دسته‌بندی نشده

چرا رنگ ستاره ها در آسمان فرق می کند ؟

چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟

امشب موقع نگاه کردن به آسمان تاریک، به ستاره‌ها دقت کنید. به‌نظر شما ستاره‌ها به چه رنگ‎هایی دیده می‎شوند؟ سفید و درخشان هستند؟ خب کمی دیگر دقت کنید! چندتا هم زرد دیدید؟ بعضی‌‏ها هم انگار نارنجی یا قرمزند؟ ستاره آبی کم‎رنگ هم پیدا کرده‌اید؟ خب خب خیلی هم عالی! اصلا نگران نباشید شما خیالاتی نشده ‎اید اتفاقا چشم‎های شما دارد خیلی درست و دقیق می‎بیند.

رنگ ستاره‌ها با هم فرق دارند و این یک پدیده واقعی است که ممکن است قبلا هم به آن توجه کرده باشید، ولی این تفاوت رنگ ستاره‌ها به چه چیزی مربوط می‏‌شود؟ چه چیزی باعث می‎شود یک ستاره رنگی نزدیک به آبی داشته باشد و دیگری زرد یا نارنجی باشد؟

رنگ ستاره‌ها به دمای آن‎ها ربط پیدا می‎کند. احتمالا توی فیلم‎ها یا آزمایش‌های مدرسه دیده‌اید که وقتی یک تکه آهن را روی آتش می‎گیرند، آهن از رنگ تیره کم‎کم به نارنجی و زرد درمی‌آید و اگر این داغ کردن برای طولانی مدت ادامه پیدا کند، رنگش سفید می‌‎شود. مشابه این اتفاق درون ستاره‌ها رخ می‌دهد.

نوشته های مشابه

ستاره‌های مختلف عناصر متفاوتی در خود دارند، اما بیشترشان از هیدروژن، هلیوم، کربن و فلزات سنگین تشکیل شده‌اند. می‏‌دانیم که ستاره‌ها این عناصر را در واکنش‎های هسته‎ای می‎سوزانند و با انرژی تولید شده‎اش نور و گرما آزاد می‎کنند.

بسته به این که چه عناصری در ستاره می‎سوزد، میزان انرژی آزادشده و حرارتی که تولید می‎شود، فرق دارد؛ بنابراین میزان دمای ستاره بر رنگ آن هم تاثیر می‌گذارد؛ درست شبیه همان تکه آهن داغ‎شده.

رنگ ستاره های آسمان

ستاره چه رنگی است ؟

نکته جالب این جاست که برخلاف تصورتان زرد و نارنجی، رنگ‌های مربوط به دماهای خیلی زیاد نیستند بلکه سفید و آبی نشان‌دهنده دمای خیلی‎ خیلی زیاد در ستاره‌ها هستند و ستاره‌های زرد، نارنجی و قرمز، ستاره‌های به نسبت سردتر‎ند.

ستاره های سفید

ستاره های سفید دمای بالایی دارند. دمای آن ها تا 10000 درجه سانتی گراد می رسد و از خورشید هم داغ تر و درخشان ترند اما فاصله بسیار زیادی با ما دارند. کرکس پرنده و شباهنگ، اسم دو تا از این ستاره های سفید هستند.

ستاره های قرمز

ستاره های قرمز سردترین ستاره ها هستند. ستاره هایی با نام های چشم گاو و شانه شکارچی، قرمز هستند و دمایشان معادل 3000 درجه سانتی گراد است و نسبت به بقیه ستاره ها از همه سردترند.

ستاره های زرد

ستاره های زرد دمایشان 6000 درجه سانتی گراد است و معروف ترین ستاره زرد که هر روز توی آسمان می بینیمش خورشید است. خورشید به خاطر فاصله کمی که با زمین دارد نورش زمین را روشن می کند و داغی اش ما را گرم می کند.

ستاره های آبی

ستاره های آبی، بسیار بسیار بزرگ و بسیار بسیار داغند. دمای آن ها 20000 یا حتی تا 30000 درجه سانتی گراد می رسد. آن ها از خورشید خیلی بزرگ تر و داغ ترند و بعضی از آن ها مانند ابط الجوزا 5000 برابر خورشید درخشندگی دارند. کرکس نشسته و زانوی شکارچی نام دوتا از این ستاره ها غول پیکر و پر نور هستند.

تعداد کل ستاره های آسمان چقدر است ؟

هنگامی که سوال” چند ستاره در جهان وجود دارد؟” را از خود می پرسیم، مهم است که دنیا را بعنوان یک کل از دنیایی که میتوان دید تمیز دهیم؛ چراکه جهان 13.8 میلیارد سال پیش متولد شده است، و ما تنها قادر به مشاهده اشیایی با فواصل خاصی تا زمین هستیم.

نورهای اجسام با فواصل طولانی تر هنوز زمان کافی برای رسیدن به ما را نداشته اند و برای پاسخ این سوال که ” چند ستاره در آنجا وجود دارد” مجبور به محدود کردن این مبحث به آنچه که انسان قادر به مشاهده آن است، هستیم .

تعداد کل ستاره های آسمان

چند ستاره در آسمان وجود دارد؟

آیا تعداد کل ستاره های آسمان را می دانید؟

ستاره شناسان تخمین زده اند که جهان قابل مشاهده بیش از 100 میلیارد کهشان دارد. کهکشان راه شیری ما نیز دارای 300 میلیارد ستاره است. این کهکشان بزرگ درمقایسه با کهکشان های فراوان اما کوتوله و کم نور که از نابودی کهکشان های غول پیکر تشکیل شده اند که میتواند 20 برابر بزرگتر باشد. با اندازه گیری تعداد و درخشندگی کهکشان های قابل مشاهده اختر شناسان میزان تمام ستارگان قابل مشاهده را حدود 70 میلیارد ترلیون برآورد کرده اند.

با این حال این برآوردها بسته به حساسیت تلسکوپ های امروزی، متغیر است. تخمین هایی که اخیرا صورت گرفته تعداد کهکشان های قابل مشاهده را به دو تریلیون افزایش داده است. اگرچه اغلب این کهکشان ها ، کهکشان های کوچک با ستاره های کم نور هستند.

اگر کهکشان معمولی 100 میلیارد ستاره داشته باشد، بنابراین در جهان قابل مشاهده (23^10×2) ستاره وجود دارد که 3 برابر بیشتر از تخمین های قبلی است. اما حتی این نیز احتمالا دست کم گرفتن تعداد ستارگان است زیرا تلسکوپ های حساس به نشان دادن کهکشان و ستاره های کم نور بیشتر، ادامه می دهند.

تعداد کل ستاره های آسمان

تعداد ستارگان عالم چقدر است؟

چند ستاره در آسمان شب می درخشد؟

تعداد ستاره هایی که در آسمان شب مشاهده می شود بسته به چند متغیر از جمله آلودگی، نور و دید شما متغیر است. در شهرهای بزرگ و پرنور ما تنها قادر به مشاهده پرنورترین ستارگان هستیم، اما این بدان معنا نیست که هیچ چیز را هم نمیتوان دید. اما در یک آسمان تمیز و تاریک میتوان با چشم غیر مسلح هزاران ستاره را در آسمان شب مشاهده کرد.

اگر تمام ستارگان قابل مشاهده را در یک لیست فهرست بندی کنیم تا عدد 6.5 میلیون پایین بیاوریم، بنابراین برای اینکه کم نور ترین ستاره را بتوانیم ببینیم کل آسمان 9000 ستاره دارد و از آنجا که ما تنها میتوانیم نیمی از آسمان را ببینیم این به معنی این است که 4500 ستاره در آسمان شب قابل رویت است.

همچنین بخوانید :

تفاوت سیاره و ستاره علوم چهارم دبستان

ستاره در جدول / معنای پرسش های مختلف درباره ستاره در حل جدول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا