دسته‌بندی نشده

کیست شبکه کوروئید چیست؟

کورویید(کیست شبکه ی کوروئید)

کیست شبکه کوروئید جنین، خطرناکه؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

کورویید(کیست شبکه ی کوروئید)

کورویید(کیست شبکه ی کوروئید)

شیوع یک درصدی در بارداری دارد و حدود 79 درصدشان تا 23-4 از بین می روند و تعدادی هم تا هفته 28 از بین می روند. زمان مشاهده شان بیشتر در گزارش های روتین سه ماهه دوم و سوم گزارش شده اند اما به این معنی نیست که در سه ماهه سوم بوجود امده اند. از حدود هفته 13 ظاهر می شوند . اهمیت آن در بررسی نشانه های جانبی است که اگر موردی بود برای بررسی های بیشتر فرستاده شود و ما تنها با مانیتور کردن کیست انرا پیگیری می کنیم.

کورویید(کیست شبکه ی کوروئید)

کیست های کوروئید پلکسوس در سونوگرافی های روتین سه ماه سوم شایع دیده می شوند. اما اگر این کیست ها تنها یافته ها باشند و ناهنجاری در کنارشان نباشد، چندان نگران کننده نیستند و در سه ماهه سوم خودبخود محو می شوند. در برخی منابع هفته 23 و 24 را زمان محو نام برده اند زیرا تغییرات طبیعی اندازه بطنهای طرفی مغز جنین است. بنابراین اگر این کیست تنها یافته غیر طبیعی سونو باشد، مهم نیست و دو هفته یا یکماه بعد می توان سونوی پیگیری داد اما اگر اندازه اش بزرگ باد و یا چندتایی باشد و یا در سونوی فالواپ بزرگتر شده باشد می تواند نشانگر هیدروسفالی باشد. .

سیستی از نوع خوش خیم و گذراست که در اثر پیچش نورواپیتلیال رحمی بوجود می آید. این تجمع مایعات درون مغز را نباید با کیست های کورویید بزرگسالان اشتباه بگیرید که در اتوپسی بیشتر بالغین دیده می شود.از هر 8 تا 10 بارداری در یک مورد دیده می شود. سیست هیچگونه لایه اپی تلیالی ندارد و یک سیست واقعی هم نیست بلکه بیشتر حفره ای که با مایع شفاف و بقایای سلولی پر شده است. اندازه ی آن متغیر و بین یک تا سه سانتیمتر قطر دارند. معمولا اگر چندتایی و یا بسیار بزرگ باشند کمی نگران کننده است.

کورویید(کیست شبکه ی کوروئید)

در مواردی که کیست به تنهایی است مشکلی ندارد ولی اگر ناهنجاری دیگری همراهش باشد، موارد زیر می تواند تشخیص داده شود:

تریزومی 18، در 50 درصد تریزمی های 18 این سیست دیده می شود. در تریزومی21، در نشانگان کلاین فلتر، در نشانگان ایکاردی محل: بیشتر در بطن های جانبی دیده می شود. در موارد بسیار نادری اگر این سیست رشد کند و محدود نشود منجر به هیدروسفالی انسدادی خواهد بود.یک مورد داشتم که در ماه نهم با سیست به قطر 9.8 سانتی متری مراجعه کرد و گویا تحت نظر بودند و در گزارش ان تیِ و سونوهایش از 16 هفتگی گزارش شده بود و وقتی در هفته 36 فهمیدند ناچار شدند بدلیل هیدروسفالی زایمان را سزارین انجام دهند و تا چند ماهی که پیگیری کردم در بیمارستان های تخصصی نوزادان در رفت و امد بودند شوربختانه همکار محترم زنانی مان مورد را ندیده بود و به شکایت و … کشیده شد.

اما مشکل تنها حضور سیست نبود و اندازه اش بسیار بزرگ و ان تی هم مشکوک داشت که گویا سرشان شلوغ بود و گزارش را ندیدند.سیست ها اغلب خودبخودی، در سه ماه سوم از بین می روند معمولا تا هفته 24 و معمولا با نقایص عصبی همراه نیستند اما اگر ریسک فاکتور دیگری همراه شان بود بررسی ها را بیشتر، می کنیم.

نگاه سونوگرافیست ها به کیست های کورویید:

کورویید(کیست شبکه ی کوروئید)

کیست شبکه کرویید یکی از سافت مارکرها بشمار می رود به ویژه در تریزومی 18. اگر کیست ها، یکطرفه و زیر 10 میلیمتر باشد و آنومالی مینور یا حتی ماژور دیگری دیده نشود، نیاز به اقدام تشخیصی تهاجمی نیست چون که کیست کوروبید به تنهایی برای اصلاح ریسک غربالگری ضریب 1 میگیرد. تنها برای این مادران باید آنومالی اسکن دقیق انجام داد همراهبا اکو قلب جنین . حتما دستهای جنین رو از نظر clenched hand و foot چک کرد. این کیست ها تا 32 هفته تحلیل میروند. اگر پدر و مادر نگران باشند که 3 تا 4 هفته بعد سونو از نظر سایز کیست انجام می شود.

———————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا