چرا هواپیماهای مسافربری بوق دارند ؟
بعضی وقت ها سوالاتی برای ما پیش می آید که به نظر عجیب می رسند، اما ممکن است واقعا سوال به جایی باشند و پاسخ معقول و درستی هم برایشان وجود داشته باشد. تا به حال به این فکر کردید که آیا هواپیما هم بوق دارد؟ می دانید که هواپیماها برای هشدار به سایر هواپیماها چه کار می کنند؟ یا وقتی روی زمین و باند فرودگاه در حال حرکتند چطور به بقیه هشدار می دهند تا از سر راهشان کنار بروند؟
قبل از هرچیز لازم است بدانید که صدای بوق هواپیماها، شبیه صدای بوق اتومبیلهای سنتی نیست. بلکه بیشتر شبیه صدای هشدار و به نوعی آزار دهنده است. در ماه می سال ۲۰۱۹، خطوط هوایی KLM رویال داچ، ویدیویی را آپلود کرد که در آن صدای بوق هواپیمای مسافربری شنیده میشد. همانطور که خود این شرکت هواپیمایی توضیح داده، وقتی دکمه بوق فشار داده میشود، به نظر میرسد که سه قایق بخار از زیر هواپیما عبور میکنند.
طبق توضیح ارائه شده توسط خطوط هوایی KLM، همه هواپیماها، یک دکمه تماس زمینی دارند که صدای آن شبیه بوق است. این دکمه در حقیقت یک کلید کوچک روی پنل بالای سر خلبانهاست و در کنار کلیدی قرار دارد که خلبانها از آن برای تماس با خدمه کابین استفاده میکنند.
بوق هواپیما کجا قرار دارد ؟
سیستمی شبیه بوق در بسیاری از هواپیماها وجود دارد که خلبان توسط آن پرسنل زمینی را مطلع می سازد.
هنگامی که هواپیما بر روی زمین است مهندس تعمیر و نگهداری برای اینکه همکاران خود را مطلع سازد تا در خارج از هواپیما مشغول به کار است از درون کاپیت شروع به صدا در آوردن این بوق می کند.
همچنین در مقابل فرد خارج از هواپیما با اتصال هدستی مخصوص در ناحیه حفره ی چرخ دماغه میتواند خلبان را مطلع سازد.البته این سیستم فقط بروی زمین کار میکند.
برای اینکه این بوق را به صدا در آورید باید کلید کوچکی که با نام GND مشخص شده است را فشار دهید. لازم است بدانید که خلبان این اجازه را ندارد که با بوق زدن راه را از سایر هواپیما ها بگیرد و زودتر خود را به باند برساند زیرا تمامی فرامین خلبان از جمله مسیری که باید بروی زمین طی کند و جایگاهش در صف انتظار برای برخاستن، توسط کنترلر برج مراقبت فرودگاه مشخص میگردد.
موارد استفاده از بوق هواپیما
برروی این دکمه کوچک برروی پنل بالای سر خلبان یکی از دو عبارت “GRD CALL” یا “GND” (بسته به مدل هواپیما) دیده میشود. طبق توضیح هواپیمایی KLM، خلبانان از این دکمه تنها زمانی استفاده میکنند که قصد دارند توجه فردی روی سکو را جلب کنند و از بوق برای تماس یا صدا کردن خدمه بهره نمیبرند؛ چرا که به احتمال زیاد خدمه یا اصلا این صدا را نمیشنوند و یا نمیدانند باید چه کاری انجام دهند.
بوق هواپیما، تنها در موارد اضطراری خاص مورد استفاده قرار میگیرد و در اکثر مواقع هم این خلبان هواپیما نیست که بوق را به صدا در میآورد. بلکه خدمه زمینی در هنگام انجام تعمیرات در کابین خلبان، بیشترین استفاده را از این بوق میکنند و بدینترتیب توجه همکارانشان که روی باند فرودگاه هستند را جلب میکنند. در مقاله منتشره از سوی خطوط هوایی KLM میخوانیم:« در شرایطی که بوق در اتومبیلها عمدتا در حکم یک سیستم هشدار است، در هواپیما در درجه اول، نوعی فناوری کاربردی به شمار میرود که هنگامی که هواپیما در آشیانه تعمیر و نگهداری میشود، مورد استفاده قرار میگیرد.»
چرا زیاد از بوق هواپیما استفاده نمیشود؟
خلبانها معمولا هرگز از بوق هواپیما استفاده نمیکنند؛ چون به آن نیازی ندارند. البته برخی از خلبانها در پستهایی به این نکته اشاره کردهاند که اگر آنها سعی کنند که در حال آمادهسازی برای پرواز از بوق استفاده کنند هم احتمالا صدای بوق در سر و صدای موتور هواپیما و صداهای جانبی فرودگاه گم شده و به گوش نمیرسد.
طبق توضیح KLM، از سوی دیگر، زمانی که هواپیما در آسمان پرواز میکند، بوق هواپیما کار نمی کند؛ چرا که سیستم سیگنالدهی خاموش است.
در نتیجه در حالی که بوق یک وسیله ابتدایی ارتباطی است، ولی تنها راه برای ارسال سیگنال هواپیما و هشداردهی درباره خرابی و نقص نیست. برای اطمینان از اینکه هواپیما و پرواز، ایمنترین راه حمل و نقل است، هواپیماها معمولا از نظر ایمنی، امکانات متعددی دارند.
مثلا هواپیماهای مدرن، میتوانند سیگنالی را ارسال کنند که صدایی شبیه به آژیر دارد و زمانی که سیستمی به مشکل خورده یا آتشسوزی یا هرگونه نقص دیگری رخ داده، به مهندسان هشدار میدهد. به علاوه، سیگنالها متعدد هستند؛ در نتیجه مهندسان و مکانیکها دقیقا متوجه میشوند که کدام سیستم با خطر و تهدید روبرو شده است.
بیشتر بخوانید
چرا باید وسایل الکترونیکی را در هواپیما خاموش کنیم؟
چرا همیشه رنگ هواپیماها سفید است و رنگی نیست؟