دسته‌بندی نشده

چرا آسمان این روز های کلان شهر ها آبی است؟!

از کودکان و سالمندان و بيماران قلبي تا شهروندان عادي که با سرفه و سوزش چشم صبح را به شام مي رساندند.

اکنون در سالگرد روزهايي قرار داريم که نفس تهران به شماره افتاده بود. يک نيمه از سال 93 شمسي گذشته است، مدارس و دانشگاه ها فعاليت شان را از سر گرفته اند اما در اتفاقي شگفت، تهران در اوج ازدحام و ترافيک شاهد آسماني صاف و هواي پاکيزه است.

اين بار ميليون ها کاسب و کارمند مسير منزل تا محل کار را در ميان ترافيک و ازدحام طي مي کنند بي آنکه سوزشي در چشم يا تنگنايي در تنفس حس کنند. آسمان رهيده از دام آلودگي به صد زبان مي گويد که بحران بزرگ آن روزها يک متهم بيش نداشته است: بنزين آلوده و برچيدن بنزين آلوده و نجات تهران از دوره طولاني بحران، اولين خدمتي است که به عصر ما، سياست به محيط زيست کرده است.

دولت اعتدال از اين اقبال برخوردار بوده که حاصل تلاش تيم مديرانش در حوزه محيط زيست بسيار زودتر از آنچه تصور مي رفت، ببار نشسته است. تيم مديران زيست محيطي دولت براي اثبات کاري که در اين عرصه کرده اند شاهدي به وسعت آسمان آبي تهران دارند. مخالفان هر چه تقلاکنند نمي توانند پرده انکار به روي آسمان زلال و نجات يافته از دام آلودگي بکشند.

اين روزها پاي فعالان محيط زيست اگر بنشينيد خواهيد شنيد که دولت روحاني حتي اگر تا به امروز سفره مردم را رنگين نکرده در عوض آرزوي بزرگ آنها براي داشتن هواي سالم را برآورده ساخته است.

چرا آسمان این روز های کلان شهر ها آبی است؟!

مقابله با آلودگي هوا اولين و جدي ترين آزمون دولت يازدهم بود. دولتمردان در اين عرصه با حريفاني پيچيده تر از مخالفان اقتصادي و سياسي روبرو هستند. جبهه مخالفان عرصه محيط زيست کساني هستند که منافع شان با نظام نابرابر تقسيم و توزيع آب و انرژي گره خورده است. پس دور از انتظار نيست که هر اقدامي براي تغيير در نظام توليد و تقسيم انرژي با مقاومت جبهه مخالفان بر انگيزد.

هفته گذشته يکي از اقتصاد دانان از تصميم دولت روحاني در برچيدن بنزين آلاينده پتروشيمي به عنوان تصميمي تاريخي و در عين حال شجاعانه تعبير کرد. گويي او خبر داشت که تيم مديران روحاني در سازمان محيط زيست و سازمان انرژي چند ماه گذشته را در کشمکش با رقيبان جدي سپري کرده اند.

معصومه ابتکار رئيس سازمان محيط زيست در توصيفي از اين مواجهه مي گويد که از روز اول حضورش در مسئوليت محيط زيست با وزير نفت (بيژن زنگنه) براي توقف بنزين توليد پتروشيمي ها توافق کرده است.

اکنون چند روزي است که ماجراي کشمکش مخالفان سياست انرژي دولت به روي پرده آمده است. رسانه ها و تريبون هاي حامي اين جريان به صورت آشکار در مقابل بستن شيرهاي بنزين آلوده مقاومت نشان مي دهند.

چالش ها از اين واقعيت حکايت دارد که منافع گروه هاي زيادي به حوزه انرژي تنيده شده است. يک هفته جنجال رسانه هاي مخالف دولت شاهد مثال اين واقعيت است که برخي بازيگران حوزه انرژي در دولت گذشته سياست اعمال فشار و تهديد را در دستور کار قرار داده اند اما به نظر نمي آيد که سرو صدا و تهديد رسانه هاي اين شبکه خللي در برنامه هاي مراکزي مثل سازمان محيط زيست کرده باشد.

گويي مديران دولت در حوزه محيط زيست دريافته اند که جدال بر سر آب و انرژي مهمترين آزمون اثبات وفاداري آنها به اصل منافع ملي است.

با اين حال در رقابت و مبارزه اي که بر سر آب و انرژي درگرفته نبايد از اين واقعيت چشم پوشيد که رسانه ها در اين عرصه نقش به سزا ايفا مي کنند آن هم با يادآوري ايام تلخي که تهران 12 ميليوني در برابر هجوم هواي آلوده بي تصميم، دست بسته و سردرگم مانده بود.

رسانه ها مي توانند نهيب بزنند که همه روزهاي نفس گير تهران در بي خبري، سکوت و تسامح مديران وقت گذشت.

رسانه ها در اين عرصه نبايد از بازگويي حقايق تاريخ آن روزها غفلت کنند. آنها مي توانند به صدها فيلم و تصوير و گزارش همين صدا و سيما استناد کنند که از کشيده شدن دامنه بحران آلودگي به کلانشهرهاي کشور حکايت مي کرد و نه تنها مدارس بلکه ادارات اصفهان و تبريز و مشهد و اراک و اهواز را به تعطيلي کشانده بود و در عين حال هيچ کس ياراي مخالفت با تصميمي که جواز تزريق بنزين آلوده را صادر کرده بود، نداشت.

نه مديران شهري (شورا و شهرداري) و نه مديران وقت وزارت صنايع، سازمان ترافيک و محيط زيست حاضر به پاسخگويي نبودند.

در يک کلام رسانه ها راهي روشن براي حفظ آسمان زلال ايران زمين و عقب نشاندن مدعيان دارند. آنها کافي است تصوير تهران آلوده ديروز و سيماي تابناک امروز پايتخت را در صفحات خويش زنده نگه دارند.

نويسنده: آفرين چيت ساز اول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا