دسته‌بندی نشده

چه عواملی باعث ایجاد پریودنتیت می شود؟

پریودنتیت چیست و چه علائمی دارد؟

لثه های سالم صاف و صورتی رنگ هستند و به طور کامل در اطراف دندان قرار دارند. نشانه ها و علائم پریودنتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لثه های متورم یا پف کرده
  • بثورات قرمز خال دار یا بنفش
  • لثه های حساس به لمس
  • خونریزی لثه
  • لثه های تحلیل رفته از روی دندان و دندان بلند تر
  • بروز فضاهای جدید بین دندان ها
  • چرک بین دندان ها و لثه
  • نفس بد بو
  • دندان های لق
  • جویدن دردناک
  • تغییر در محل دندان ها

همچنین بخوانید: ۱۵ راهکار خانگی موثر برای درمان خونریزی لثه

انواع پریودنتیت

این عارضه چندین نوع دارد که انواع رایج تر آن عبارتند از:

پریودنتیت مزمن:

شایع ترین نوع آن است که اکثرا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار میدهد، گرچه کودکان نیز ممکن است مبتلا شوند. این نوع توسط تجمع پلاک ایجاد می شود و شامل تخریب آرام لثه و استخوان می گردد که ممکن است در طول زمان کمی بهبود یابد یا بدتر شود اما در صورت عدم درمان باعث از دست دادن دندان می شود.

پریودنتیت تهاجمی:

معمولا در دوران کودکی شروع می شود و فقط تعداد کمی از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه در خانواده شیوع پیدا می کند و در صورت عدم درمان باعث آسیب شدید به استخوان و دندان می شود.

بیماری پریودنتال نکروزان:

که با مرگ بافت لثه، رباط دندان و استخوان حامی دندان ناشی از فقدان جریان خون (نکروز) شناخته می شود. این عارضه موجب ابتلا به عفونت های شدید می گردد. این نوع معمولا در افراد مبتلا به سیستم ایمنی سرکوب شده مانند عفونت HIV، درمان سرطان یا سایر علل نقص ایمنی و سوء تغذیه رخ می دهد.

همچنین بخوانید: نکروز (مرگ) دندان چیست؟ عصب کشی کردن دندان بدون درد

علت ایجاد پریودنتیت و راههای پیشگیری از آن چیست؟

پریودنتیت یک بیماری چند عاملی است به این معنی که عوامل زیادی دست به دست هم می دهند تا این بیماری ایجاد شود. این بیماری جنبه ارثی و محیطی دارد. در واقع زمانی که بیمار از نظر ارثی مستعد بیماری پریودنتال است و در معرض عوامل محیطی خطرساز قرار گیرد این بیماری در فرد بروز پیدا می کند. قابل ذکر است که در نوع مهاجم بیماری بعد ژنتیکی پررنگ تر است.

مهمترین عوامل خطر برای بیماری های پریودنتال شامل جرم و پلاک دندانی، سیگار کشیدن و بیماری های سیستمیک مثل دیابت کنترل نشده است. با توجه به عوامل خطر می توان راههای پیشگیری را هم تا حدودی حدس زد.

معاینات دوره ای دندانپزشکی جهت تشخیص زودهنگام بیماری و رعایت دقیق بهداشت دهان مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری های لثه است. ترک سیگار و کنترل بیماری های زمینه ساز مثل دیابت نیز از عوامل پیشگیری کننده این بیماری هستند.

همچنین بخوانید: دیابت چیست؟راهکار های درمان دیابت کدامند؟

آیا جرم گیری برای دندان مضر است؟

این سوال در بین مراجعه کنندگان بسیار شایع است. جرم گیری برای دندان ضرر ندارد. مینای دندان بسیار مقاوم است و با جرم گیری دچار آسیب نمی شود. در مواردی هم که تحلیل لثه وجود دارد و بیماری لثه ایجاد شده است و سطح ریشه دندان دیده می شود هنگام جرم گیری احتیاط لازم جهت پیشگیری از آسیب به سطح ریشه انجام می شود.

جرم گیری باعث لقی دندان نمی شود، دلیل اینکه برخی افراد حس می کنند پس از جرم گیری دندان هایشان لق شده است جرم سنگین قبلی بوده که دندان های لق را مثل سیمان در بر گرفته و در نتیجه مانع از آشکار شدن لقی شده است در واقع اگر جرم برداشته نمی شد به مرور زمان دندان و جرم با هم لق شده و حتی کاملا از لثه خارج می شدند. چرا که وجود جرم باعث تحلیل لثه و استخوان می شود.

همچنین بخوانید: مضرات جرم گیری دندان

درمان پریودنتیت چیست؟

درمان با توجه به نوع و شدت بیماری می تواند از جرم گیری و تسطیح سطح ریشه تا جراحی لثه متفاوت باشد. در هر صورت معمولا اولین مرحله درمان شامل جرم گیری و تسطیح سطح ریشه و ارائه آموزش های لازم به بیماران برای بهبود بهداشت دندان ها و تمیز کردن دندان در نواحی زیر لثه ای است.

پس از مدتی بیمار مجددا معاینه می شود و در مورد لزوم یا عدم لزوم جراحی لثه تصمیم گیری می شود. همکاری بیمار جهت رعایت دقیق بهداشت دهان، فاکتور کلیدی در کلیه درمان های این بیماری است و در صورت عدم همکاری، درمان محکوم به شکست است.

همچنین بخوانید: مضرات رعایت نکردن بهداشت زبان و دهان

درمان پریودنتیت فقط به وسیله لیزر ممکن است؟

خیر. لیزر تنها به عنوان کمک کننده در حین جراحی می تواند استفاده شود که آن هم در مورد اینکه واقعا تاثیر دارد یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.

جراحی زیبایی لثه یا همان «لیفت لثه» در چه مواردی انجام می شود؟

این جراحی ها با توجه به تمایل روزافزون بیماران برای زیباتر کردن لبخندشان متقاضی زیادی دارد. در مواردی که طول دندان ها کوتاهتر از حد معمول است و لثه در هنگام لبخند زیاد دیده شده و باعث نارضایتی بیمار است به سراغ این جراحی می رویم.

در مواردی که طول دندان ها نرمال بوده و کوتاه نباشد این جراحی قابل انجام نخواهد بود، همچنین در مواردی که لثه در دندان های دو طرف متقارن نباشد، این جراحی می تواند وضعیت را اصلاح کند.

جراحی جابجایی لب (Lip Repositioning) چیست و در چه مواردی انجام می شود؟

زمانیکه لثه در حالت لبخند بیش از حد دیده شود و از نظر بیمار نازیبا باشد و این حالت تنها با لیفت لثه قابل اصلاح نباشد (به عنوان مثال طول دندان ها نرمال نباشد و نتوان لثه را بالاتر برد یا اینکه دیده شدن لثه به حدی باشد که تنها با لیفت لثه مشکل رفع شود) این جراحی انجام می شود.

در این جراحی با یک تغییر ساده در محل اتصال مخاط لب به لثه دندان های قدامی فک بالا به میزان زیادی دیده شدن لثه در حالت لبخند کمتر می شود. در واقع پس از انجام این جراحی، لب در موقعیتی قرار می گیرد که هنگام لبخند، کمتر به سمت بالا کشیده می شود و در نتیجه لثه کمتر دیده می شود.

این جراحی ساده در زمان کوتاه و تنها با کمک بی حسی موضعی قابل انجام است. پس از جراحی نیز بیمار دچار درد یا ناراحتی زیادی نمی شود.

همچنین بخوانید: معرفی داروی بی حسی موضعی پریلوکائین


زمان مراجعه به دندانپزشک

برنامه توصیه شده دندانپزشک خود را برای انجام معاینات منظم دنبال کنید. چنانچه متوجه علائم پریودنتیت شدید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. هرچه زودتر برای درمان مراجعه کنید، شانس بهبودی و موفقیت درمان بیشتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا