دسته‌بندی نشده

چه مواد غذایی موجب افزایش قد کودکان و نوجوانان می شود ؟

مکمل طبیعی افزایش قد

مکمل طبیعی افزایش قد موضوع مورد بحث ماست. اگرچه میزان قد به ژنتیک بستگی دارد اما عوامل خارجی دیگری هم وجود دارد که بر میزان رشد تاثیر دارند که تغذیه یکی از این موارد است.

یکی از عوامل رشد ناکافی و کوتاهی قد می تواند کمبود مواد مغذی بدن باشد بنابراین دنبال کردن یک برنامه غذایی متناسب، بر افزایش میزان رشد تاثیر زیادی دارد به خصوص در دوران بلوغ که بدن باید به بهترین نوع خود، شکل بگیرد. تغذیه سالم و ورزش می تواند برای رسیدن به قد و تناسب بدن، به شما کمک کند.

1. مکمل غذایی افزایش قد: شیر

کلسیم ماده ای حیاتی برای داشتن استخوان بندی محکم است که بر روی رشد قد تاثیر می گذارد. شیر منبع غنی کلسیم است. به علاوه شیر حاوی ویتامین آ است که باعث حفظ کلسیم بدن می شود.

شیر همچنین حاوی پروتئین زیادی است که به ساختن و ترمیم سلول های بدن کمک می کند. شیر به آسانی هضم می شود و همچنین می تواند به جذب آسان تر پروتئین بدن کمک کند. شیر رقیق (شیر خامه گرفته) کاملا بدون چربی است و شامل ۱۰۰ درصد پروتئین است. مصرف روزانه ۲ الی ۳ لیوان شیر در روز بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: کالری شیر : یک لیوان شیر کم چرب و پر چرب چقدر کالری دارد ؟

2. مکمل غذایی افزایش قد: گوشت گاو یا گوساله

علاوه بر مرغ، گوشت گاو هم غنی از پروتئین است اما چربی موجود در آن باعث افزایش کلسترول خون می شود که باید در مصرف آن دقت کرد.

3. مکمل غذایی افزایش قد: لبنیات

علاوه بر شیر، لبنیات هم جزو مکمل غذایی افزایش رشد قد به شمار می رود. لبنیاتی مانند پنیر، ماست، خامه و بستنی سرشار از ویتامین های آ، بی، دی و اِی هستند. همچین این مواد شامل پروتئین و کلسیم نیز هستند.

ویتامین دی و کلسیم موارد مهم برای رشد هستند. کمبود ویتامین دی منجر به کاهش رشد قد می شود. همچنین جذب کلسیم به خصوص در دوران بلوغ بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: با کالری انواع مختلف لبنیات آشنا شوید

4. مکمل غذایی افزایش قد: میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات علاوه بر افزایش میزان قد، تاثیر به سزایی در داشتن سبک زندگی سالم دارند. میوه و سبزیجات منبع غنی از ویتامین، فیبر و پتاسیم هستند. وجود ویتامین آ در بدن برای رشد استخوان ها و بافت بدن ضروری است. میوه هایی مانند گرمک، گریپ فروت، انبه، انگور، میوه ی گل ساعتی، هندوانه و زردآلو سرشار از ویتامین آ هستند.

ویتامین آ همچنین در سبزیجاتی مانند کاهو، نخود فرنگی، کدو، کلم بروکلی، اسفناج، کلم، سیب زمینی شیرین و غیره نیز وجود دارد. علاوه بر این میوه های مرکب مانند توت، سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز حاوی ویتامین سی هستند که بر روی رشد استخوان ها و در نتیجه میزان قد تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: با کالری انواع مختلف میوه ها آشنا شوید

5. مکمل غذایی افزایش قد: نشاسته و حبوبات

نشاسته و حبوبات منابع سرشار از انرژی هستند. همچنین آن ها حاوی ویتامین بی، فیبر، آهن، منیزیم و سلنیم هستند. از آن جایی که این مواد کالری مورد نیاز بدن را فراهم می کنند مصرف آن ها به خصوص در زمان بلوغ و دوران رشد کودک باید زیاد باشد. برنج قهوه ای، ذرت بو داده، آرد گندم و پاستای جو برای سلامتی بسیار مفیدند.

بیشتر بخوانید: با میزان کالری انواع حبوبات آشنا شوید

6. مکمل غذایی افزایش قد: تخم مرغ

تخم مرغ نیز منبع غنی پروتئین هستند. سفیده ی تخم مرغ حاوی ۱۰۰درصد پروتئین است اما در مصرف زرده ی آن به دلیل وجود چربی مراقب باشید. همچنین تخم مرغ حاوی ویتامین بی۲ است. برای افزایش میزان رشد قد مصرف ۳ الی ۶ تخم مرغ در روز توصیه می شود.

7. مکمل غذایی افزایش قد: دانه ی سویا

دانه ی سویا بهترین منبع پروتئین در میان تمام سبزیجات است. دانه ی سویا شامل پروتئینی است که باعث تراکم استخوان و عضلات می شود. برای افزایش میزان قد کودکان مصرف روزانه ی ۵۰ گرم دانه ی سویا توصیه می شود. گیاه خواران می توانند از طریق مصرف دانه ی سویا پروتئین مورد نیازشان را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: کالری دانه سویا : 100 گرم دانه سویا چقدر کالری دارد ؟

8. مکمل غذایی افزایش قد: کلسیم مرجانی

همانطور از اسم آن می توان گفت نوعی کلسیم که از مرجان دریایی به دست می آید. کلسیم مرجانی به افزایش تراکم استخوان کمک می کند و باعث افزایش طول آن ها می شود. این کلسیم باید در سن های پایین تر برای نتیجه گیری بهتر مصرف شود.

بنابراین اگرچه میزان قد عامل ژنتیکی است اما با مصرف مواد غذایی متفاوتی می توان آن را تحت تاثیر قرار داد. مصرف غذای سالم همراه با فعالیت بدنی مناسب می تواند بر میزان قد شما تاثیر بگذارد.

9. مکمل غذایی افزایش قد: قطع مصرف تنقلات نامناسب

تنقلاتی مانند چیپس و پفک و سایر تنقلات شور به نوعی آفت رشد قد کودکان محسوب می گردند. این مواد سبب افزایش سدیم خون می گردند. دفع سدیم اضافی سبب دفع متعاقب کلسیم و کاهش باز جذب آن از کلیه می گردد که ادامه این روند سبب تامین نشدن کلسیم مورد نیاز برای رشد استخوانی کودک می گردد.

از سوی دیگر نوشیدنی های گازدار و شیرین مثل نوشابه ها به دلیل داشتن اسید فسفریک سبب اختلال در چرخه فسفر _ کلسیم که تحت تنظیم هورمون های پاراتورمون، کلسیتونین و ویتامین D است شده و جذب کلسیم را کاهش داده و دفع آن را می افزاید.

با به حداقل رساندن میان وعده ها، اسنک ها و تنقلات شور و نوشیدنی های شیرین و گازدار و جانشینی آن ها با میان وعده های با ارزش مانند نان، پنیر، گردو، آلوچه ها و لواشک های بهداشتی می توانید سبب ادامه رشد قدی کودک خود شوید.

10. مکمل غذایی افزایش قد: دال

دال (خوراکی که دارای حبوبات و روغن و پیاز و غیره است) برای گیاه خواران منبع اصلی پروتئین هستند. همراه با پروتئین، گلوتامین منبع خوبی از اسیدهای آمینه ضروری، پتاسیم و فیبر هستند.

بدون شک می توان گفت همه این ها برای رشد و توسعه کودک شما ضروری است. علاوه بر اینکه دال یک مکمل غذایی افزایش قد به شمار می رود، همچنین عضلات بدن را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید:

معجونی برای افزایش قد کودک

حمام رفتن و افزایش قد در کودکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا