دسته‌بندی نشده

چگونه قطعات داخلی کیس کامپیوتر را گردگیری کنیم؟

اصول گردگیری داخل کیس در ۸ مرحله

زمان گردگیری کیس کامپیوتر بسته به محیط کار یا منزل شما متغیر خواهد بود. اما به طور کلی هر ۶ ماه یکبار باید داخل کیس را گردگیری نمود. برای دانستن نحوه گردگیری داخل کیس کامپیوتر با این مطلب همراه ما باشید.

در این مطلب به نحوه گردگیری داخل کیس کامپیوتر می پردازیم. چرا که در طول زمان گرد و خاک و غبار زیادی وارد دستگاه شده و این موضوع سبب می شود دستگاه خنک کننده یا فن سیستم شما ضعیف شده و یا از کار بیفتد. این بخش از رایانه مانع از انتشار بیش از اندازه گرما در رایانه شده و از خراب شدن سیستم جلوگیری می کند.

بهترین روش تمیز کردن کیس کامپیوتر

باید بدانید که حرارت و گرما صدمه جدی به سیستم وارد می کند. از این رو نیاز است هر ۶ ماه یا یکسال یک بار به گردگیری داخل کیس اقدام کرد. قابل ذکر است برای رایانه های رومیزی هر ۱۲ ماه و برای رایانه هایی که روی فرش قرار دارند هر ۶ ماه یک بار باید گردگیری صورت گیرد.

به این ترتیب کیس رایانه خود را روی محیط بلند و دور از گرد و غبار بگذارید. باید گفت زمان گردگیری کیس به محیط کار یا منزل شما بستگی دارد. این که رایانه شما در چه مکانی از اتاق قرار دارد هم تاثیر گذار است. هنگامی که کیس روی زمین باشد، گرد و خاک بیشتر، پرز و آلودگی به راحتی به فن و فضای کیس نفوذ می کند.

راهنمای تمیز کردن گرد و غبار از کیس کامپیوتر

حتی اگر در نزدیکی کیس سیگار بکشید، جریان هوا به تدریج جرم دود سیگار و خاکستر را به درون پی سی روانه می سازد. به طور کلی تمیزکاری کیس باید حداقل هر ۶ ماه یک مرتبه صورت گیرد تا سیستم با مشکلی روبرو نشود.
ولی اگر مواردی که سبب آلودگی و ایجاد گردو غبار می شود در اتاق بیشتر وجود دارد باید زود به زود کیس را تمیز کنید. اما در حالت ایده آل تا یک سال نیازی به تمیزکاری و گردگیری داخل کیس نیست.

آماده نمودن کیس برای گردگیری

هیچ گاه کیس رایانه را هنگامی که هنوز کابل ها به آن اتصال دارند، باز نکنید. گام بعدی بردن کیس به یک فضای باز می باشد. این کار به ویژه زمانی که کیس گرد و خاک زیادی گرفته باشد، اهمیت پیدا می کند زیرا به کمک دمنده، خاک از بین قطعات رایانه به هر طرف پخش می شود و این غبار نه فقط به رایانه بلکه به سایر وسایل اتاق نیز خواهد رسید.

حال اگر به فضای باز دسترسی ندارید حتما این کار را در نزدیکی یک مکنده مانند جاروبرقی (تنها برای کنترل گرد و غبار در اتاق ) یا هواکش پر قدرت انجام داده و ماسک بزنید.

وسایل مورد نیاز برای گردگیری کیس

پیش از شروع کار باید وسایل مناسب آن را آماده کنید. تاکید می شود که از جاروبرقی برای گردگیری داخل کیس استفاده نشود زیرا ممکن است به مادربرد، کارت گرافیک یا هر قطعه دیگر صدمه جدی بزند. ایده استفاده از جاروبرقی برای تمیز نمودن قطعات حساس کیس را کنار گذاشته و از کمپرسورهای باد کوچک برای این کار کمک بگیرید.

بهترین روش این است که به کمک دمنده مناسب، خاک را به سمت دهانه جاروبرقی رانده تا خاک برخاسته از کیس به سادگی وارد جاروبرقی شده و در فضای اتاق پراکنده نشود. ترکیب استفاده از دمنده خاک و مکنده، بهترین روش برای برداشتن قسمت عمده خاک از کیس رایانه می باشد. می توانید از دمنده های پر قدرت و کمپرسور باد هم بهره بگیرید.

از جمله وسایل مورد نیاز برای گردگیری کیس می توان به پیچ گوشتی مناسب قطعات رایانه، دمنده، بست کمربندی، پارچه بدون پرز مرطوب شده با الکل و قوطی هوای فشرده اشاره کرد.

مراحل گردگیری داخل کیس

برای دانستن نحوه گردگیری کیس مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول در این مرحله اگر کیس سیستم روشن است آن را خاموش کنید و بعد همه کابل های متصل به آن را جدا کنید.

مرحله دوم در این مرحله باید کیس رایانه باز شود. برای این کار به یک پیچ گوشتی برای باز کردن پیچ ها و یک کاسه برای نگهداری پیچ ها داخل آن نیاز است. به این ترتیب با پیچ گوشتی پیچ های اطراف پنل کیس را باز نموده و پیچ ها را درون کاسه قرار دهید. بعد از اتمام کار می توانید صفحه کیس را به طرف عقب کشیده تا بتوانید همه اجزای درون کیس را مشاهده نمایید.

تمیز کردن کیس کامپیوتر + جلوگیری از خاک گرفتن

شایان ذکر است به علت نفوذ گرد و غبار به تمام منافذ، لازم است که تمام اتصالات کابل های پاور را جدا نموده و غبارزدایی گردند. اگر تاکنون کیس سیستم را باز نکرده و به اتصالات آن تسلط کافی ندارید از ویدیوهای آنلاین برای دیدن اتصالات مدل کیس خود کمک بگیرید.

بیشتر اتصالات کیس رایانه به راحتی جدا خواهد شد. برای جداسازی کارت گرافیک ممکن است با مشکل مواجه شوید. در صورتی که نمی خواهید به جزئیات وارد شوید، بهتر است از آن چشم پوشی کنید. جدا کردن رم ها ولی خیلی سخت نخواهد بود. پیشنهاد می شود خیلی زود پردازنده را از مادربرد جدا نکنید و در صورت عدم تخصص به این کار به هیچ وجه سی پی را جدا نکنید.

برای جاسازی فن سی پی یو باید خمیر سیلیکون استفاده نمایید. اگر تجربه یا جسارت این کار را دارید از پاک کردن خمیر سیلیکون قدیمی اطمینان حاصل نموده و بعد خمیر سیلیکون با کیفیت را جایگزین نمایید. حضور خاک میان سی پی یو و فن ممکن نیست از این رو تا سال ها به برداشتن فن سی پی یو نیاز نخواهد بود.

مرحله سوم به کمک قوطی هوای فشرده یا دمنده همه گرد و غبار و خاک کیس را تمیز کنید. از قطعاتی که جدا کرده اید شروع نمایید و با دمنده همه نقاط کیس را غبار روبی نمایید. در صورتی که کیس رایانه شما خیلی کثیف است باز هم می توان به کمک دمنده آن را تمیز کرد. توسط لوله نازک دمنده، همه نقاط فن کارت گرافیک را به صورت کامل با فشار هوا تمیز نماید.

گام بعدی تمیز کردن همه قطعاتی است که از کیس جدا نشده اند. همه نقاط بخصوص اتصالات پاور و سیم ها را به صورت کامل تمیز نمایید. اگر از خاک سیم ها غفلت کنید، این خاک باقی مانده در کیس به سرعت با جریان هوا به فن های خنک کننده راه پیدا می کند. همه شکاف های مادربرد و اسلات های رم را به صورت کامل گردگیری کنید. اگر در پایه رم گرد و خاکی باقی بماند به مرور زمان دردسر ساز می شود.

روی یک نقطه از کیس زیاد اسپری را نگه ندارید زیرا سبب خرابی سیستم می شود و باد را در همه قسمت ها پخش نمایید. سعی کنید برای این کار جایی را انتخاب کنید که گرد و غبار در آنجا کمتر دیده شده است.

مرحله چهارم در این مرحله به پاک کردن فن پاور، فن سی پی یو و همه پره های خنک کننده کیس بپردازید که بیشترین میزان گرد و غبار را جذب کرده اند. این خاک بر خنک کنندگی تاثیر منفی دارد. تمیز سازی فن های خنک کننده هم با دمنده به راحتی امکان پذیر می باشد. پس از یک بار چرخاندن فن توسط فشار هوایی که دمنده تولید می سازد، با دست یا خودکار پره های فن را متوقف نموده و با دمنده به تمیزکاری بپردازید.

برای تمیز کردن فن گرافیک سیستم این را بدانید هنگامی که باد به فن یا پروانه این بخش می خورد پروانه ها شروع به چرخش کرده که خیلی خطرناک است زیرا پره های آن خیلی حساس و ظریف هستند و با این کار ممکن است صدمه ببینند. برای گردگیری این قسمت ضروری است آن را جدا کرده و بعد به کمک یک پارچه یا دستمال مرطوب شده با الکل به تمیز نمودن فن گرافیک بپردازید.

لازم به ذکر است اصلی ترین بخش رایانه فن سی پی یو است که حتما باید در گردگیری آن خیلی دقت داشت. بهتر است این قطعه را نیز از جای اصلی جدا کرده بعد به تمیزسازی آن اقدام کرد. جهت از بین بردن چربی و لک های موجود روی آن از یک پارچه بدون پرز مرطوب شده با الکل ۹۹ درصد کمک بگیرید. بعد آلودگی ها را از پردازنده و بخش زیرین آن تمیز کنید. در پایان قبل از اتصال این قطعه ابتدا مطمئن شوید که کاملا تمیز شده و روی آن رطوبتی باقی نمانده است.

مرحله پنجم پس از طی مراحل بالا حالا نوبت تمیز کردن کف کیس و فضای داخلی آن می رسد. می توانید به کمک یک پارچه نم دار بدون برخورد با قطعات داخلی کیس و در صورت نداشتن تسلط کافی از پارچه خشک استفاده کرده و کف کیس را تمیز کنید.

حتماً بخوانید:

مرحله ششم به کمک فشار هوا، گرد و غبار را از منبع تغذیه تمیز کنید. اگر زیر منبع تغذیه فیلتر غبار حضور دارد حتما فیلتر را هم به طور کامل پاک کنید.

مرحله هفتم در این مرحله همه پورت ها و دریچه های خروجی را به کمک دستمال مرطوب شده با الکل پاک کنید و همه گردو غبار آن ها را تمیز کنید. به این ترتیب کیس رایانه کاملا گردگیری شد.

مرحله هشتم در پایان به مرتب کردن سیم ها و کابل ها بپردازید. البته این مرحله الزامی نبوده اما یک کیس با کابل های دسته بندی شده هم زیباتر بوده و هم احتمال برخورد کابل های پراکنده در کیس با فن های درون کیس رفع می شود. توصیه می شود کابل های پاور را دسته بندی کرده و با بست کمر بندی محکم نمایید.

راهنمای گردگیری کیس کامپیوتر به صورت اصولی

چند نکته

قابل ذکر است در حال حاضر بهترین روش برای گردگیری کیس رایانه کمک گرفتن از دستگاه پمپ باد یا اسپری هوای فشرده می باشد. تنها درباره فن باید دست ها روی پره های آن قرار داده تا تکان نخورده و آسیبی نبیند.
با توجه به میزان استفاده ای که از کیس رایانه خود دارید، هر ۶ ماه الی یک سال نیاز است که آن را تمیز و گردگیری کنید.
اصلی ترین دلیل برای گردگیری کیس رایانه این است که گرد و غبار بیش از حد روی فن و مادربرد سبب کندی پردازش و گیر کردن سیستم و مشکلاتی این چنینی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا