دسته‌بندی نشده

۱۰ عارضه باور نکردنی و جبران ناپذیر خوابیدن زیاد

آیا شما چیزی بهتر از فرا رسیدن وقت خواب سراغ دارید؟ اینکه خواب شبانه برای سلامتی بدن مفید است؛ یک مسئله اثبات شده علمی است، ولی باید این را هم در نظر بگیریم که اگر خواب از میزان استانداردش فراتر برود، به عنوان عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به دیابت و سکته‌های قلبی عنوان می‌گردد و حتی می‌تواند خطر مرگ را در افراد افزایش دهد.

خواب نرمال چند ساعت است؟

پس از مطالعات دقیق محققان به این نتیجه رسیده‌اند که پرخوابی عامل مرتبط با افزایش افسردگی و وضعیت نامطلوب اقتصادی افراد نیز می‌تواند باشد. این دو مورد ممکن است از دلایل منفی رعایت نکردن نکات بهداشتی این موضوع باشد.

برای مثال، آن دسته از مردمی که در شرایط اقتصادی ضعیف‌تری هستند، کمتر به رعایت موارد بهداشتی اهمیت می‌دهند و بنابراین برای ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی مستعد می‌شوند که این به نوبه خود ممکن است از جمله موارد خطرناک خوابیدن بیش از حد باشد.

مقدار خواب نرمال روزانه در روزها و شرایط مختلف زندگی متفاوت است که غالباً این به سن و میزان فعالیت روزانه و حتی سبک زندگی شما بستگی دارد.

برای مثال آن زمان که شما بیمار هستید و یا به هر دلیلی دچار استرس شده‌اید، به استراحت بیشتری نیاز دارید. ولی با اینکه این میزان متفاوت است، بنا به گفته متخصصان خواب نرمال چیزی بین هفت تا نه ساعت در طول شبانه‌روز است.

خواب زیاد چه عوارضی دارد؟

خواب نیاز فیزیولوژیک بدن است و باعث بازسازی تعادل جسمی، روحی و حفظ انرژی می شود. ما به طور متوسط در شبانه روز به 7 تا 8 ساعت خواب نیازمندیم.

تحقیقات نشان می دهد خواب کمتر از 3 ساعت و نیم و بیشتر از 8 ساعت و نیم، احتمال مرگ و میر را تا 15 درصد افزایش می دهد. بنابراین کم خوابی و پرخوابی هر دو می توانند خطرساز باشند.

در این میان خواب زیاد اگرچه بیماری نیست، ولی می تواند نشانه بیماری باشد به طوری که افرادی که بیش از حد می خوابند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و چاقی قرار دارند.

خوابیدن زیاد

خواب زیاد خستگی تمام وقت را به همراه دارد

خستگی تمام وقت: ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری تان زمان مشخصی ندارد، کارایی تان را نیز از دست می دهید.درست است که آخر هفته ها و روزهای تعطیل برنامه خواب همه به هم می ریزد اما با این حال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری تان را تنظیم کنید.

نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می کنند.

خواب زیاد خطر ابتلا به دیابت را به همراه دارد

ابتلا به دیابت: تحقیقات نشان می‌دهد خواب زیاد در طول شبانه‌ روز و یا کمبود خواب در طی شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. خواب بیش از حد اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.

هر چه افراد بیشتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می گردند و اضافه وزن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است.

خواب زیاد خطر ابتلا بیماری های قلبی را به همراه دارد

خطر ابتلا به بیماری های قلبی: بیماری های قلبی در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و در این میان خواب بیش از 9 ساعت در شبانه روی شانس ابتلا به این بیماری ها را تا 34 درصد افزایش می دهد. در این میان شانس ابتلای زنان به بیماری های قلبی ناشی از خواب زیاد، نسبت به مردان بیشتر است.

خواب زیاد خطر ابتلا به چاقی و افزایش وزن را به همراه دارد

افزایش وزن: تحقیقات نشان می دهد کم خوابی به میزان 27 درصد و خواب زیاد به میزان 25 درصد خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد. مسلما زمانی که شما بیشتر می خوابید، کمتر تحرک دارید و در نتیجه کالری کمتری هم می سوزانید.

خواب زیاد کاهش تمرکز را به همراه دارد

کاهش تمرکز: بر اساس تحقیقات انجمن طب سالمندان آمریکا، خواب مزمن و طولانی مدت می تواند تاثیرات منفی بر روی تمرکز در انجام کارهای روزمره داشته باشد.

خواب زیاد مرگ زودرس را به همراه دارد

مرگ زودرس: مطالعات اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان داده اند که خواب طولانی مدت با مرگ زودرس ارتباط دارد. البته هنوز علت دقیق این ارتباط مشخص نیست ولی ظاهرا التهاب در این میان نقش جدی دارد.

افزایش خواب و به تبع آن ابتلا به اضافه وزن و چاقی، التهاب در بدن را افزایش داده و خود عامل خطری برای ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس است.

خواب زیاد خطر ابتلا به افسردگی را به همراه دارد

افسردگی: خواب زیاد و افسردگی می توانند علت و معلول هم باشند به این معنی که هم افسردگی منجر به خواب طولانی مدت می شود و هم خواب بیش از حد، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. افراد مبتلا به پرخوابی دو برابر بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی هستند.

عوارض خواب زیاد

خواب زیاد خطر تخریب سلول های مغز را به همراه دارد

تخریب سلول های مغز: خواب زیادی قدرت عملکرد مغز را کاهش می دهد، زیرا باعث پیر شدن مغز می شود. در ضمن، خواب مفرط می تواند از نشانه های اختلالات روزمرگی یا مشکلات سلامتی باشد که به نوبه خود ممکن است منجر به تغییرات ساختاری مغز شده و عملکرد شناختی را ضعیف کند.

از طرفی مدت زمان خواب افراد مسن نشان می دهد که در آینده چقدر در معرض بیماری های اختلال شناختی از جمله فراموشی و یا مشکلات عروقی هستند.

خواب زیاد خطر بروز سر دردهای مکرر را به همراه دارد

بروز سردردهای مکرر: همانطور که بیان شد، خواب مفرط باعث اختلال عملکردی انتقال دهنده های عصبی مغز شده و درنتیجه، سردردهای مکرر، بیشتر سراغ افرادی که زیاد می خوابند، می آید.

در ضمن، خواب زیادی به ویژه صبح ها، باعث می شود تا زمان صبحانه و قهوه یا چای روزانه خود را از دست بدهید؛ بنابراین، گرسنگی و عدم دریافت کافئین- کسانی که به مصرف چای و یا قهوه عادت دارند- منجربه بروز سردرد می گردد.

خواب زیاد خطر بروز کمردرد را به همراه دارد

کمردرد: اگر مدت زیادی پشت میز بشینید و بعد تا لنگ ظهر بخوابید، قطعا کمردرد به سراغ تان می آید. زیرا، زیاد نشستن و خوابیدن بیش از اندازه هر دو سطح تحرکات بدنی شما را پایین آورده و در نتیجه باعث ضعف استخوان ها و همچنین کاهش حجم و قدرت ماهیچه ها می شوند.

divider

مطالعات صورت گرفته در بنیاد ملی خواب در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که هر شخص به طور میانگین و متناسب با سن، به چه اندازه خواب نیاز دارد :

  • 0 تا 3 ماه اول: بین 14 تا 17 ساعت
  • 4 ماه تا 11 ماهگی: بین 12 تا 15 ساعت
  • 1 تا 2 سالگی: بین 11 تا 14 ساعت
  • 3 تا 5 سالگی: بین 10 تا 13 ساعت
  • 6 تا 13 سالگی: بین 9 تا 11 ساعت
  • 14 تا 17 سالگی: بین 8 تا 10 ساعت
  • 18 تا 25 سالگی: بین 7 تا 9 ساعت
  • 26 تا 64 سالگی: بین 7 تا 9 ساعت
  • افراد بالای 65 سال: بین 7 تا 8 ساعت

اما پیش از اینکه بخواهید طبق سن و سال تان میزان خواب مورد نیاز خود را محاسبه کنید، بهتر است مشکلاتی که خوابیدن بیش از حد منجر می شود را دانسته و از همین الان جلوی آن را بگیرید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص پانکراتین و عوارض مصرف این دارو

عوارض جبران ناپذیر جوشکاری آرگون(TIG) برروی انسان

کاندوم خاردار : عوارض جبران ناپذیر کاندوم خاردار چیست ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا