جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کاربردهای درمانی آمپول استرپتوزوسین چیست؟_65792e1470955.jpeg
کاربردهای درمانی آمپول استرپتوزوسین چیست؟_65792e1470955.jpeg

کاربردهای درمانی آمپول استرپتوزوسین چیست؟

سرفصل های این مقاله

موارد مصرف و عوارض جانبی استرپتوزوسین

استرپتوزوسین (Streptozocin) با نام تجاری زانوسار (Zanosar) یک داروی ضد سرطان و آلکیله کننده می‌باشد که از رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کند. این دارو برای درمان نوع خاصی از سرطان پانکراس٬ سرطان لوزالمعده استفاده می‌شود.

استرپتوزوسین یک آنتی بیوتیک ضد سرطان است که برای درمان تومورهای سلول جزیره‌ای (پانکراس درون‌ریز) و تومور و سندرم کارسینوئید استفاده می‌شود.

مقدار و روش درست مصرف داروی استرپتوزوسین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی استرپتوزوسین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ ین دارو نیز یک قرص دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

استرپتوزوسین زیر نظر پزشک مجرب به صورت وریدی تزریق می‌شود. دوز استرپتوزوسین دریافتی شما بستگی به قد ، وزن و وضیت بیماری شما دارد. در دوران استفاده از استرپتوزوسین مایعات بیشتری مصرف کنید.

مکانیسم اثر استرپتوزوسین

اثرات سمی آن از طریق اتصال به رشته های DNA که در نهایت به مهار ساخت DNAمنجر می گردد،اعمال می شود. اثرات دیابتوژنیک این دارو به خاطر جذب آن توسط سلول های جزایر بتا لوزالمعده و اثرات سمی آن بر روی این سلول ها است.

فارماکوکینتیک استرپتوزوسین

متابولیسم دارو کبدی است و نیمه عمر نهایی آن حدود 35 دقیقه برای دارو و 40 ساعت برای متابولیت های آن است. دفع دارو عمدتاً کلیوی و همچنین از دستگاه تنفس است.

Streptozocin

مصرف استرپتوزوسین در دوران بارداری و شیردهی

استرپتوزوسین می‌تواند به جنین آسیب برساند و یا باعث نقائصی در هنگام تولد نوزاد شود٬ اگر شما از این دارو استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

هنوز معلوم نیست که این دارو می تواند به شیر مادر عبور کند و یا به کودک شما آسیب برساند، قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید .

توصیه های دارویی استرپتوزوسین

1- استرپتوزوسین را می توان به صورت تزریق سریع داخل وریدی و یا انفوزیون سریع داخل وریدی و یا انفوزیون کوتاه مدت ( 15-10 دقیقه ) و یا طولانی ( طی 6 ساعت) تجویز کرد.
2- به خاطر احتمال بروز عوارض کلیوی، تزریق داخل شریانی دارو توصیه نمی شود.
3- به خاطر احتمال بروزکاهش قند خون هنگام تزریق، محلول دکستروز تزریقی باید در دسترس باشد.
4- بین دوره های درمان استرپتوزوسین باید 6-4 هفته فاصله باشد تا در صورت بروز سمیت کلیوی امکان کنترل آن باشد.

هشدار درباره مصرف استرپتوزوسین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی استرپتوزوسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

تداخلات دارویی استرپتوزوسین

قبل از استفاده از این دارو با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید ( حتی ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و … ) مشورت نمایید.

داروهایی که ممکن است به کلیه آسیب برسانند (به عنوان مثال، آنتی بیوتیک سفالوسپورین [به عنوان مثال، جنتامایسین]، آمفوتریسین B، سیکلوسپورین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی [NSAID ها] [به عنوان مثال، ایبوپروفن]، تاکرولیموس، وانکومایسین).

  • سایمتیدین.
  • دوکسوروبیسین.

آمپول

عوارض جانبی مصرف استرپتوزوسین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • کبودی،تورم، قرمزی و درد در محل تزریق
  • علائم مشکلات کلیوی
  • تهوع. استفراغ . اسهال
  • افت فشار خون
  • کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون
  • تب، لرز و استفراغ شدید: در این صورت سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از استرپتوزوسین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط نگهداری از استرپتوزوسین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

معرفی داروی ضد سرطان فلوتامید

همه چیز در مورد داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین

معرفی کامل داروی ضد سرطان ایفوسفامید

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: