گام به گام درس 14 فارسی هشتم
گام به گام درس 14 فارسی هشتم
جواب خود ارزیابی ها و فعالیت ها
نام درس : یاد حسین | موضوع : گام به گام | پایه هشتم
جواب خود ارزیابی ها و فعالیت ها
انتخاب سریع صفحه :
گام به گام فارسی هشتم / درس چهاردهم :: یاد حسین
خودارزیابی درس ١۶ فارسی هشتم
خود ارزیابی صفحه 100 فارسی هشتم
خود ارزیابی درس چهاردهم فارسی هشتم
1- در متن درس، به نام کدام حماسه سازان واقعه کربلا اشاره شده است؟
پاسخ: امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت علی اصغر (ع)
2- چرا حضرت عباس یکی از اسوههای جوانمردی در واقعه کربلا شمرده میشوند؟
پاسخ: چون ایشان با آن سن کم توانستند در برابر دشمن بایستند و در این راه شهید شوند
3- به نظر شما چگونه میتوان یاد شهدای واقعه کربلا را زنده نگه داشت؟
پاسخ: با جستوجو در اهداف آن بزرگواران با آگاه شدن از راهشان و پیروی از آن و عمل کردن به آن راه
جواب گفت و گو کنید درس 14 فارسی هشتم
1 درباره نقش نوجوانان در احیای اهداف قیام عاشورا در گروه گفتوگو کنید.
پاسخ: در این باره به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره می کنیم که می فرمایند: «تمام روزها عاشوراست و تمام زمینها کربلا» اگر تو حسین باشی و حسینی بیندیشی کربلا همه جا هست. ما میتوانیم به همین حدیث عمل کنیم و حسینی زندگی نماییم. (از مظلوم دفاع کنیم، آزاده باشیم و … )
2 شعر عاشورایی زیر از محتشم کاشانی را در کلاس بخوانید و آن را با شعر یاد حسین از فدایی مازندرانی مقایسه کنید.
باز این چه شورش است؟ که در خلق عالم است | باز این چه نوحه وچه عزا وچه ماتم است؟ |
باز این چه رستخیز عظیم است؟ کز زمین | بی نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است |
گویا، طلوع میکند از مغرب آفتاب | کآشوب در تمامی ذرات عالم است |
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست | این رستخیز عام، که نامش محرم است |
پاسخ: قالب شعر محتشم کاشانی غزل است، اما به وقایع بعد از حادثه ظهر عاشورا می پردازد.
قالب شعر یاد حسین (ع) غزل می باشد و طوری شعر سروده شده است که گویی اکنون این وقایع در حال رخ دادن است و شاعر در این شعر به بیان وقایع جان سوز و گداز عاشورا و اندوه و غم خود نسبت به شهادت امام و یازانش می پردازد.
جواب فعالیت های نوشتاری فارسی هشتم درس 14
فعالیتهای نوشتاری صفحه 101 فارسی هشتم
1- واژههای متضاد را از متن درس بیابید و آنها را کنار یکدیگر بنویسید.
پاسخ: بر (خشکی) ≠ بحر (دریا) – تر (خیس) ≠ خشک – بزرگ ≠ کوچک – تشنه ≠ سیراب
2- در مصراع اول بیت چهارم درس، گروههای اسمی را بیابید و نوع وابستههای هر یک را مشخص کنید.
پاسخ:
با لب (هسته) خشک (وابسته پسین (صفت بیانی)) دل (هسته) سوخته (وابسته پسین (صفت بیانی)) دیده (هسته) تر (وابسته پسین (صفت بیانی))
3- از متن درس، یک جناس بیابید.
پاسخ: با لب خشک و دل سوخته و دیدهی تر غرقه بحر بلا بود در آن بر تشنه
4- از متن درس ، سه گروه اسمی بیابید که در آنها صفت اشاره به کار رفته باشد.
پاسخ: آن (وابسته پیشین) خسرو (هسته) بی لشکر (وابسته پسین)
آن (وابسته پیشین) روز (هسته)
آن (وابسته پیشین) بر (هسته)
فرصتی برای اندیشیدن صفحه 106 فارسی هشتم
1- دو متن روان خوانی «آقا مهدی» و «شوق آموختن» را از نظر محتوا و پیام، با هم مقایسه کنید.
پاسخ: محتوای هر دو داستان در مورد جنگ است اما در داستان آقا مهدی خط مقدم و رزمندگان حضور دارند. در داستان شوق آموختن رزمندگان پشت جبهه آن هم در خاک دشمن نه به عنوان رزمنده بلکه به عنوان اسیر حضور دارند. داستان آقا مهدی حول محور فرمانده میچرخد و شخصیت دوست داشتنی فروتن را به خواننده منتقل میکند و داستان شوق آموختن حول محور یک رزمنده ساده دل روستایی میچرخد که پاکی و صداقت دارد و با تلاش و کوشش خود آن هم در اردوگاه عراقیها از بیسوادی به بالاترین مراتب علمی میرسد.
2- چه عواملی میتواند شوق آموختن را در نوجوانان ایرانی، تقویت کند؟
پاسخ: انگیزه و انگیزش بیرونی و درونی، هدف داشتن، مشخص بودن مبدأ و مقصد، ابزارهای موجود برای آموختن، پاسخ به سوال چرا آموختن و برای چه آموختن؟ و…
⚜ پیشنهاد میشود برای دیدن درس بعدی گام به گام فارسی هشتم از مطلب جواب درس 16 فارسی هشتم دیدن فرمایید
جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.