دسته‌بندی نشده

چه غذایی سگ را چاق می ‌‎کند؟

غذاهای چاق‌ کننده برای سگ

یکی از نگرانی‌های صاحبان سگ‌ها لاغری و کاهش وزن آن‌ها است. در برخی موارد نیز صاحبان سگ تمایل دارند حیوان آن‌ها درشت و هیکلی شود. بنابر این یافتن راهی برای افزایش وزن و درشت شدن آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب به بررسی مواد غذایی چاق‌کننده سگ‌ها می‌پردازیم.

افزایش وزن سگ با چربی و پروتئین

اولین قدم برای افزایش وزن سگ،‌ این است که رژیم غذایی او را با هدف افزایش وزن تنظیم کنید. زمان آن فرا رسیده است که مواد مغذی و کالری دریافتی سگ خود را به‌صورت دقیق بررسی کرده و مقدار چربی و پروتئین دریافتی او را مشخص کنید. چربی و پروتئین دو ماده مغذی ایده‌آل برای افزایش وزن سگ‌ها هستند.

چربی‌ها منبع عالی انرژی غذایی هستند و 2.5 برابر بیشتر از پروتئین‌ها یا کربوهیدرات‌های محلول در رژیم غذایی برای سگ‌ها انرژی تولید می‌کنند. بااین‌حال، تغییر رژیم غذایی سگ برای افزایش مصرف چربی و پروتئین فرایندی ساده نیست.

در ادامه لیستی از غذاهای غنی از پروتئین و چربی که باعث افزایش وزن سگ شما می‌شوند، ذکر شده‌اند:

گوشت گاو

گوشت یکی از مواد غذایی اصلی در لیست غذاهای مناسب برای سگ‌ها است. پروتئین موجود در گوشت گاو به عضله‌سازی و افزایش وزن سگ شما کمک می‌کند.

افزایش وزن سگ

کدوتنبل و سیب‌زمینی شیرین

مصرف سیب‌زمینی شیرین و کدوتنبل به افزایش وزن سگ شما به روشی سالم کمک می‌کنند. برای جلوگیری از مصرف بیش‌ازحد پروتئین در رژیم غذایی سگ خود و درعین‌حال کمک به افزایش وزن او، سیب‌زمینی شیرین و کدو تنبل را به رژیم غذای او اضافه کنید. تقویت رژیم غذایی با چربی و فیبر به هضم بهتر و افزایش وزن کمک می‌کند. در روزهای اولِ افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی سگ خود، مراقب حرکات روده او باشید.

مرغ

مرغ یکی از بهترین گزینه‌ها در لیست تغذیه برای درشت شدن سگ محسوب می‌شود. درواقع مرغ (بدون پوست) می‌تواند منبع خوبی از پروتئین برای افزایش وزن در سگ‌ها باشد. مرغ را بدون پوست و استخوان برای سگ خود آماده کنید.

کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی در صدر خوراکی‌های سالم برای سگ‌ها قرار می‌گیرد. مصرف این ماده غذایی همراه با غذاهای کم‌اسید و کم‌قند مانند هویج فواید زیادی برای سگ شما دارد. چربی جامد موجود در این کره به افزایش وزن سگ شما کمک می‌کند.

پنیر نرم

پنیر نرم به‌خاطر لاکتوز کمی که دارد مانع از مشکلات گوارشی در سگ شما می‌شود. مصرف این پنیر همراه با مواد غذایی دیگر باعث افزایش وزن سگ می‌شود.

گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون در بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی سگ وجود دارد. بنابراین مصرف آن برای سگ شما بی‌خطر است. گوشت بوقلمون نه تنها سرشار از پروتئین است، بلکه دارای برخی مواد مغذی مفید دیگر مانند ریبوفلاوین و فسفر نیز می‌باشد.

روغن نارگیل

یکی دیگر از غذاهای موردعلاقه سگ‌ها، روغن نارگیل است. روغن نارگیل سرشار از چربی‌های سالم و غیراشباع با خواص ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدقارچی است. به یاد داشته باشید روغن نارگیل را به‌تدریج وارد رژیم غذایی سگ خود کنید تا بدن او به‌مرور زمان با این ماده غذایی جدید سازگار شود. به‌علاوه روغن نارگیل غنی از کالری است (120 کالری در یک قاشق چای‌خوری). بنابراین به مقدار کم از آن استفاده کنید.

چگونه سگ را چاق کنیم

تخم‌ مرغ

تخم‌مرغ منبعی فوق‌العاده از پروتئین، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه است. جدا از ترکیب مواد مغذی سالم، تخم‌مرغ به تسکین ناراحتی معده نیز کمک می‌کند.

ماهی قزل‌آلا و تن

هر دو نوع ماهی منابع عالی چربی و پروتئین سالم هستند. با این‌ حال، حتماً پیش از مصرف، آن‌ها را به‌ صورت کامل بپزید و برای ایمنی سگ‌ خود به‌عنوان چاشنی در کنار غذاهای دیگر سرو کنید.

ماست

ماست ساده پرچرب می‌تواند منبع خوبی از پروتئین و چربی‌های سالم برای افزایش وزن در سگ‌ها باشد. اما از آنجایی‌که برخی از سگ‌ها نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، از افزودن بیش‌ از حد ماست به رژیم غذایی آن‌ها بپرهیزید.

چگونه به افزایش وزن سگ خود کمک کنیم؟

اکنون که شناخت کاملی از غذاهای افزایش‌دهنده وزن داریم، بیایید به روش‌های مناسبی بپردازیم که به سگ شما کمک می‌کنند تا گامی دیگر به‌سوی وزن ایده‌آل خود بردارد. متأسفانه، مصرف غذا به‌خودی‌خود برای اطمینان از افزایش وزن کافی نیست.
تا زمانی که بدون برنامه مشخصی به سگ خود غذاهای غنی از چربی و پروتئین بدهید، وزن سگ شما ثابت می‌ماند یا بدتر از آن، در شاخص امتیاز وضعیت بدن به سطوح بالاتر از حد لازم می‌رسد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات و نتایج ناخواسته از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • دفعات وعده‌های غذایی سگ خود را افزایش بدهید.

داشتن وعده‌های غذایی کمتر اما ثابت‌تر به افزایش وزن سگ شما کمک می‌کند. درمقابل،‌ تغذیه سگ با وعده‌های غذایی بزرگ هم مضر بوده و هم برای سلامت سگ شما خطرناک است. دستگاه گوارش سگ تنها می‌تواند مقدار محدودی از مواد مغذی را در یک زمان پردازش کند. بنابراین هنگامی که سگ بیش‌ازحد غذا می‌خورد، چاره‌ای جز دفع مواد مغذی اضافی ازطریق ادرار وجود ندارد. علاوه بر این، پرخوری منجر به مشکلات گوارشی و نفخ (یعنی درد ناشی از کشیدگی معده) می‌شود.

به‌جای اینکه به سیستم گوارشی سگ خود فشار بیاورید، غذای او را در 4 تا 5 وعده‌ غذایی تقسیم کنید. افزایش تعداد وعده‌های غذایی به دستگاه گوارش سگ شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری را در طول روز تجزیه کند.

خوراکی‌های چاق کننده سگ

  • سگ خود را بیشتر بیرون ببرید.

اگر سگ شما کالری بیشتر مصرف کند ولی ورزش نکند، دچار اضافه‌وزن می‌شود. وزن اضافه‌شده به چربی تبدیل می‌شود و ماهیچه‌ای تولید نمی‌کند.

ورزش در کنار فواید آشکاری که برای سلامتی دارد، به سگ شما کمک می‌کند تا مقادیر بیشتری کالری مصرف کند و درنتیجه باعث تقویت گرسنگی او می‌شود که کاملاً با 4 تا 5 وعده غذایی که قرار است در روز بخورد، مطابقت دارد. علاوه بر این، وزن به‌دست‌آمده به‌جای چربی به عضله تبدیل می‌شود.

حتماً بخوانید:

چگونه سگ خود را حمام کنیم ؟ + فیلم

چگونه سگ خود را حمام کنیم ؟ + فیلم

چه زمانی باید سگ خود را حمام دهیم؟ پاسخ مشخصی در مورد این سؤال که چند وقت یک بار باید یک سگ را حمام کرد وجود ندارد. سگی که کثیف است و بو می‌دهد نیاز…

  • به افزایش وزن سگ خود توجه کنید.

افزایش وزن فرایندی طولانی است که نیاز به صبر و ارزیابی مداوم دارد. هنگامی که موقعیت سگ خود را در شاخص امتیاز وضعیت بدن مشخص کردید، هفته‌ای دو بار به بررسی وزن او بپردازید. اگر بعد از دو هفته نتایج مثبت مشاهده کردید، همان مسیر را ادامه بدهید. اما اگر تغییری در وزن سگ خود مشاهده نکردید، رژیم غذایی او را تقویت کنید.

  • در رژیم غذایی سگ خود تنوع ایجاد کنید.

سگ‌ها نسبت به سایر حیوانات به تنوع بیشتری در رژیم غذایی نیاز دارند. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی متنوعی برای سگ خود در نظر بگیرد. به‌عنوان مثال، در طول روز از غذاهای خشک نیز استفاده کنید. همچنین افزودن بعضی مواد غذایی مانند مرغ یا گوشت باعث ترغیب سگ به خوردن غذا می‌شود.

منبع : آرون پت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا