دسته‌بندی نشده

۱۱ خاصیت بی نظیر پتاسیم که تا بحال نمی دانستید!

خاصیت مفید پتاسیم :

پتاسیم ماده مغذی کلیدی است که برای حفظ الکترولیت و تعادل مایع در بدن استفاده می شود. این سومین ماده معدنی موجود و ضروری برای عملکرد بی نظیر ارگان های متعدد، از جمله مغز، قلب، بافت عضلانی و قلب است. پتاسیم همچنین نقش مهمی در حفظ آب بدن دارد و در کنار سدیم برای حفظ عملکرد سلولی بدن مهم است.

علائم کمبود پتاسیم :

عدم وجود مواد مغذی مشخص در بدن هرگز به نفع ما نبوده و پتاسیم هم یک استثنا نیست. کمبود این مواد معدنی ممکن است منجر به علائمی مانند ضعف عضلانی و خستگی شود. سایر نشانه های کمبود آن می تواند شامل ضربان غیر طبیعی قلب، سردرد، کم خونی، مشکلات قلب، درد روده، تورم غده، رفلکس های غیر فعال، فشار خون بالا و دیابت به عنوان عوارض جانبی شدید باشد.

کپسول و قرص پتاسیم
کپسول و قرص پتاسیم

منابع غذای کلیدی پتاسیم :

  1. میوه ها و مرکبات
  2. سبزیجات
  3. مرغ
  4. کلم
  5. آب میوه های تازه
  6. شیر
  7. آب نارگیل
  8. آواکادو
  9. سیب زمینی شیرین
  10. گوجه فرنگی
  11. لوبیا سفید
  12. اسفناج
  13. زردآلو

11 خاصیت پتاسیم :

1. تنظیم سطح قند خون :

افت سطح پتاسیم می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. کاهش قند خون منجر به علائمی مانند سردرد، عرق، لرزش، ضعف و نگرانی میشود. مصرف دوزهای کلرید سدیم و پتاسیم این مشکل را برطرف خواهد کرد. و دلیل آن این است که بیماران دیابتی تشویق می شوند که سطوح پتاسیم خود را تنظیم کنند تا بتوانند میزان انسولین و قند خونشان را با افزایش سطح قند خون خود در کل بدن کاهش دهند.

2. بهبود سلامت استخوان :

پتاسیم حتی برای تقویت استخوان شما نیز مفید است. پتاسیم باعث تثبیت اسید های مختلف بدن می شود و به حفظ و نگهداری کلسیم کمک می کند و برای دوام و استحکام استخوان به کار می رود. علاوه بر این، مطالعات انجام شده در موسسه لینوس پالین نشان می دهد که مصرف سبزیجات و میوه هایی که حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم هستند، باعث افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان ها می شود و درنتیجه طول عمر استخوان ها را افزایش می دهد.

3. بهبود مشکلات عصبی بدن:

پتاسیم تا حد زیادی به تنظیم الکتریکی مغز موثر است و به شدت بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. همچنین در فعالیت های مغز مانند یادگیری و حفظ حافظه دخیل است. علاوه بر این، بیماری هایی مانند صرع با اختلالات کانال های پتاسیم همراه است. در حقیقت، جریان پتاسیم است که نقش کلیدی در نورونهای پستاندار دارد.

4. فشار خون را تنظیم می کند :

پتاسیم مانند یک عنصر کلیدی عمل می کند که عادی بودن فشار خون در بدن انسان را حفظ می کند. این امر خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. تنظیم فشار خون یکی از مهمترین وظایف این ماده معدنی است.

5. کاهش استرس و اضطراب :

پتاسیم برای افراد مبتلا به حالت های ذهنی نامطلوب مانند استرس و اضطراب بسیار مهم است. پتاسیم شامل هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول است که البته مازاد آن می تواند برای بدن مضر باشد.

پتاسیم

6.حفظ تعادل آب :

پتاسیم کمک می کندتعادل آب بدن حفظ شود . تعادل سیال بدن باعث میشود تا به بدن کمک کند تا چندین عملکرد را به سرعت و با حفظ تعادل انجام دهد.، به همین دلیل است که خوردن موز بعد از رویدادهای ورزشی بسیار موثر است.

7. سیستم عصبی را تقویت می کند :

پتاسیم باعث افزایش کارایی و رفلکس عصبی می شود و پیام عصبی را به راحتی از یک قسمت بدن به سمت دیگر انتقال می دهد. این اتفاق به دلیل انقباضات عضله بوده و کمک می کند تا هر روز عملکرد خود را به خوبی انجام دهد

8. سطح آب بدن را تنظیم می کند :

پتاسیم یک الکترولیت عالی بوده و کمک می کند تا تعادل مایع در بدن را تنظیم کند.

9 . کاهش خطر ابتلابه سکته مغزی :

یکی از خواص اصلی خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، افزایش قدرت عضلانی و کاهش درد است. درد عضلانی، گرفتگی عضلات و ضعف عضلانی عوارض جانبی شایع پتاسیم کم میباشد.

10.سطح سلولیت را کاهش می دهد :

یکی از دلایل اصلی سلولیت، احتباس مایعات است. پتاسیم باعث از بین رفتن ضایعات داخل سلولی می شود.

11. تجزیه مواد غذایی مناسب و رشد بدن :

بدن انسان به پتاسیم نیاز دارد تا پروتئین ها و کربوهیدرات هایی را که مصرف می کنیم را مورد استفاده قرار دهد. شما همچنین نیاز به پتاسیم برای ساخت عضلات و پروتئین دارید. اگر در حال رشد هستید، در واقع تضمینی برای رشد سالم بدن شما می باشد.

divider

بیشتر بخوانید :

پتاسیم پابا و فواید مصرف پابا.کا (Paba.K)

غذاهای غنی از پتاسیم

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا