دسته‌بندی نشده

چرا طوطی‌ ها و برخی دیگر از پرنده‌ها قادر به صحبت هستند؟

طوطی چگونه حرف میزند

همانطور که می‌دانید، طوطی ها و چندین پرنده دیگر جزو تنها حیواناتی هستند که گفتار انسان را تقلید می‌کنند. اما تا به حال از خود سوال کرده‌اید که چطور چنین چیزی ممکن است؟

طوطی‌

جالب است بدانید که در حالت کلی اکثر طوطی های وحشی جزو پرندگان بسیار اجتماعی هستند، به این معنی که این دسته از پرندگان این قابلیت را دارند که با دیگر طوطی‌ها ارتباط برقرار کنند. طوطی‌ها از تماس‌های فردی برای تعامل و حفظ ارتباط در زمان نبود بقیه‌ی پرندگان استفاده می‌کنند.

طوطی‌

طوطی چطور صدای انسان را تقلید می‌کند؟

به طور کلی ما انسان‌ها صداهای مختلف را با استفاده از حنجره که اندامی در بالای نای را به هم پیوند می‌دهد، ایجاد می‌کنیم. این بخش از بدن شامل حلقه های ماهیچه‌ای و غشائی ارتعاشی یا لرزان است که می‌تواند جریان هوا را کنترل کند. در کنار این مورد وجود زبان و لب‌ هم به بیان دقیق‌تر و صحیح کلمات در انسان کمک می‌کند.

طوطی‌

اما برای یک طوطی، صدا از طریق سیرینکس یا همان سوتک او که در پایه‌ی نای قرار دارد ناشی می‌شود. در همین راستا جالب است بدانید که بسیاری از پرندگان دیگر دارای دو غشای ارتعاشی در داخل این اندام خود هستند، اما طوطی ها همچون ما انسان‌ها تنها یک غشا لرزان دارند. بنابراین زمانی که صدایی از طریق راه هوایی حیوان خارج می‌شود، طوطی می‌تواند با استفاده از زبان بسیار انعطاف‌پذیر و منقارش به اصوات شکل دهند. همچنین اگرچه منقار طوطی ها ساختاری کاملا سخت دارد، اما مفاصل فک این پرنده همچون زبان او بسیار انعطاف‌پذیر است، بنابراین طوطی کنترل زیادی روی پهنا و سرعت باز کردن منقارش دارد.

طوطی‌

مغز طوطی و نقش آن در سخن گفتن

مانند سایر حیوانات با قابلیت صحبت کردن، مغز طوطی‌ها هم شامل مناطق به هم پیوسته‌ای است که به آن‌ها اجازه‌ی شنیدن، به خاطر سپردن، اصلاح و تولید صداهای پیچیده می‌دهد. در حالی که پرندگانِ آوازخوان تنها از یک سیستم آواز در مغز خود برخوردار هستند، تقریباً همه‌ی گونه‌های طوطی دارای یک مدار عصبی اضافی در مغز هستند. به همین علت هم دانشمندان فکر می‌کنند که این مدار اضافی احتمالا می‌تواند انعطاف‌پذیری بیشتری در تولید صداهایی مشابه با انسان به این پرنده‌ی زیبا دهد.

طوطی‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا