشید.

عقایدی که دارد در نهایت همان هایی است که با آنها زندگی خواهد کرد و شاید لازم باشد برای ایجاد تغییر در آنها و کمک به او اول به خوبی به آنها گوش دهید.

گوش دادن فعال چیست و چطور تقویت می شود؟

10. تربیت فرزند دختر با محدودیت حضور او در شبکه های اجتماعی

این مورد به او زمان بیشتری می دهد تا ایده ها، خلاقیت و تصورات خودش از تجربه های دست اولش را که مستقیما خودش یاد گرفته گسترش دهد. وقتی بزرگ می شود، شبکه های پیام رسان او را به خود مشغول می کنند به همین دلیل داشتن قوانین و برنامه ای از همان اول به دخترتان کمک می کند همان طور که بزرگ تر می شود روی میزان استفاده اش از این شبکه ها کنترل داشته باشد.

حفاظت از کودکان در برابر خطرات فضای مجازی

11. تربیت و کمک به دختران در پردازش پیام های شبکه های اجتماعی

به او کمک کنید از محدود کردن تمرکزش بر ظاهر و مصرف گرایی که اغلب در شبکه های اجتماعی در صدر دیگر محتواها قرار دارد دوری کند. با کمک به دخترتان برای بررسی پیام هایی که در این شبکه ها می بیند و تقویت ایده هایش درباره آنها می توانید او را برای مقاومت در برابر کلیشه های گسترده در شبکه های اجتماعی آماده کنید.

به او کمک کنید به چیزی فراتر از آنچه بر آن تمرکز دارد فکر کند مثلا به او بگویید چرا اخیرا ظاهر فرد معروف مورد علاقه اش مسخره است و او را متوجه موضوعاتی در شبکه های اجتماعی کنید که او به آنها توجهی نداشته یا درباره آنها فکر نکرده.

با هم درباره الگوهایی که رایج می شود جستجو کنید و ببینید چرا چنین الگویی بین همه دخترها حتی دخترهای سه ساله رایج شده و همه به دنبال خریدن یک چیز خاص هستند.

12. تربیت موثر فرزندان دختر با اطلاع داشتن از مشغولیات ذهنی او

ما باید از دردهایی که دخترمان تجربه می کند اطلاع داشته باشیم تا احساس کند حرف ها و احساساتش پذیرفته و شنیده می شود و ما با او همدردی می کنیم. اما باید چنین تجربه ای را ارزیابی هم کنیم. به این ترتیب می توانیم با حفظ خونسردی و بدون اینکه تجربه مشابه خودمان را به آنچه فرزند دخترمان تجربه می کند نسبت دهیم شنوای حرف های او باشیم.

حتی اگر یک شباهت های سطحی وجود داشته باشد دخترتان تجربه های متفاوتی نسبت به تجربه های شما دارد. علاوه بر این او چیزی دارد که شما ندارید، او شما را دارد.

13. لذت بردن از تربیت دختر

داشتن یک دختر قوی می تواند هیجان انگیز و انرژی بخش باشد. فعالیت هایی پیدا کنید که هر دو شما از انجام آن با هم لذت می برید. شاید هر دو شما از آشپزی یا خوردن صبحانه، کوهنوردی یا خواندن کتاب با هم لذت ببرید.

سعی کنید همان طور که دخترتان بزرگتر می شود این رابطه را حفظ کنید؛ اگر گاهی اوقات اوضاع مشکل شود باید قدر این فعالیت ها و ارتباط نزدیک با دخترتان در حال انجام آنها را بدانید.

بیشتر بخوانید:

تربیت کودک دختر سخت است یا پسر + تفاوت بین این دو تربیت

اگر دارای فرزند دختر هستید بخوانید

ویژگیهای دختران نوجوان وبرقراری ارتباط درست با آنان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا