دسته‌بندی نشده

چسبندگی بینی بعد از عمل جراحی بینی | علت و درمان آن

چسبندگی بینی بعد از عمل جراحی چیست؟

یکی از مهمترین پرسش هایی که افراد زمان مشاوره از جراح بینی می پرسند عوارض جراحی بینی است و جالب است بدانید این عوارض در سراسر دنیا حدود 5 الی 10 درصد می باشد که برخی از آن ها نیز عمومیت نداشته و در افراد بسیار کمی مشاهده می شود.

در واقع چسبندگی بینی بعد از جراحی بینی یکی از مهمترین و شایع ترین عوارض جراحی بینی می باشد که سبب بروز مشکلات تنفسی در یک طرف یا هر دو طرف بینی می شود که می توان گفت این چسبندگی بینی بعد از عمل رابطه مستقیمی با جراح بینی دارد و در صورتی که جراح در حین عمل جراحی بینی بیش از اندازه در بینی بیمار و مجاری تنفسی دستکاری کند مخاط بینی آسیب دیده و زخمی می شود و امکان چسبندگی بینی وجود دارد.

در صورت زخمی شدن مخاط بینی ، در هنگام ترمیم مخاط بینی به هم چسبیده و سبب بروز انسداد یا گرفتگی بینی می شود و مهم ترین علت بروز این عارضه بعد از جراحی، برداشتن مخاط بینی و یا وارد کردن آسیب شدید به آن در حین جراحی و عدم ترمیم برش ها و زخم های جراحی می باشد.

چیزی که باید بدان توجه داشت اینست که در مخاط بینی نیز با پوشاندن سطحی داخل بینی و سینوس ها و ترشح موادی خاص باعث تنظیم میزان رطوبت در داخل سطح بینی و سینوس ها می شود . در این جا مخاط بینی در بهبود عملکرد بینی نقش بسیار مهم و ویژه ای دارند.

فرد بیمار بعد از عمل جراحی بینی برای از بین بردن چسبندگی در بینی بهتر است به طور مرتب بینی خود را با محلول مخصوصی که بهترین جراح بینی تجویز نموده است شستشو دهد. در مواقعی که بیمار داروهای که پزشک تجویز کرده اعم از آنتی بیوتیک و غیره را استفاده نکند دچار عفونت شده و این عفونت باعث بروز چسبندگی در بینی می شود.

در واقع این چسبندگی بینی بعد از عمل ، به خاطر تیغه وسط بینی که به دیواره های کناره بینی می چسبد و باعث می شود فرد بیشتر احساس تنگی نفس کند و اما نکته امیدوار کننده اینست که مشکلاتی چون چسبندگی بینی دائمی نیستند و با انجام جراحی بینی ترمیمی برطرف خواهند شد.

پس به طور خلاصه می توان گفت که این چسبندگی بینی بعد از عمل جراحی یکی از شایع ترین عوارض جراحی بینی می باشد که باعث بروز مشکلات تنفسی در یک یا هر دو طرف بینی می شود .

در واقع مهم ترین علت ایجاد این چسبندگی بینی بعد از عمل جراحی از بین رفتن لایه مخاطی درون بینی ، عدم ترمیم برش ها و زخم های جراحی که باعث ایجاد چسبندگی در بینی بعد از جراحی می شود . در حقیقت تنگی نفس ، گرفتگی بینی و اختلالات و مشکلات تنفسی از مهم ترین نشانه های چسبندگی بینی بعد از عمل جراحی می باشد.

علت ایجاد چسبندگی بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

علت ایجاد چسبندگی بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

بنابراین علت ایجاد چسبندگی بینی بعد از جراحی بینی را می توان به دو دلیل خلاصه کرد :

  1. همانطور که قبلا در بالا توضیح داده شد اگر جراح در حین جراحی زیبایی بینی، داخل بینی را بیش از حد دستکاری نماید، مخاط بینی آسیب دیده و زخمی می شود، در نتیجه مخاط زخمی شده بینی در هنگام ترمیم به هم چسبیده و باعث انسداد یا گرفتگی بینی شده و فرد دچار مشکلات چسبندگی بینی می شود. در این عارضه، تیغه وسط بینی به دیواره های کناره بینی می چسبد و فرد احساس تنگی نفس می کند.
  2. در صورت عدم استفاده فرد از داروهایی که جراح بینی تجویز کرده (به خصوص آنتی بیوتیک ها) بینی دچار عفونت شده و این عفونت نیز باعث این عارضه در بینی می شود.

علائم چسبندگی بینی چیست؟

  • گرفتگی بینی
  • تنگی نفس
  • اختلالات تنفسی

درمان چسبندگی بینی چه می باشد ؟

زمانیکه فرد به علت تنگی نفس و چسبندگی بینی پس از جراحی بینی به دکتر مراجعه کرد پزشک معالج دستور سی تی اسکن داده و هنگامی که علت این عارضه را تشخیص داد برای درمان آن اقدام به انجام جراحی ترمیمی می نماید.

و در جراحی ترمیمی بینی پزشک جراح معالج جهت رفع این عارضه ، یک لایه سیلاستیکی درون بینی قرار می دهد که این لایه از نزدیک شدن دو طرف بینی به هم جلوگیری کرده و چسبندگی را قطع می کند. لایه سیلاستیکی باید مدت یک هفته در بینی باقی بماند. در این فاصله زمانی مخاط بینی و پوشش درونی آن ترمیم می شود و پس از بهبود مشکلات تنفسی بیمار، لایه سیلاستیکی از درون بینی او برداشته می شود.

separator line

راهکارهای طلایی برای از بین بردن ترس از عمل بینی | دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا