دسته‌بندی نشده

کمال الملک، نقاش افسانه ای ایرانی کیست؟ + فیلم

محمد غفاری ملقب به کمال الملک از نقاشان بزرگ ایران زمین بوده است که مورد توجه پادشاهان قاجار قرار گرفت و توانست جز افراد پر نفوذ در دربار قاجار مخصوصا ناصرالدین شاه باشد. در این ویدیو که از تولیدات اختصاصی دلگرم است، سعی کردیم موفقیت ها و زندگینامه کمال الملک چه در ایران و چه در اروپا را بیان کنیم، پس برای بهتر شناختن این نقاش افسانه ای، حتما ویدیوی زیر را ببینید و با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

محمد غفاری مشهور به کمال الملک یکی از پرآوازه ترین و بانفوذترین شخصیت های تاریخ هنر معاصر ایران است. او در طول حیاتش ۱۷۰ تابلوی نقاشی خلق کرد که برجسته ترین آنها، تابلوی تالار آینه است.

او بعد از کشیدن این تابلو از طرف ناصر الدین شاه لقب کمال الملک را دریافت کرد. نوآوری های او در سبک و روش نقاشی نه تنها او را به پدر نقاشی ایران تبدیل کرد، بلکه باعث شد فصل جدیدی در هنرهای تجسمی ایران آغاز شود.

کمال الملک در شهر کاشان و در سال 1224 در خانواده ای سرشناس و هنرمند به دنیا آمد. از تنور تکه ذغالی بر می داشت و روی دیوارها ،ورقهای حساب و کتاب پدر ،زین اسب ها و گاهی دور از چشم پدر و مادرش بر روی دیوار سفید شده با گچ اتاق نقاشی می کرد .نقشهای مختلفی می زد و بیشتر درخت صنوبر را می کشید که روی تپه کنار نهر روییده بود.

پدر محمد نیز در کشیدن منظره و نقاشی و چاپ سنگی استعداد زیادی داشت به همین دلیل خیلی زود فهمید که فرزندش در نقاشی استعداد دارد و او را برای جدی گرفتن نقاشی ،تشویق و راهنمایی کرد . محمد را بعد از پایان تحصیلات ابتدایی در زادگاهشان به همراه برادر بزرگترش ابوتراب برای ادامه تحصیل در رشته نقاشی به مدرسه دارالفنون در تهران فرستاد. هر دو برادر در این مدرسه به تحصیل در نقاشی پرداخته و موفقیت های بزرگی بدست آوردند.

یکی از آثار موفق محمد در دارالفنون، پرتره اعتضاد السلطنه، رئیس وقت مدرسه دارالفنون بود. این نقاشی هنگام بازدید ناصر الدین شاه از این مدرسه مورد توجه او قرار گرفت.

از آن پس محمد به استخدام دربار درآمد و به سفارش ناصر الدین شاه چندین تابلو کشید. بعد از نقاشی تابلوی «تالار آینه»، ناصرالدین شاه به او لقب کمال الملک داد. مهارت خیره کننده ی کمال الملک در نقاشی، باعث شد ناصرالدین شاه خود را به شاگردی او درآورد.

کمال‌الملک در سال ۱۲۷۶ خورشیدی پس از ترور ناصرالدین‌شاه برای تحصیل به اروپا رفت. او بیش از سه سال در فلورانس، رم و پاریس گذراند و در موزه‌ها به رونگاری از آثار نقاشانی چون رامبرانت و تیسین پرداخت. او در پاریس با فانتون لاتور، نقاش سرشناس فرانسوی آشنا شد. لاتور، کمال الملک را به شاگردانش معرفی و به آنها توصیه کرد: “ازتابش و حرارت این آتش بهره بگیرید”.

سفر اروپا تأثیری مثبت در اسلوب کار و حتی طرز دید او گذاشت. کمال‌الملک در سال ۱۲۷۹ به دستور مظفرالدین‌شاه به ایران بازگشت و کار در دربار را ادامه داد ولی عملاً نتوانست با خواست‌های شاه جدید کنار بیاید. سپس به عراق رفت و چند سالی در آنجا ماند. سال‌های ۱۲۸۱ تا ۱۲۸۳ خورشیدی پرده‌های «زرگر بغدادی» و «میدان کربلا» را نقاشی کرد و بعد به ایران بازگشت و مدرسه “صنایع مستظرفه” را تاسیس و مدیریت آن را بر عهده گرفت. او در این مدرسه شاگردان بزرگی تربیت کرد.

آثار کمال الملک بعد از دو قرن به تلفیق سنتهای ایرانی و اروپایی پایان داد. می توان او را آغازگر نقاشی مدرن در ایران دانست که در نقاشی آثار خود از سنتهای متداول نقاشی در زمان خود فاصله گرفته بود. بعد از او نقاشی نگارگری ایرانی کمرنگ تر شد و سبک نقاشان ایرانی تغییر کرد. سرانجام کمال الملک درسن 95 سالگی و روز یکشنبه 27 مرداد سال 1319ه.ش بر اثر کهولت سن بیمار شد و در گذشت.

در پایان معروف ترین آثار او را می توانید در انتهای ویدیوی بالا ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا