دسته‌بندی نشده

چرا پوست دچار خارش میشود؟

خارش پوست ؛همه ما تا به حال دچار خارش شده ایم. این مشکل شایع گاهی آنقدر شدید می شود که حتی پزشکان نیز در درمان آن ناتوان می شوند.

خارش یک حس ناخوشایند است که فرد را متمایل به خراشاندن بدن می کند.

خارش پوست بدن می تواند به دلیل مشکلات پوستی مختلف به وجود بیاید. البته نباید از دلایل داخلی ایجاد خارش به راحتی گذشت. سلول های عصبی حساسی به نام TRPV۱ در بدن وجود دارند که احساس خارش را به سلول های پوستی منتقل می کنند.

دراین بخش از مقاله ی دلگرم قصد داریم شما را با خارش پوست و درمان مشکلات خارش پوست آشنا کنیم.با ما همراه باشید.

خارش بدن

خارش پوست بدن

مقدمه ای در مورد خارش بدن

خارش در حقیقت نوعی احساسی است که فرد را وادار به خاراندن به عنوان نوعی واکنش می کند; هرچند همه ما می دانیم در ناراحتی هایی که با خارش همراه هستند، خاراندن چاره کار نیست، برعکس پوستی که خود به خود تحریک می شود، با خاراندن آسیب بیشتری می بیند; اما با این وجود چاره ای جز خاراندن نداریم.

این حس يکي از شايع ترين شکايات پوستي است و گاهي آن قدر شديد مي شود که خواب و آرامش را از فرد مي گيرد. شدت خارش گاهي به حدي است که بيمار با خاراندن هاي مکرر، بدنش را زخم مي کند.

دلايل متعددي براي خارش پوست وجود دارد که برخي از آنها مربوط به بيماري هاي پوستي است و برخي مربوط به بيماريهاي عمومي مثل هپاتيت C،بيماري هاي انسدادي کبد، نارسايي کليه، کم کاري ياپرکاري تيروئيد، کم خوني ، فقر آهن، پُرخوني، برخي سرطان هاي خوني مثل لوسمي و لنفوم(به خصوص لنفوم هوچکين)، ميلوما، سرطان هاي داخلي، انگل هاي رودهاي، ام اس، ايدز و برخي بيماري هاي اعصاب و روان . ديابت نيز به کرات جزو علل داخلي خارش مطرح مي شود، اما اغلب افراد مبتلا به ديابت خارش ندارند.

خارش پوست بدن

علت خارش پوست بدن چیست؟

علت خارش بدن چیست؟

علت واقعی خارش، اغلب ناشناخته است; اما به طور کلی خارش ناشی از تحریک اعصاب پوستی است.خارش می تواند علامتی از یک بیماری پوستی و یا یک بیماری داخلی یا مسائل عصبی روانی و یا ترکیبی از این حالات باشد.

بیماری های کبدی، یرقان های انسدادی، دیابت، کم کاری و پرکاری تیروئید، کم خونی، فقر آهن، بعضی بیماری های انگلی و بعضی سرطان ها می توانند سبب خارش شوند.

از شایع ترین علل خارش، نارسایی کلیه است که موجب خارش های شدید و غیرقابل کنترل می شود. واکنش حساسیتی نسبت به فلزی خاص، عطر و اسانس، التهاب مزمن پوست و نیش حشرات و بیماری های پوستی شدید مانند اگزمای پوستی نیز می تواند با خارش همراه شوند.

خارش پوست ممکن است نشانه‌ی اولیه سیروز و هپاتیت باشد. در صورت ابتلا به هپاتیت ، ممکن است نواحی قرمز رنگی در پاها دیده شود. درواقع در یک مطالعه معلوم شد که تقریبا ۱۲۰۰ نفر که خارش شدید طولانی‌تر از شش هفته داشتند، به یکی از بیمارهای کبدی، آسم، آلرژی یا اگزما مبتلا بودند.

کبد به طور پیوسته، صفرا ترشح می‌کند، که برای تمیز شدن کبد و جذب چربی غذا از روده‌ها بسیار مهم است. صفرا در کبد ترشح می‌شود و از طریق مجاری صفراوی به کیسه‌ی صفرا می‌ریزد و از آنجا به لوزالمعده و روده‌ی کوچک وارد می‌شود.

وجود مانع در هر جایی در طول مسیر حرکت صفرا، حرکت آن را کند یا متوقف می‌کند، به این حالت کُلستاسیس گفته می‌شود و سبب افزایش سطح صفرا در جریان خون می‌شود که زردی پوست و چشم‌ها، تیرگی ادرار و روشنی مدفوع از علائم آن است. نشانه‌ی دیگر آن خارش گسترده و شدید پوست است. ممانعت از جریان یافتن صفرا ممکن است در اثر بیماری‌ هپاتیت، سیروز، یا عوارض دارویی یا در اثر مشکلات کیسه صفرا نیز باشد.

خارش عمومی و گسترده ناشی از بیماری‌های کبدی پیش از دیگر نشانه‌های کلستاسیس پدیدار می‌شود. معمولاً خارج شدید است و بیشتر در کف پا و قسمت زیرین پا است و هنگام غروب و شب بدتر می‌شود. در این نوع خارش هیچگونه علائم اولیه نظیر راش یا زخم مشاهده نمی‌شود، مگر در اثر خاراندن زیاد پوست،زخم ایجاد شود. اگر به پزشک مراجعه کنید با یک آزمایش خون ساده سطح صفرای خون سنجیده می‌شود، یا از کبد سونوگرافی تهیه می‌شود تا درستی تشخیص تایید شود.

البته هنوز به درستی دلیل خارش ناشی از بیماری کبدی شناخته نشده است. اما در مورد خارش کلستاتیک، هنگامی که سطح صفرا در خون بالا می‌رود، نمک‌ها و مواد شیمیایی صفرا به سطح پوست آمده و سبب خارش آن می‌شوند.

خارش پوست بدن

چه موقع خارش پوست خطرناک تر است؟

معمولاً نمی توان مدت زمان دقیقی را برای ادامه یافتن مشکل خارش پوست تعیین کرد. این مشکل ممکن است بین دو روز تا ۱۰ سال ادامه داشته و باعث آزار فرد شود.

اگر مدت زمان خارش بیشتر از چهار تا شش هفته طول کشید، حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کند؛ حتی در بعضی از موارد نباید درباره خارش ها بی تفاوت باشید چون ممکن است سلامت عمومی بدن تان را با تهدید جدی مواجه کند.

اگر خارش در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق بیفتد می تواند نشانگر مسائل و بیماری های داخلی مانند نارسایی های کلیه، تومورهای داخلی، نارسایی های کبدی و موارد مهم دیگری باشد. اگر قبل از بروز مشکلات اصلی، متخصص خارش بدن فرد را به عنوان یک نشانه اصلی شناسایی کند، می تواند خیلی زود مشکلات جدی تری را تشخیص دهد و خیلی زود درمان را شروع کند.

البته نباید خارش های مقاوم به درمان و خارش هایی را که بدون ضایعه پوست هستند از یاد برد. خارشی که با ضایعه پوستی همراه نیست، می تواند بیانگر مشکلات داخلی احتمالی باشد. بنابراین این گونه خارش ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید به طور حتم جدی گرفته شوند.

به خارش خال های روی پوست نیز باید توجه کنید. اگر این خال ها شروع به خارش کنند حتماً باید بررسی و در صورت لزوم برداشته شوند. تنها خارش در کودکان است که خطرناک نیست و امکان دارد تنها ناشی از بیماری های ویروسی و یا اگزماهای مخصوص کودکان باشد. خارش در این سنین به طور معمول خوش خیم بوده و مشکلات جدی ای را به دنبال ندارد.

خارش پوست بدن

چگونه خارش پوست را درمان کنیم؟

  • نخستین اقدام برای برطرف کردن احساس خارش، استفاده از پمادها و کرم هایی است که مواد موثر در برطرف کردن خارش دارند. می توان برخی از این پمادها را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه کرد. همچنین کمپرس آب یخ یا آب و سرکه می تواند خارش را تسکین دهد.
  • چنانچه احساس خارش بیش از ۲ روز ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید; چون ممکن است به بیماری های پوستی مبتلا شده باشید
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید. پوست بسیار خشک به آسانی دچار خارش می شود.
  • برای شستن بدن بهتر است از مواد شوینده بدون عطر یا از لوسیون ها و محلول های شوینده استفاده شود. همچنین هرقدر زمان شستشو کوتاه تر و آب خنک تر باشد، بهتر است. پس از شستشو هم می توانید از کرم ها یا لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید.
  • در برخی موارد به علت گرمای هوا و افزایش درجه حرارت بدن، خار

ش بروز می یابد یا تشدید می شود که با خوردن مایعات فراوان و خنک کردن پوست می توان آن را برطرف کرد.

  • سرخود هیچ دارویی را مصرف نکنید. برخی از داروها، خود می توانند سبب خارش شوند. استامینوفن کدیین را که بسیاری فراوان و سرخود مصرف می کنند، مثل سایر داروهای مخدر می تواند سبب خارش شود.
  • پوشیدن لباس های سبک و نخی و غیرچسبان و قرار گرفتن در محیط خنک در کاهش خارش موثر است.
  • گاهی می توان با تجویز پزشک از پمادهای موضعی مثل ترکیبات کالامین یا کورتون ها استفاده کرد. در نظر داشته باشید مصرف داروهای خوراکی ضدخارش حتما باید توسط پزشک تجویز شود.
  • در برخی بیماران، خارش هیچ علت پوستی یا داخلی ندارد; بلکه خارش عصبی دارند. در این گروه، مصرف داروهای آرامبخش با تجویز پزشک کمک کننده است.
  • همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید

زیرا آفتاب نیز یکی از علل خارش است. آفتاب سوختگی پوست، خود همراه با خارش است. از آن گذشته، آفتاب ، پوست را خشک می کند که این نیز خود موجب خارش می شود حتی در فصول پاییز و زمستان بویژه در شرایط برفی نیز به دلیل انعکاس نور باید از ضدآفتاب استفاده شود; چراکه می تواند خشکی پوست را تشدید کند.

  • روغن نارگیل/آب لیمو

به نقل از سایت «هلث نیوز» مخلوط مساوی این 2 ماده التهاب و خارش را کاهش می دهد. این مخلوط را در شیشه بریزید و روی قسمت های موثر اسپری کنید. این روغن خاصیت ضدویروسی وضدقارچی داردو در برابر بسیاری از عفونت ها مؤثر است

جو دوسر و تاثیر آن بر خارش پوست

2 پیمانه جو دوسر را به آب ولرم حمام اضافه کنید و به مدت20 دقیقه در آن بنشینید.

درمان فوری خارش پوست با استفاده از منتول
هر نوع پماد حاوی منتول مانند پماد ویکس بلافاصله خارش را از بین می برد.

فواید ژل الوئه ورا برای پوست
مالیدن ژل آلوئه ورا روی پوست، خارش را از بین می برد و پوست را نرم می کند.

جوش شیرین و تاثیر آن بر خارش پوست
این ماده برای رفع خارش بسیار موثر است کافی است با کمی آب مخلوط کنید و روی قسمت موثر بمالید.

خارش پوست بدن

ویدئوهای مربوط به درمان خارش پوست

خارش پوست بدن

خارش پوست بدن

خارش پوست بدن

خارش پوست بدن

پزشک مربوط به درمان خارش بدن

دکتر محمد علی نیلفروش زاده

آدرس کلینیک جردن :تهران – خیابان جردن، تقاطع میرداماد،پلاک 67 –دکتر محمد علی نیلفروش زاده
:شماره تلفن های کلینیک جردن
+98 21-88781090+98 21-88788667

خارش پوست بدن

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا