دسته‌بندی نشده

پرسش و پاسخ در مورد بیماری های مقعدی

تشخیص علت خارش مقعد

پزشک متخصص اغلب ممکن است با پرسیدن از شما در مورد نشانه های بیماری، علت خارش را تشخیص دهد. اگر علت خارش مشخص نیست، دکتر شما ممکن است شما را به یک متخصص پوست برای ارزیابی بیشتر ارجاع دهد معاینه مقعدی ممکن است لازم شود

سایر آزمایشات مانند پروکتوسکوپی و یا کولونوسکوپی برای مشاهده بیشتر دستگاه گوارش، گاهی اوقات برای شناسایی علت خارش مقعد مورد نیاز است. با این حال، علت دقیق خارش ممکن است هرگز شناخته نشود.

در واقع بهتر است قبل از تشدید خارش مقعد حتما به پزشک مراجعه نماییم زیرا در برخی موارد در صورنی که زودتر علت خارش مقعد مشخص گردد درمان و رفع خارش بسیار سریع تر و راحت تر خواهد بود

علت های خارش مقعد چیست؟

خارش مقعد مشکلی است که افراد از بیان آن خجالت می کشند. اگرچه برخی از علل خارش مقعد به راحتی درمان می شوند، اما تعدادی از آنها شامل یک بیماری در دستگاه گوارشی هستند و نیاز به درمان پزشکی یا عمل جراحی دارند.

خارش مقعد یک مشکل شایع است. خارش، واقع در مقعد یا فقط بر روی پوست اطراف مقعد رخ می دهد اغلب شدید و ممکن است با یک احساس قوی نیاز به خراش همراه باشد. خارش مقعد ممکن است برای شما شرم آور و ناراحت کننده باشد. علل خارش مقعد، بسیاری از مشکلات پوست، شستن بیش از حد یا بواسیر می باشد.

اگر چه خارش ممکن است در واکنش به مواد شیمیایی موجود در مدفوع باشد و اغلب سبب التهاب ناحیه مقعد می شود ضربه مستقیم در اثر خاراندن و حضور رطوبت، سبب شدت خارش مقعد و افزایش میزان التهاب می شود. اگر خارش مقعد مداوم باشد با دکتر خود صحبت کنید. با درمان و اقدامات مناسب، بسیاری از افراد از خارش مقعد رهایی کامل پیدا می کنند.

علائم خارش مقعد کدام است؟

خارش مقعد ممکن است با سوزش و درد همراه است. خارش و سوزش ممکن است موقت یا مزمن باشد اغلب خارش مقعد به مراقبت پزشکی نیاز ندارد. خارش مقعد شدید و یا بیش از یک تا دو ماه طول می کشد. ممکن است خونریزی از مقعد وجود داشته باشد.

شما نمی توانند بفهمید که چه چیزی باعث خارش مداوم است. خارش مقعد مداوم ممکن است به یک بیماری پوستی و یا مشکل دیگری مربوط باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

1- هموروئید

هموروئید یا بواسیر یکی از علل خارش مقعد است. در بیشتر موارد، هموروئید در اثر یبوست و زور زدن برای خروج مدفوع بروز می کند.

در حالیکه برخی از هموروئیدها با داروهایی مثل شیاف و پماد ضدهموروئید مقعدی به راحتی درمان می شوند، برخی از انواع هموروئید مثل هموروئید ترومبوزی (هموروئیدی که باعث می شود حتی بعد از درمان هموروئید، پوست مقعد بیرون بزند) و هموروئید طولانی مدت نیاز به عمل جراحی دارند.

برای جلوگیری از خارش مقعد مربوط به هموروئید، بعد از اجابت مزاج با دستمال کاغذی نرم و مرطوب، مقعد خود را پاک کنید.

2- کرمک

عفونت – عفونت های منتقله از راه جنسی نیز ممکن است مقعد را درگیر و باعث خارش مقعد شود در کودکان، انگل کرمک می تواند باعث خارش مداوم مقعد شود افراد بزرگسال خانواده نیز می تواند آلوده شوند سایر انگل ها ممکن است خارش مشابهی ایجاد کند عفونت مخمر، که معمولا در زنان تاثیر می گذارد می تواند سبب خارش در ناحیه مقعد شود.

کرمک یک نوع انگل پوستی است که تخم های خود را در اطراف پوست مقعد می ریزد. اگرچه کرمک در کودکان شایع است، ولی بزرگسالان نیز می توانند دچار آن شوند. اگر فکر می کنید کرمک باعث خارش مقعد شما شده است، شب قبل از خوابیدن یک نوار چسب شیشه ای روی مقعد خود بزنید.

اگر صبح بعد از بلند شدن از خواب، نوار چسب را برداشتید و تخم های ریز سفیدرنگی روی آن مشاهده کردید، نزد پزشک بروید.اگر کودک شما این مشکل را داشت، او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ می تواند باعث خارش مقعد شود

3- عفونت قارچی

عفونت قارچی مقعد، هم در زنان و هم در مردان بروز می کند. همان نوع قارچی که باعث عفونت قارچی واژن در زنان می شود، می تواند باعث عفونت قارچی مقعد هم بشود. برای جلوگیری از عفونت قارچی مقعد، مقعد خود را به طور کامل با آب گرم بشویید. برای درمان این عارضه می توانید تحت نظر پزشک از پمادهای ضد عفونت قارچی و یا شیاف عفونت قارچی مقعد استفاده کنید

4- شلوار و لباس زیر تنگ

پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ می تواند باعث خارش مقعد شود. برخی از پارچه ها مثل پارچه ابریشمی به پوست می چسبند.وقتی برای مدت طولانی می نشینید، این نوع پارچه ها باعث سوزش و تحریک پوست نازک مقعد می شوند. اگر مجبورید لباس تنگ بپوشید، از پودرهای ضد خارش در ناحیه مقعد خود استفاده کنید.

5- گوارش و مشکلات

حملات مکرر اسهال می تواند سبب تحریک مقعد و خارش شود نشت تصادفی از مدفوع، دفع ناخواسته مدفوع یا بی اختیاری مدفوع از عوامل مؤثر است

6- خارش ورزشکار

خارش ورزشکار یک نوع عفونت قارچی پوست است که در آب و هوای گرم و مرطوب ایجاد می شود. مردان بیشتر به این عارضه دچار می شوند، به خصوص آن هایی که در هوای گرم بیرون کار می کنند و یا مجبورند در هوای سرد چند تا لباس روی هم بپوشند

و یا کسانی که در هوای گرم تابستان در مسابقات ورزشی شرکت می کنند. برای جلوگیری از بروز خارش ورزشکار، کمی جوش شیرین و یا پودر جاذب عرق هر روز به زیر بغل خود بمالید.

7- یبوست

هنگام یبوست، التهاب پوست مقعد در اثر خروج مدفوع سفت، خشک و بزرگ، باعث خارش مقعد می شود. برای جلوگیری از یبوست می توانید از مواد غذایی فیبردار مثل میوه و سبزی تازه و داروهای گیاهی ضد یبوست استفاده کنید.

همچنین برای جلوگیری از خشکی مدفوع بایستی آب زیادی در طی روز بنوشید. اگر با این کارها یبوست شما برطرف نشد، برای مدت کوتاهی می توانید تحت نظر پزشک از داروهای ملین، شیاف و تنقیه استفاده کنید.

8- موهای زیرپوستی

گاهی اوقات موهای بدن در زیر پوست رشد می کنند. رشد موهای زیرپوستی در ناحیه مقعد باعث خارش آزادهنده شدیدی می شود. برای جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی در مقعد، موهای این قسمت را از ته نزنید.

اگر مجبورید موهای ناحیه مقعد را بزنید، با استفاده از یک پماد ضدخارش (که می توان آن را برای اطراف مقعد بکار برد) استفاده کنید تا خارش کم شود.

9- شقاق مقعد

شقاق مقعد می تواند سبب خارش مقعد شود

10- بیماری های پوستی

گاهی اوقات، خارش مقعد در نتیجه یک بیماری پوستی خاص، مانند پسوریازیس و یا درماتیت تماسی می باشد.

11- آنتی بیوتیک

درمان با آنتی بیوتیک نیز می تواند سبب عفونت مخمر و سوزش مقعد شود.

12- تومورهای مقعد

به ندرت، تومورهای خوش خیم یا سرطانی در اطراف مقعد ممکن است منجر به خارش مقعد شود.

13- فیستول

سوراخ غیر طبیعی ( فیستول ) از روده کوچک و روده بزرگ به پوست اطراف مقعد می تواند در اثر بیماری کرون تشکیل شود و از این فیستول مایعات نشت و سبب تحریک ناحیه مقعد می شود.


تعریف خونریزی از مقعد

هرگاه بعد از مدفوع لکه خون روی دستمالی که با آن خود راخشک میکنیم دیده شود آنگاه دچار خونریزی از مقعد شده ایم وهرچند معمولا چیز مهمی نیست اما وقتیکه مقدار زیادی خون دفع شود مشکل زا است و علل متعددی دارد ولی شایعترین عامل آن همورویید میباشد.


علایم خونریزی مقعدی کدامند؟

شایعترین علامت مشاهده خون روی دستمال توالت است و اگر رنگ خون روشن باشد خونریزی مربوط کولون و رکتوم است و اگر رنگ خون تیره باشد خونریزی مربوط به معده و روده باریک است.دیگر علایم همراه خونریزی مقعدی شامل گیجی، ضعف و سرگیجه و درد مقعدی است.

علل خونریزی مقعدی کدامند؟

  • فیشر انال یا شقاق
  • یبوست
  • همورویید
  • پولیپ روده
  • بدخیمی های کولون و مقعد
  • التهاب های روده مثل کولیت و کرون
  • عفونتهای روده ای مثل سالمونلا

نحوه معاینه مقعد با انگشت به چه صورت می باشد ؟

معاینه مقعد با انگشت یک کار لازم جهت تشخیص بیماریهای مقعد است و اگر صحیح انجام شود درد و اذیت هم ندارد همچنین در مردان جهت معاینه پروستات لازم است.

در چه مواردی معاینه انگشتی مقعد لازم است؟

  • تشخیص تومورهای مقعدورکتوم
  • بررسی عملکرد عضلات اسفنکتر مقعد
  • بررسی اندازه همورویید
  • بررسی پروستات

معاینه انگشتی مقعد چگونه انجام میشود؟

معمولا با دستکش و بعد از چرب کردن مقعد با ژلهای نرم کننده انجام میگیرد و معمولا بیمار روی شانه خود به یکطرف میخوابد و ازبیمار خواسته میشود که خود را شل کند.بعد از پایان معاینه ناحیه مقعد با دستمال خشک می گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

در هرموقع که خونریزی مقعدی مشاهده شد باید به پزشک مراجعه نمود ودر مواردی که با دردشکم و غش کردن همراه باشد یا مقدار خون زیاد باشد مورد اورژانسی میشود.

تشخیص بیماری خونریزی مقعد چگونه است؟

شرح حال بیمار و معاینه مقعدی و آزمایشات خون روتین و گاهی کولونسکپی برای تشخیص کافی است.

درمان خونریزی مقعدی چگونه است؟

بسته به شدت خونریزی و علت آن متفاوت است. در موارد هموروییدهای درجه یک استفاده از لگن آبگرم و پماد کافی است اما در مورد هموروییدهای پیشرفته تر نیاز به اقدام جراحی یا لیزر میباشد.

در موارد فیشر یا شقاق هم مثل همورویید اگر پاسخ به درمان دارویی ندهد نیاز به جراحی با لیزر دارد که بصورت سرپایی انجام میگیرد.

جراحی لیزر برای درمان خونریزی مقعد

در صورتی که خونریزی مقعد علت ابتلا به بیماری های مقعدی مانند شقاق باشد و درمان با پماد و یا اصلاح فرآیند های روزانه پاسخ نداد بایستی به جراحی روی آورد. هر چند در درمان با چاقو نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بیهوشی و استفاده از تامپون برای جلوگیری از خونریزی بوده و همچنین یک الی دو هفته استراحت در منزل برای تحمل درد نیاز می باشد.

این در حالی است که در درمان با لیزر نیازی به این کارها نبوده و با بی حسی که در حین عمل انچام می شود روز بعد بیمار احساس درد نداشته و از آن روز به بعد هم درد بسیار بسیار کمی خواهد داشت که آن هم با مصرف داروهای مسکن ، آنتی بیوتیک و پماد درمان می شود.

تشخیص علت خارش مقعد

پزشک متخصص اغلب ممکن است با پرسیدن از شما در مورد نشانه های بیماری، علت خارش را تشخیص دهد. اگر علت خارش مشخص نیست، دکتر شما ممکن است شما را به یک متخصص پوست برای ارزیابی بیشتر ارجاع دهد معاینه مقعدی ممکن است لازم شود

سایر آزمایشات مانند پروکتوسکوپی و یا کولونوسکوپی برای مشاهده بیشتر دستگاه گوارش، گاهی اوقات برای شناسایی علت خارش مقعد مورد نیاز است. با این حال، علت دقیق خارش ممکن است هرگز شناخته نشود.

در واقع بهتر است قبل از تشدید خارش مقعد حتما به پزشک مراجعه نماییم زیرا در برخی موارد در صورنی که زودتر علت خارش مقعد مشخص گردد درمان و رفع خارش بسیار سریع تر و راحت تر خواهد بود

درمان قطعی و سریع خونریزی مقعدی با لیزر

خونریزی از مقعد میتواند بعلل متعدد باشد که هرکدام درمان خود را دارد اما در مواردی که خونریزی قابل درمان با جراحی باشد (مثل همورویید داخلی و هموروئید خارجی ، پولیپ مقعدی ، فیشر یا شقاق )آنگاه با قاطعیت میتوان گفت که درمان با لیزر ب مراتب بهتر و راحت تر است زیرا درمان سرپایی و با بیحسی موضعی و بدون بستری شدن در بیمارستان است و نتیجه درمان بهتر از جراحی با چاقو است.

در موارد یبوستهای مزمن استفاده از فیبر غذایی و ملین کمک میکند.در موارد سرطانهای کولون ورکتوم نیاز به جراحی و شیمی درمانی دارد.

همچنین بخوانید:

خارش مقعد: ۱۸ درمان فوری و خانگی خارش مقعد

علت خونریزی از مقعد چیست؟

پماد شیفار مناسب برای درمان شقاق مقعد (فیشر)

بهترین راه درمان گوشت اضافه روی مقعد و درمان بواسیر

درمان میگرن مقعد

علائم و درمان سریع آبسه مقعدی

درمان خانگی شقاق یا فیشر مقعد

اگر شکاف و ترک دیواره‌ی مخاطی کانال مقعد ناشی از عادات غلط تغذیه‌ای و رفتارهای نادرست و بی‌توجهی به بدن باشد، می‌توان با چند راه‌کار ساده در خانه نیز به تسکین علایم و بهبود نسبی شقاق یا فیشر مقعد کمک کرد. درمان‌های خانگی بیشتر جنبه‌ی مراقبتی و حمایتی در روند درمان دارند.

اما در مراحل اولیه‌ی ایجاد بیماری شقاق یا فیشر مقعد نیز می‌توانند جنبه‌ی درمانی داشته باشند. این اقدامات خانگی شامل برخی نکات تغذیه‌ای مانند:

جلوگیری از کم‌آبی بدن با مصرف کافی مایعات بدون الکل و کافئین حداقل شش تا هشت لیوان در طول روز

(زیرا الکل و کافئین می‌تواند منجر به کم‌آبی در بدن شود.)؛رژیم غذایی غنی از فیبر برای جلوگیری از ابتلا به یبوست، به دست آوردن ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر روزانه برای پیشگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع لازم است. برای جلوگیری از نفخ می‌توانید به تدریج میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهید.

موادغذایی پرفیبر شامل سبوس گندم، سبوس جو دو سر، غلات کامل از جمله برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر و پاستا سبوس دار، همچنین حبوبات و نان، نخود و لوبیا، میوه‌های خانواده مرکبات، آلو و آب آلو؛و همچنین اقدامات خانگی دیگر جنبه‌ی رفتاری در زندگی روزمره داشته که باید به شکل صحیح آن تغییر کند مثل:

از نگه‌داشتن مدفوع و به تأخیر انداختن اجابت مزاج پرهیز شود

زیرا هر بار تأخیر منجر به سفت شدن مدفوع و ایجاد یبوست خواهد شد؛از زور زدن و یا نشستن بیش از حد طولانی در توالت خودداری شود. این عمل می‌تواند فشار در کانال مقعد را افزایش دهد؛مقعد خود را پس از اجابت مزاج به آرامی و با دستمال نرم تمیز و خشک شود از استفاده از مواد شوینده‌ی شیمیایی محرک پوست مانند صابون‌های معطر پرهیز شود.

حمام نشسته در وان آب گرم کم عمق ـ دو یا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به صورتی که فقط ران و مقعد را بپوشاند ـ می تواند با تمیز نگهداشتن و شل کردن دریچه‌ی مقعد و بهبود جریان خون در آن به درمان شقاق یا فیشر مقعد کمک کند.

  • استفاده از وازلین بر روی خروجی مقعد اجابت مزاج را تسهیل می‌کند
  • شست‌وشوی مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج تا ناحیه‌ی مقعد همیشه تمیز بماند

استفاده‌ی موضعی از ژل آلوئه‌ورا بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی مقعد می‌تواند به بهبود آن کمک کند؛می‌توان از مکمل‌های نرم‌کننده طبیعی مدفوع مانند پسیلیوم نیز استفاده کرد.در صورتی که علاوه بر اقدامات انجام شده درد و خونریزی شقاق یا فیشر مقعد ادامه داشت نیاز به درمان دارویی وجود دارد.

توصیه می‌شود رعایت این نکات هم‌زمان با مصرف داروهای تجویزی فراموش نشود، زیرا این روش‌های خانگی به سرعت و روند درمان فرد کمک خواهد کرد.

آیا بواسیر نیاز به عمل دارد؟

سوال: هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی می‌شوم، آیا باید عمل کنم؟

جواب: نه لزوما ابتدا باید معاینه شوید، سپس اقدامات بعدی (تشخیصی و یا درمانی) انجام شود.

سوال: هر از چند گاهی در کنار مقعدم دانه‌ای مانند جوش می زند که کمی درد دارد، اما بعد از مدتی این دانه برطرف می‌شود، این دانه هر ماه حداقل یکی دو بار اطراف مقعد ظاهر و سپس برطرف می‌شود، آیا این بیماری بواسیر است؟

جواب: در بسیاری موارد هموروئید (بواسیر) درجه ۴ بصورت توده‌ای‌دردناک کنار مقعد خود را نشان می‌دهد؛ در صورت دردناک بودن از دستکاری آن پرهیز کنید و حتما معاینه شوید.

سوال: چند سالی است که اطراف معقدام بیرون زده است و موقع اجابت مزاج حسی ندارم و باید با دست خارج شود که سوزش و خارش هم دارد، علت آن چیست؟

جواب: در مواردی به دنبال ایجاد زخم‌های متعدد اطراف مقعد، توده‌ای به نام skin tag بروز‌ می‌کند که باید پزشک آن را تشخیص دهد و درصورت ایجاد مزاحمت برای بیمار درمان شود.

آیا خارش در ناحیه مقعد نشانه بواسیر است؟

سوال: حدود ۸ ماه است که همیشه بعد از دستشویی حدود ۷ ساعت سوزش و خارش خفیفی دارم، بعد ۷ ساعت خوب می‌شوم و هیچ مشکلی ندارم تا نوبت بعدی که دستشویی میروم، علت آن چیست؟

جواب: التهاب قسمت انتهایی روده بزرگ و مقعد موجب ایجاد این علائم می‌شود که در صورت ایجاد زخم به آن شقاق می‌گویند، از مصرف ادویه جات به مقدار زیاد و به خصوص فلفل پرهیز شود حتما از نشستن به مدت طولانی و فشار به مقعد جلوگیری شود.

شقاق و راه درمان آن چیست؟

سوال: عمل شقاق انجام داده‌ام گا‌هی درد و سوزش خیلی خفیف دارم، آیا تغذیه در ایجاد این درد تاثیر دارد؟ آیا درمان با لیزر امکان دارد؟ آیا نیاز به مراجعه به پزشک است؟

جواب: بله حتما نیاز به مراجعه مجدد به پزشک و معاینه دارید؛ غذا‌هایی که سبب ایجاد یبوست می‌شوند، این علائم را تشدید می‌کنند، در صورت عود درمان شقاق با لیزر یکی از راه‌های پیشنهادی است.

سوال: آیا زائده گوشتی که از مقعد بیرون می‌زند، ولی هیچ درد و خونریزی ندارد، بواسیر است؟

جواب: یکی از تشخیص‌ها بواسیر است؛ در مواردی به دنبال ایجاد زخم‌های متعدد اطراف مقعد، توده‌ای به نام skin tag بروز‌ می‌کند که باید توسط پزشک تشخیص داده شود اگر برای بیمار مزاحمت ایجاد شود نیاز به درمان دارد.

احساس خارش ناشی از بواسیر

سوال: ۵۰ ساله هستم و چند سالی است که به راحتی اجابت مزاج ندارم، اکثر اوقات عمل دفع همراه با خونریزی شدید دارم، خونریزی‌های هنگام دفع اجابت مزاج امانم را بریده است و احساس خارش شدید در ناحیه مقعد دارم چگونه آن را درمان کنم؟

جواب: با توجه به شرح حال، حتما باید به پزشک گوارش مراجعه کنید و ضمن انجام معاینه دقیق، آزمایش‌های مربوطه و نیز در صورت لزوم کولونوسکوپی انجام شود.

سوال: چند سالی است هموروئید نوع ۲ دارم و زمانی که از پماد‌های ضد هموروئید استفاده می‌کنم تا یک یا ۲ روز خوب هستم اما بعد مجدد به حالت اولیه برمی‌گردد، چه کار باید انجام دهم؟

جواب: در موارد عود هموروئید، رعایت رژیم غذایی بسیار مهم است؛ مایعات به مقدار زیاد استفاده کنید، از مصرف موادی چون فلفل، ترشی و مواد سرخ کردنی پرهیز کنید چرا که به جلوگیری از عود آن کمک می‌کند، همچنین در صورت نشستن به مدت طولانی از رینگ‌های مخصوص استفاده شود.

سوال: آیا برای درمان ترومبوزه خارجی زالو درمانی را صحیح می‌دانید؟

جواب: با توجه به عوارض احتمالی این روش توصیه نمی‌شود.

سوال: به مدت 2 هفته است که در کنار معقد خود زائده جوش مانند ایجاد شده است، در ابتدا کمی درد داشت، ولی الان درد برطرف و زائده هم کوچک شده است، آیا راه درمان دیگری دارد؟

جواب: در مواردی هموروئید به صورت زائده‌ای جوش مانند از کنار مقعد بیرون می‌زند که همراه با درد و خارش است، در اکثر موارد با رعایت رژیم غذایی و پرهیز از نشستن طولانی این مورد خودبخود بهبود می‌یابد.

سوال: چند سالی است که در بعضی مواقع درد مزاج دارم و بعضی مواقع مقعدم خونی می‌شود؛ الان همه زائده‌های کنار معقد بیرون زده است، باید برای درمان آن چه کار کنم؟

جواب: حتما جهت معاینه به پرشک مراجعه کنید و جهت تسکین درد از نشستن در تشت آب گرم و پماد‌های آتنی هموروئید می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که یبوست سبب تشدید علائم می‌شود.

سوال: حدود 2 ماه پیش بعد از اینکه یک بار هنگام دستشویی با درد مواجه شدم فهمیدم یک زائده کوچیک که همون بواسیر است، از بدنم بیرون زده است، آیا امکان معالجه با دارو وجود دارد؟

جواب: بله حتما، جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید و جهت تسکین درد از نشستن در تشت آب گرم و پماد‌های آتنی هموروئید می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که یبوست سبب تشدید علایم می‌شود.

علت تنبلی روده چیست؟

سوال: من تنبلی روده دارم وحتی با رعایت غذایی و ورزش باز این مشکل وجود دارد و این تنبلی روده منجر یه یبوست می‌شود و به سختی دفع صورت می‌گیرد، باید برای درمان چه کار کرد؟

جواب: با مراجعه به پزشک گوارش در صورت نیاز نوار عضله مقعد انجام شود تا علت تنبلی روده تشخیص داده شود و درمان‌های لازم صورت گیرد.

سوال: به مدت یک سال و نیم است که زمان دستشویی درد و سوزش زیادی دارم؛ موقع دستشویی حس درد شدید دارم که یک گوشت اضافه آورده است، خونریزی شفاف هم دارم، آیا نیازی به جراحی است؟

جواب: با توجه به شرح حال، دچار زخم مقعد یا شقاق شده‌اید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید، در بسیاری از موارد بدون انجام جراحی، این بیماری درمان می‌شود.

ارتباط بارداری با بروز بواسیر

سوال: خانمی ۳۹ ساله هستم که زمان زایمانم نزدیک است، زائده گوشتی در مقعدم دارم، درد و خون ریزی ندارم، آیا برای زایمان ایراد ندارد؟، برای درمان چه کار باید انجام دهم؟

جواب: یکی از مشکلات هنگام بارداری و بعد از زایمان به خصوص زایمان طبیعی، هموروئید یا بواسیر و نیز skin tag است که بصورت توده بیرون زده از مقعد خود را نشان می‌دهد؛ بیمار باید مصرف مایعات و سبزیجات به مقدار کافی داشته باشد تا از یبوست و تشدید درد آن جلوگیری شود همچنین در صورت درد، از پماد‌های مقعدی آنتی هموروئید جهت تسکین درد می‌توان استفاده کرد.

سوال: چندین سال است که زمان اجابت مزاج یک زائده از درون مقعدم بیرون می‌زند، ولی درد ندارد، ولی گا‌هی منجر به یبوست می‌شود، برای درمان آن چه کار کنم؟

جواب: یکی از تشخیص‌ها بواسیر است، در مواردی بدنبال ایجاد زخم‌های متعدد اطراف مقعد، توده‌ای به نام skin tag بروز‌ می‌کند که باید توسط پزشک تشخیص داده شود، مصرف مایعات فراوان و پرهیز از ایجاد یبوست در بهبود این علامت کمک کننده است.

همچنین بخوانید:

۱۹ روش خانگی قدرتمند برای درمان سریع بواسیر (هموروئید)

بواسیر و درمان هموروئید بدون عمل جراحی

التهاب هموروئید (بواسیر) و درمان آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا