دسته‌بندی نشده

پوست سرخی عفونی در کودکان چگونه ایجاد میشود ؟

پوست سرخی عفونی چیست ؟

پوست سرخی عفونی یک بیماری ویروسی است که اغلب باعث بروز راش قرمز روی بازو، پا، و گونه می‌شود. به همین دلیل تحت عنوان “بیماری گونه سیلی خورده” نیز شناخته می‌شود که یک بیماری شایع است و معمولاً به صورت خفیف در میان کودکان بروز می‌کند.

اما می‌تواند در زنان باردار و افرادی که دچار مشکلات سیستم ایمنی هستند به صورت شدید بروز نماید. اکثر پزشکان از افراد مبتلا به پوست سرخی عفونی می‌خواهند تا زمان بهبود علائم صبر کنند زیرا هیچ دارویی نمی‌تواند دوره درمان این بیماری را کوتاه کند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است پزشکی از نزدیک وضعیت شما را تا زمان بهبود علائم بررسی می‌کند. پوست سرخی عفونی یک بیماری راش پوستی خفیف است که عامل ایجاد کننده آن پاراویروس B19 است.

این بیماری تحت عنوان اریتمی عفونی نیز شناخته می‌شود و اسم این بیماری به قرار گرفتن آن در ردیف پنجم بیماری‌های راش پوستی شایع و خفیف در کودکان مربوط است.

علائم پوست سرخی عفونی چیست ؟

علائم اولیه پوست سرخی عفونی بسیار کلی هستند و ممکن است شبیه علائم آنفولانزا باشند. این علائم اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • سردرد
  • خستگی
  • تب پایین
  • گلو درد
  • تهوع
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی

علائم این بیماری ۴ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نمود می‌کند. چند روز پس از بروز علائم فوق، اکثر افراد جوان دچار را قرمز می‌شوند که در ابتدا روی گونه آنها ایجاد می گردد.

معمولا این راش پوستی طی مدت چند روز به بازو ها و بقیه نقاط بدن انتشار میابد و ممکن است تا چند هفته باقی بماند. پس از بهبودی معمولاً فرد دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

راش پوستی بیشتر در میان کودکان شایع است. در حقیقت اکثر بزرگسالان دچار درد مفاصل می‌شوند که معمولاً چند هفته طول می‌کشد و عمدتاً در مفصل مچ، قوزک، و زانو رخ میدهد.

خطرات پوست سرخی عفونی

در موارد شدید، کم خونی ناشی از پوست سرخی عفونی می تواند تبدیل به یک بحران به نام کم خونی آپلاستیک شود. این اختلال شامل توقف کامل تولید خون است، در نتیجه افراد مبتلا به این اختلال به ترانسفیوژن خون (انتقال خون) وابسته هستند.

افرادی که سلول های خونی شان به علت سایر بیماری ها (همچون تالاسمی و کم خونی سلول داسی شکل) دوره کوتاهی از زندگی دارند یا افرادی که سیستم ایمنی شان قادر به مقابله موثر با ویروس نیست مستعد کم خونی آپلاستیک هستند.

عفونت روبلا در دختران و زنان جوان می تواند منجر به پلی آرتریت (برای مثال التهاب چندین مفصل) شود. زانو، مچ پا و مفاصل انگشتان دست اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند.

این واکنش التهابی یک عکس العمل غلط سیستم ایمنی است اما معمولا به خودی خود برطرف می شود و به درمان خاصی نیاز ندارد.

بیماری پنجم یا پوست سرخی

راههای انتقال پوست سرخی عفونی

این ویروس معمولا از طریق عفونت ناشی از ذرات تنفسی (هنگام عطسه، سرفه و فوت کردن) منتشر می شود. فرد آلوده ذرات تنفسی کوچک را در اتاق پراکنده می کند که در این ذرات تنفسی کوچک، ویروس قرار دارد.

سایر افراد نیز ممکن است این ذرات را تنفس کنند و آلوده شوند. ذرات بزاق که حاوی ویروس هستند می توانند روی پوست و اجسام نیز قرار بگیرند. عامل بیماری زا تا حد زیادی ثابت است و می تواند مدت طولانی دوام داشته باشد.

اگر با فرد آلوده دست دهید، دسته کثیف در یا اسباب بازی آلوده را لمس کنید، این ویروس می تواند منتقل شود.

پوست سرخی عفونی چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

پزشکان معمولا روبلای حلقه ای را بر اساس دانه های پوستی تشخیص می دهند. اگر علائم نامشخص بودند یا اگر بیماران دانه های پوستی نداشتند، آزمایش خون می تواند به تایید تشخیص کمک کند. در خون فرد آلوده، پادتن هایی در مقابله با ویروس سرخجه یا خود ویروس سرخجه یافت می شود.

حتی سال ها بعد از عفونت با پوست سرخی عفونی ، پادتن های خاصی در مقابله با عامل بیماری زا هنوز در خون فرد آسیب دیده جریان دارند.

به همین دلیل زنانی که می خواهند بچه دار شوند می توانند قبل از بارداری یک آزمایش خون انجام دهند تا مشخص شود که آیا تا به حال با عامل بیماری زا در تماس بوده اند یا این که نسبت به ویروس سرخجه ایمن هستند یا نه.

تنها در موارد نادر پزشک از نمونه مغز استخوان استفاده می کند. اگر فرد در بدن خود ویروس سرخجه را داشته باشد، پاروویروس B19 در نمونه او دیده می شود.

معمولاً پزشک با نگاه کردن به راش می‌تواند به تشخیص این عارضه بپردازد. پزشک برای تشخیص پوست سرخی عفونی در کودکان درخواست انجام آزمایشات مخصوص و آنتی‌بادی‌های خاصی را بدهد این امر در مواردی که کودک با عوارض جدی رو به ‌رو شده است ضرورت می یابد.

بیماری پنجم

پوست سرخی عفونی در بزرگسالان

به عنوان یک بیماری در کودکی، پوست سرخی عفونی به ندرت بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به آزمایش خون، ۶۰ تا ۷۰ درصد از تمام افراد ۳۰ ساله در حال حاضر نسبت به این عفونت در امان هستند. این افراد قبلا با پاروویروس B19 تماس داشته اند (اغلب در کودکی) و نسبت به آن ایمن شده اند.

افراد بزرگسالی که با پوست سرخی عفونی عفونی شده اند، به ندرت دانه های پوستی که کودکان تجربه می کنند را مشاهده می کنند. بیشتر بیماران بزرگسال (خصوصا زنان جوان) دچار التهاب حاد در چندین مفصل (پلی آرتریت) می شوند.

علائم پلی آرتریت شبیه علائم آرتریت روماتوئید هستند. برای ایجاد تمایز میان پلی آرتریت و آرتریت روماتوئید، پزشک می تواند عامل روماتوئید را در خون بیماران بررسی کند. اگر جواب مثبت بود، احتمالا فرد آرتریت دارد.

اما اگر عامل روماتوئید منفی بود و پادتن های خاصی در مقابل ویروس پوست سرخی عفونی در خون یافت شوند، پلی آرتریت ناشی از پوست سرخی عفونی است.

همچون سایر بیماری های کودکی، این عفونت می تواند سبب بروز علائم شدید و غیر معمول در بزرگسالان شود و درمان آن می تواند دشوار باشد.

این بیماری می تواند برای زنان باردار و زنان با سیستم ایمنی ضعیف شده خطرناک باشد. زنان باردار و زنانی که در تماس نزدیک با زنان باردار هستند باید از خطرات عفونت آگاه باشند، از عفونت پیشگیری کنند و تماس خود با افراد آلوده را کاهش دهند.

پوست سرخی عفونی در نوجوانان

این بیماری در مقایسه با کودکان، خود را به شکل مختلفی در افراد جوان نشان می دهد. این بیماری در نوجوانان سبب ایجاد دانه های پوستی می شود که محدود به مچ دست ها و مچ پاها هستند.

جراحت و زخم پوستی با دانه های پوستی متفاوت است. تفاوت آن ها در این است که دانه های پوستی دانه های قرمز کوچک یا جوش هایی روی پوست هستند.

پوست سرخی عفونی در دوره بارداری

دو سوم از زنانی که در سنین بچه دار شدن هستند، نسبت به این عامل بیماری زا ایمن هستند. این خبر خوبی است زیرا اگر زن باردار با ویروس روبلا آلوده شود، این موضوع می تواند تاثیرات جدی روی جنین داشته باشد.

درست است که پاروویروس B19 سبب هیچ گونه بدشکلی و ناتوانی مستقیمی نمی شود؛ اما می تواند از طریق جفت وارد جریان خون کودک شود، سلول ‌های بنیادی خونساز را آلوده کند و سبب کم خونی شود.

این امر در ذخیره اکسیژن و مواد مغذی و انتقال آن ها به جنین تداخل ایجاد می کند. اگر به وجود سرخجه شک داشته باشید، بارداری باید با سونوگرافی تحت نظر گرفته شود. در نتیجه، با مشاهده اولین علائم کاهش جریان خون به جنین اقداماتی باید انجام شوند تا با این مشکل مقابله شود.

درمان بیماری ‌پنجم یا پوست سرخی عفونی

در بیشتر موارد این اختلال به خودی خود بهبود می یابد و به درمانی نیاز ندارد. تارگت تراپی با داروی ضد ویروس برای عفونت پاروویروس B19 در دسترس نیست. در موارد شدیدتر فرد می تواند تلاش کند که شدت علائم را کاهش دهد.

پزشکان اغلب داروهایی برای مقابله با تب و درد تجویز می کنند. کمپرس سرد به خارشی که همراه با دانه های پوستی رخ می دهد کمک می کند.

در موارد شدید کم خونی، به انتقال خون نیاز است. بیماران با سیستم ایمنی ضعیف گاهی پادتن های خاصی دریافت می کنند تا به بدن در مقابله با عامل بیماری زا کمک کنند. اما این درمان پر هزینه است و تنها در مواردی که کم خونی شدید است نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا