دسته‌بندی نشده

چگونه با آلرژی فصلی مقابله کنیم؟

آیا تا کنون آلرژی فصلی را تجربه کرده‌اید؟ همان طور که از نام این مشکل برمی‌آید، آلرژی فصلی نوعی واکنش حساسیتی است که به آلرژن‌هایی که در فصل خاصی از سال وجود دارند، بروز می‌کند. کسانی که آلرژی فصلی دارند، در بازه‌ای از سال دچار علائم حساسیت می‌شوند و آزرده‌خاطرند.

علائم آلرژی بسیار متنوع است و می‌تواند به شکل خفیف و شدید بروز کند. آلرژی فصلی می‌تواند مسئله‌ای نگران کننده و یا تنها ناراحت کننده باشد. اگر این واکنش باعث بروز حساسیت‌های شدید نسبت به فصل مورد نظر شود، باید بیشتر آن را بررسی کرد. اما گاهی‌ آلرژی فصلی در حد واکنش نشان دادن به شکل آبریزش بینی و چند عطسه باقی می‌ماند که می‌توان از آن صرف نظر کرد و تحمل کرد تا فصل آلرژن‌ها بگذرد.

در صورتیکه شما یا اطرافیانتان از آلرژی فصلی رنج می‌برید، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید و بیشتر با نکات و موارد مهم آلرژی فصلی آشنا شوید. با ما همراه باشید.

علائم آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی فصلی به واکنشی حساسیتی گفته‌می‌شود که معمولا در زمان خاصی از سال بروز می‌کند. معمولا این فصل زمانی است که درختان و گیاهان در حال جفتگیری و گرده‌افشانی هستند. در این بازه درختان گرده‌های خود را در هوا رها می‌کنند و انسان‌ها با تنفس این ذره‌ها را وارد ریه‌های خود می‌کنند. برخی از کسانی که این ذرات را تنفس می‌کنند، نسبت به آنها واکنش نشان‌می‌دهند. سبک زندگی سالم مانند تغذیه مناسب، ورزش، استفاده از داروهای گیاهی و شیمایی ضد حساسیت می‌توانندد علائم آلرژی فصلی را کاهش دهند.

واکنش نشان‌داده‌شده، نوعی واکنش دفاعی بدن است که در مواجهه با یک آنتی‌ژن غریبه بروز می‌کند. در واقع بدن این افراد ذرات را بیگانه قلمداد می‌کند و به مبارزه با آنها می‌پردازید. علائمی در زمان بروز این مبارزه در بدن فرد نشان‌داده‌می‌شوند که شامل موارد زیر هستند؛

  • علائم آلرژی فصلی معمولا به شکل سرماخوردگی بروز می‌کند. زمانی که در فصل گرما این اتفاق می‌افتد باید به آلرژی فصلی شک کنید.‌
  • عطسه کردن یکی از اصلی‌ترین علائم آلرژی است. زمانیکه چیزی وارد بینی می‌شود که بدن نمی‌خواهد آن را به داخل راه بدهد، از طریق واکنش دفاعی عطسه سعی در بیرون انداختن آن با عطسه را دارد.
  • کسی که آلرژی فصلی دارد ممکن است بینی او خارش بگیرد و دائما بخواهد بینی خود را بخاراند.
  • خارش گلو از دیگر علائم حساسیت فصلی است.
  • هنگامی که فردی در فصلی خاص به واکنش حساسیتی دچار می‌شود، ممکن است که بینی گرفته و محتقن داشته‌باشد. این حالت برای گلو هم پیش می‌آید و شبیه به بینی است.
  • آبریزش بینی از شایع‌ترین علائم واکنش آلرژیک فصلی است که همراه با مخاط رقیق از بینی است.
  • گاهی ممکن است که خلط پشت حلق هم دیده‌شود. این خلط به PND مصطلح است.

کودکانی که با علائم عطسه و سرفه و آبریزش بینی دیده‌می‌شوند یا حتی ممکن است که با تنگی تنفس همراه باشید، باید به آسم هم مشکوک شد و با متخصص اطفال مشورت کرد.

علائم آلرژی فصلی بهار

چگونه با آلرژی فصلی مقابله کنیم؟

معمولا علائمی که در آلرژی فصلی بهار دیده ‌می‌شوند، به علت آزاد شدن هیستامین در بدن است.‌ در چنین مواقعی رگ‌ها گشاد می‌شوند و سلول‌های دفاعی خونی که گلبول‌های سفید نامیده‌می‌شوند، از رگ‌ها خارج می‌شوند و به محل آلرژن می‌روند. این سلول‌ها از خود هیستامین ترشح می‌کنند که مسئول واکنش‌ها و علائم زیر است؛

  • پوست بدن ممکن است کهیر بزند.
  • چشم‌ها احتمالا التهاب پیدا کنند و دچار سوزش شوند.
  • تنگی نفس از علائم حساسیت فصلی بهاری است.
  • عطسه در بیشتر مواقع برای کسانی که آلرژی فصلی بهار دارند، رخ می‌دهد.
  • در مواردی سرفه با علائم دیگر آلرژی فصلی بهار همراه می‌شود.
  • خارش که درجه‌ی پایین درد است، معمولا همراه با کهیر بر روی پوست دیده می‌شود. ممکن است که بینی و گلو هم دچار خارش شوند.
  • آبریزش بینی در آلرژی فصلی بهار شایع است.
  • اشک ممکن است از چشم‌ها جاری شود.
  • پوست صورت ممکن است جوش بزند.

درمان آلرژی فصلی

چگونه با آلرژی فصلی مقابله کنیم؟

هنگامی که آلرژی فصلی بروز می‌کند، علائم آن معمولا آزاردهنده هستند و شخصی که حساسیت نشان‌داده‌است به دنبال برطرف کردن نشانه‌های آلرژی است. گاهی آلرژی ممکن است بسیار خطرناک و تهدیدکننده‌ی حیات باشد که علائم آن با شدت بسیار بالایی بروز می‌کنند و ممکن است که راه‌های تنفسی بسته‌شوند. بهتر است که همیشه درمان‌های سریع و درمان آلرژی فصلی را به طور کلی بشناسیم. حادثه هیچ گاه خبر نمی‌دهد.

آلرژی فصلی به علت بروز برخی مارکرها و پیام‌رسان‌های شیمیایی در بدن بروز می‌کند که برطرف کردن علائم آلرژی تنها با متوقف کردن این پیام‌رسان‌ها ممکن است. مثلا یکی از مهم‌ترین موادی که هنگام آلرژی فصلی در بدن زیاد می‌شود و ایجاد واکنش‌های نام‌برده را می کند،‌ هیستامین است.

برای این که حالت حساسیت و آلرژی برطرف شود، می‌توان با جلوگیری از عملکرد هیستامین برای این کار کمک گرفت. داروهایی که از خروج و عملکرد هیستامین جلوگیری می‌کنند،‌ آنتی هیستامین نامیده‌می‌شوند.‌

از طرفی، واضح است که اگر چیزی باعث بروز حساسیت در فرد می‌شود و خود او و اطرافیان به آن آگاه هستند، بهتر است که در معرض آن قرار نگیرد. مثلا اگر فرد به فلفل حساسیت داشته‌باشد، بهتر است که فلفل نخورد!

بهترین قرص ضد آلرژی فصلی

چگونه با آلرژی فصلی مقابله کنیم؟

برای درمان آلرژی فصلی می‌توان از داروهای ضد آلرژی کمک گرفت. بیشتر این داروها با مکانیسم ضد هیستامینی به فعالیت می‌پردازند و حساسیت را از بین می‌برند. کسانی که آلرژی در آنها بروز می‌کند،‌ هیستامین در بدنشان زیاد می‌شود. برای اینکه علائم و عوارض آلرژی در بدن کاهش پیدا کند، باید از آنتی هیستامین استفاده کرد. برخی از داروهایی که برای درمان آلرژی فصلی تجویز می‌شوند شامل موارد زیر هستند؛

  • آنتی هیستامین‌ها
  • داروهای ضد احتقان
  • ترکیب داروهای فوق
  • کورتیکواستروئیدها

هر کدام از این داروها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها خواب آور هستند و برخی نیستند. متناسب با نیاز خود باید داروی مناسب با بیابید و انتخاب کنید.

از میان داروهای ضد آلرژی بهترین قرص ضد آلرژی فصلی که خواب آور نباشد شامل سیتریزین و لوراداتین است. البته داروهای ضد حساسیت تنها به شکل قرص نیستند می‌توان اشکال دارویی آمپول، اسپری، داروهای موضعی و کپسول را معرفی نام برد. البته از میان تمام این داروها، موردی که مناسب شرایط بیمار باشد، بهترین است و دکتر آن را تشخیص می‌دهد.

درمان خانگی آلرژی فصلی

برای درمان خانگی و سریع آلرژی فصلی راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. البته توجه داشته‌باشید که اگر آلرژی شدید باشد و درمان اورژانسی مورد نیاز باشد، نباید وقت را در منزل تلف کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن باید با اورژانس تماس گرفت یا بیمار را به مراکز درمانی رساند. این حالت معمولا در مواقعی که شوک آنافیلاکسی رخ می‌دهد ضروری است.

درمان‌های خانگی آلرژی فصلی عبارت‌اند از؛

  • استفاده از سرکه سیب؛ سرکه سیب خاصیت میکروب کشی و ضدعفونی کردن بدن را دارد. زمانی که آلرژنی وارد بدن می‌شود، با کمک سرکه سیب می‌توان به عبارتی بدن را شستشو داد. این کار باعث بهبود شرایط می‌شود. البته توجه داشته‌باشید که نمی‌توان بیش از اندازه از این ماده استفاده کرد زیرا اسیدی است و به معده آسیب می‌رساند. یکی دیگر از راه‌های استفاده کردن از سرکه سیب ترکیب آن با عسل و خوردن یا غرغره کردن آن است.
  • عسل یکی از مواد موثر در آلرژی فصلی است. اگر واکنش‌های نشان داده در اثر حساسیت شما را اذیت می‌کند، می‌توانید از عسل برای بهبود آن استفاده کنید.
  • فعالیت بدنی باعث آزاد شدن مواد ضد حساسیت و ضد التهاب می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید که علائم حساسیت کاهش پیدا کند، می‌توانید به طور منظم فعالیت بدنی کنید.
  • لبنیات پروبیوتیک مثل ماست پروبیوتیک می‌تواند باعث بهبود علائم آلرژی فصلی شود.
  • از خوردن مواد غذایی حساسیت‌زا بپرهیزید.
  • رطوبت محیط را افزایش دهید. برای اینکار می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. اگر دستگاه بخور در دسترس نیست، می‌توان از یک کتری پر از آب که جوش آمده است، بر روی گاز استفاده کرد.
  • آب به اندازه بخورید.
  • بینی خود را بشویید.
  • سیگار نکشید.

دمنوش برای آلرژی فصلی

برخی از دمنوش‌ها در کاهش آلرژی فصلی تاثیر دارند که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

  • می‌توانید در یک قوری چای یا دمنوش‌های طبیعی، از تعدادی عناب درون دمنوش خود استفاده کنید. قرار دادن عناب‌ها از حساسیت می‌کاهد و از طرفی باعث آرام کردن خارش و سوزش گلو و حلق می‌شود.
  • چای سبز در بهبود علائم آلرژی تاثیر دارد. طبع چای سبز به گونه‌ای است که می‌تواند به صورت آنتی هیستامین عمل کند.
  • چای بادرنجبویه از دیگر دمنوش‌هایی است که می‌توانید حساسیت فصلی را بهبود ببخشد.

توجه داشته‌باشید که نمی‌توان تنها از دمنوش‌ها برای برطرف کردن آلرژی فصلی استفاده کرد و باید حتما همراه با دارو باشد. این در صورتی است که آلرژی خطرناک نباشد و شدت نداشته‌باشد.

نتیجه گیری

آلرژی فصلی ممکن است برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد. بنابراین بهتر است که با روش‌های درمان این حساسیت فصلی آشنایی داشته‌باشیم تا در صورت لزوم با پیشگیری به موقع از بدتر شدن واکنش جلوگیری کنید. اگر واکنش آلرژیک شدیدتر از انتظار باشد،‌باید به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا