دسته‌بندی نشده

۱۳ خاصیت کپسایسن (کاپسی‌سین ) موجود در فلفل تند

کاپسی‌سین چیست ؟

کپسایسین یا کاپسی‌سین (به انگلیسی: Capsaicin) ماده‌ای شیمیایی از گروه کپسیکوم می‌باشد. این ماده در فلفهای تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود.

علت اصلی تند بودن فلفل‌ها کاپسی‌سین است. با اینکه فلفل طبیعت گرمی دارد، اما خوردن آن باعث خنکی و کاهش دما در بدن می‌شود. به همین دلیل مردم مناطق حاره و گرم، بیشتر فلفل مصرف می‌کنند

divider

خواص کاپسی‌سین

کاپسی‌سین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که سلول‌های بدن را از آسیب مولکول‌های رادیکال آزاد محافظت می‌کند و از خاصیت ضد باکتریایی نیز برخوردار است. این ماده سیستم قلبی عروقی را تحریک و سیستم هاضمه را تقویت کرده و درد روی پوست یا مفاصل بدن را تسکین می‌بخشد و برای مثانه به عنوان داروی ضد احتقان و ضد باکتری مؤثر است.

کاپسیسین نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد بلکه هنگام استفاده به شکل موضعی، میزان ورم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. فلفل با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی در معده و نابودی باکتریهایی که می‌توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می‌کند. خاصیت ضد باکتری فلفل از بروز اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می‌کند و این ماده غذایی یکی از منابع سرشار ویتامین ث و کاروتن‌ها است

1. کاهش زخم معده

تحقیقات نشان داده‌است که کاپسی سین موجود در فلفل، باعث کاهش بروز زخم معده می‌شود.کاپسی سین، موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده و تولید موکوس به وسیلهٔ دیوارهٔ معده می‌شود، بنابراین بافت معده در برابر ترشح اسید معده مصون باقی می‌ماند.

مطالعات نشان داده است، که خوردن ۲۰ گرم فلفل، حدود ۳۰ دقیقه قبل از خوردن یک عدد آسپیرین، از اثرات تخریبی این دارو بر بافت معده و دوازدهه، در اثر مصرف طولانی مدت مواد شیمیایی آن جلوگیری می‌کند.

2. کاهش ناراحتی معده در افراد الکلی

افرادی که در طولانی مدت الکل مصرف می‌کرده‌اند، اگر عادت به خوردن فلفل نیز داشته‌اند، بافت معده‌شان کمترین آسیب را دیده‌است. در حالی که بسیاری از مردم به غلط تصور می‌کنند، فلفل می‌تواند ناراحتی‌های معده را تشدید کند.

3. ضد سرطان

فلفل داروی ضد سرطان است. از فلفل می‌توان در درمان سرطان و حتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کرد. تحقیقات نشان داده‌اند کاپسی سین موجود در فلفل، به عنوان یک ترکیب ضد سمی عمل کرده و مانع از فعالیت ترکیبات سرطان‌زا در بدن می‌شود و از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کنند

4. آنتی اکسیدان

این سبزی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل ویتامین C و کاروتن است، طوری‌که در ۱۰۰ گرم فلفل دلمه‌ای قرمز یا سبز و فلفل معمولی خام به ترتیب ۱۴۰، ۱۲۰ و ۱۲۰ میلی گرم ویتامین C و ۳۸۴۰، ۲۶۵ و ۱۷۵ میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد.

5. کمک به کاهش وزن

غذاهای تندی که حاوی کپسایسین هستند، با افزایش‌ سرعت متابولیسم و ​​افزایش سوخت چربی در کاهش وزن بدن نقش دارند. همچنین می تواند در بهبود کم اشتهایی نیز کمک کننده باشد.

6. اثر فلفل در سرماخوردگی

در فلفل تند مقادیر فراوان ویتامین C وجود دارد که باعث شده این سبزی برای درمان سرماخوردگی مفید باشد. مصرف مرتب این سبزی در برنامهٔ غذایی، هم شدت و هم طول دوران سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. (در یک کیلو فلفل، ۳ برابر پرتقال با همان وزن ویتامین ث وجود دارد). این سبزی دارای خواص ضدعفونی کنندگی نیز هست.

کاپسی سین موجود در فلفل، به خصوص در فلفل معمولی، ترکیبی شیمیایی دارد که موجب تحریک سیستم ایمنی شده و به این سیستم در حمله به عوامل عفونی کمک می‌کند. این ترکیبات موجب تحریک معده برای ترشح اسید می‌شود. بنابراین افرادی که در برنامهٔ غذایی شان به‌طور مرتب از این سبزی استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند. در بعضی موارد استفاده از این سبزی بر روی پوست می‌تواند سبب آلرژی و حساسیتهایی شود از این رو به افراد توصیه می‌شود که در مصرف فلفل، بر روی پوست دقت بیشتری اعمال کنند.

7. کاهش چربی

دانشمندان انگلیسی و آمریکایی متوجه شدند، که ماده موجود در فلفل (کاپسی‌سین) موجب می‌شود، چربی‌های زیر پوست شکم کاهش یابد.

8. درمان انواع بیماری های پوستی

این ماده معجزه گر توانایی درمان انواع بیماری های پوستی، از جمله پسوریازیس را دارد.

کرم کاپسی سین التهاب را کاهش می دهد و به بهبود زخم خشک و خارش پوست کمک می کند اما، ممکن است بر روی پوست حساس باعث تحریک، سوزش جزئی و خارش شود.

خواص کپسایسین

9. درمان آفت دهان

جهت درمان و بی حس کردن آفت دهان، با پودر فلفل قرمز و آب میتوانید خمیر درست کنید و روی زخم بمالید.(مواظب باشید زبانتان آن را لمس نکند) ولی مواظب باشید بیشتر از دو بار در روز این کار را انجام ندهید.

10. کنترل دیابت

مطالعات نشان داده است که این ماده می تواند در کنترل دیابت نقش داشته باشد. اثبات شده است که مصرف غذاهای حاوی کپسایسین سطح انسولین و قند خون را تنظیم می نماید. همچنین می تواند به افرادی که به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند، کمک کند.

11. عمر بیشتر

مطالعه جدیدی که در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته و در مجله PLOS ONE منتشر شده میگوید:آزمایشی بر روی ۱۶ هزار نفر صورت گرفته که نشان می‌دهد احتمال مرگ این افراد (از هرنوع که باشد) با مصرف فلفل تند به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته و حدود ۱۳ درصد کمتر شده‌است. عامل این مسئله ماده کپسایسین است که در فلفل تند وجود دارد. البته هنوز محققین به درستی نمیدانند این ماده چطور اثر میکند

12. تندی فلفل

هنگامی که این ماده با مخاط دهان آغشته می‌شود مغز به‌طور اشتباه فکر می‌کند که آن قسمت داغ شده‌است. (مزه‌ای به نام تندی در دهان وجود ندارد). و آن قسمت را داغ (HOT) احساس می‌کند. که بسته به نوع فلفل، درصد این ماده فرق می‌کند.

13. محافظت از قلب

پژوهشگران پس از استفاده از کاپسی سین کاهش 85 درصدی مرگ سلول های قلب را مشاهده کردند. به گفته پروفسور کیت جونز، از دانشگاه سینسیناتی، کپسایسین موضعی اثر نامطلوب جدی به همراه ندارد و می توان به راحتی از آن در آمبولانس یا اتاق عمل به منظور پیشگیری از مرگ بافت عروق استفاده کرد.

کاپسیسین در انواع فلفل

این ماده در انواع فلفل با نسبت‌های مختلف وجود دارد.

  1. فلفل دلمه‌ای:تقریباً این ماده در آن وجود ندارد.
  2. فلفل سبز تند: با درصدهای مختلف وجود دارد.
  3. فلفل قرمز:نسبت به فلفل سبزتند به مقدار زیاد وجوددارد.
  4. فلفل قرمز هندی (فلفل هابانرو): بیشترین درصد کاپسی سین را داراست

چگونگی ساخت کرم کپسایسین

مواد لازم:

  • سه قاشق غذاخوری پودر فلفل کاین
  • یک فنجان روغن زیتون
  • نصف فنجان موم زنبور عسل رنده شده
  • یک ظرف دبل بویلر
  • یک ظرف شیشه ای که درب آن به خوبی بسته می شود

دستورالعمل:

  • پودر فلفل کاین و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و درون دبل بویلر بریزید.
  • دبل بویلر را برای 5 تا 10 دقیقه روی حرارت متوسط گرم کنید.
  • موم رنده شده را درون ظرف ریخته و تا زمانی که کاملا آب شود به هم زدن ادامه دهید.
  • این ترکیب را برای 10 دقیقه درون یخچال قرار دهید و سپس با قدرت به هم بزنید.
  • بار دیگر ترکیب را سرد کرده و به هم بزنید.
  • محصول نهایی را درون ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید.
  • این کرم را می توانید برای یک هفته و نیم نگهداری کنید.
  • کرم را هنگام احساس درد به صورت مستقیم روی موضع بمالید.
  • پس از استفاده، دست های خود را با سرکه رقیق شده شستشو دهید تا از پاکسازی کپسایسین باقیمانده روی آنها اطمینان حاصل شود زیرا در صورت تماس با چشم یا بینی موجب سوزش می شود.

احتیاط در مصرف کاپسیسین

اگر این ماده بیش از حد مجاز مصرف شود، ممکن ‌است باعث تهوع، درد معده، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود. در برخی افراد غذاهای حاوی این ماده ممکن است باعث ریفلاکس اسید معده شوند. اگر شما پس از خوردن غذاهای تند، اغلب دچار سوء هاضمه می شوید، بهتر است از مواد غذایی حاوی کپسایسین اجتناب کنید. فلفل همچنین می تواند مشکلات هضم را در افرادی که به سبزیجات حساس هستند، ایجاد کند. غذاهایی که دارای سبزیجات آلرژی زا هستند (مانند گوجه و بادمجان) ممکن است اثرات منفی از جمله حساسیت غذایی، آلرژی، التهاب روده، بیماری های خود ایمنی یا سندرم روده را برای افراد در پی داشته باشند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا